::INFORMACJE::




::TYTUŁ POLSKI::

Obcy 2: Decydujące Starcie

::
REŻYSERIA::
James Cameron

::SCENARIUSZ::
James Cameron, David Giler, Walter Hill

::MUZYKA::
James Horner, Jerry Goldsmith
 

::ROK::
1986

::CZAS TRWANIA::
154 min.

::OBSADA::
Sigourney Weaver
Carrie Henn
Michael Biehn

 

 


SPIS WEDŁUG TYTUŁÓW ORYGINALNYCH

0-9  A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  Q  R  S   U  V  W  X  Y  Z  Ż  Ź


ALIEN 2 (ALIENS)

 


- Film zajął 4 miejsce na liście najlepszych sequeli w historii kina, zorganizowanej przez stronę Movies.com.

- Początkowo Hicksa grał James Remar, ale został on zastąpiony przez Michaela Biehna, bo Remar nie mógł się dogadać z reżyserem.

- Z podobnych przyczyn Dick Bush, człowiek od zdjęć, został zamieniony na Gale Ann Hurd.

- Miasto, w którym mieszkają koloniści nazywa się Hadley's Hope.

- Nazwa Firmy, dla której pracuje Burke (a wcześniej Ripley) - Weyland-Yutani, to nazwiska dawnych sąsiadów Ridley'a Scott'a - reżysera pierwszego filmu o obcym. Scott nie cierpiał ich tak bardzo, że ustanowił ich "patronami" bezwzględnej korporacji..

- Z wyjątkiem Hicksa wszyscy Marines mają na imię tak jak aktorzy, którzy odtwarzali ich role.

- Wszyscy aktorzy grający Marines (oprócz Biehna) byli trenowani przez prawdziwych Marines przez 2 tygodnie.

- W wersji rozszerzonej po raz pierwszy dowiadujemy się, jak nazywa się Firma, dla której pracuje Ripley. W scenach na początku filmu, pokazujących kolonię na LV-426 kilka razy widoczne jest logo Weyland-Yutani Corporation.

- Znalazł się na 19 miejscu w plebiscycie przeprowadzonym przez magazyn "Empire" na najlepszy film w historii kina (2001).

- W scenariuszu Cameron określił wygląd żołnierzy jako "Hulking techno-samurai"

- 9 osób operowało pasożytem (8 nóg + ogon)

- Hełmy to zmodyfikowane wersje hełmów bojowych M-1.

- Jedno z jaj, z których wykluwały się twarzołapy, jest wystawiane w Smithsonian Institute w Waszyngtonie.

- W odróżnieniu od zwykłych obcych, Królowa ma przezroczyste zęby.

- Dźwięk otwieranych i zamykanych drzwi do laboratorium medycznego został wzięty z filmu "2001: Odyseja Kosmiczna".

- APC był przerobionym holownikiem lotniskowym.

- Karabiny to połączenie Thomsona M1A1 i strzelby Franchi SPAS 12.

- Karabiny M-56 i działka pozycyjne zostały stworzone na bazie niemieckiego MG 42.

- Gdy tworzono film, nie istniał już model statku ratunkowego Ripley, więc filmowcy musieli wszystko odtworzyć oglądając pierwszy film.

- W filmie użyto tylko 6 kostiumów obcych.

- Lekki manekin Newt został stworzony dla Ripley, gdzie musiała ona chodzić z dzieckiem na rękach.

- Ramiona karabinów Vasquez i Drake to zestawy montażowe od kamer.

- Firma Reebok na potrzeby filmu zaprojektowała buty, które nosiła Ripley.

- Pierwsze sceny z Marines Cameron nakręcił na końcu, bo wiedział, że wyjdzie to o wiele lepiej, ponieważ aktorzy zdążyli się dobrze poznać.

- Trik z nożem można zobaczyć także w filmie Romana Polańskiego "Nóż w wodzie" i "Dark Star" Johna Carpentera

- Al Matthews (Apone) jest pierwszym czarnym Marine, który otrzymał stopień sierżanta podczas wojny w Wietnamie.

- Jedna ze scenerii została użyta w filmie "Batman"

- Ripley w "Aliens" w wersji reżyserskiej ogląda zdjęcie swojej zmarłej córki Amandy. Na zdjęciu tak naprawdę jest matka Sigourney Weaver.

- Postać grana przez Michaela Biehna (Hicks) zostaje ugryziona w rękę przez inną postać (Newt). Przytrafia mu się to w każdym filmie Camerona, w którym gra... ("Terminator", "Otchłań")

- Cameron nakręcił scenę, gdy pasożyt rzuca się na twarz Ripley od końca. Niektórzy zastanawiali się, co zrobi z wodą, która spływała ze stołu, przecież widać będzie, jak spływa ona do góry, zamiast na dół. Na szczęście okazało się, że wody nie widać w tym ujęciu.

- Ze względu na cięcia w budżecie zastosowano lustra, żeby pokazać więcej kapsuł kriogenicznych na Sulaco, niż w rzeczywistości zostało wykonanych na potrzeby filmu.

- W scenie wyciętej zarówno z normalnej, jak i z reżyserskiej wersji filmu, Ripley znajduje zamkniętego w kokonie Burke'a i daje mu granat, żeby mógł się zabić.

- Zarówno w normalnej, jak i w rozszerzonej wersji filmu, piętnastominutowe odliczanie do zniszczenia stacji pod koniec filmu trwa rzeczywiście piętnaście minut.

- Kiedy Frost spada płonąc, widać czyjąś stopę.

- Michael Biehn (kapral Hicks) gra żołnierza także w innych filmach Camerona, ale ma tam wyższe stopnie wojskowe. W "Terminatorze" jest sierżantem, a w "Głębi" porucznikiem.

- Aktorzy odtwarzający Newt i jej brata, Timmy'ego, naprawdę są rodzeństwem (Carrie Henn i Christopher Henn).

- Lance Henriksen (Bishop), Janette Goldstein (Vasquez) i Bill Paxton (Hudson) spotkali się razem na planie filmu pod tytułem "Near dark" i również stanowili zgraną drużynę... tym razem wampirów.

- Sigourney Weaver powiedziała Cameronowi, że chciałaby w tym filmie zrobić trzy rzeczy: nie posługiwać się żadną bronią, kochać się z obcym i wreszcie umrzeć. Żadne z jej życzeń nie zostało zrealizowane, ale dostała to wszystko w kolejnych częściach filmu.

- W czasie kręcenia filmu wykorzystywano tylko 6 kostiumów obcych, zrobionych z silikonowych elementów umocowanych na czarnym trykocie. Efekt "realności" osiągnięto przez pokrycie ich "śluzem" i odpowiednie oświetlenie. Sceny, w których widzimy dziesiątki obcych, sfilmowano dzięki sprytnemu ustawieniu ujęcia i odpowiedniemu oświetleniu.

- Podczas posiłku Burke i Bishop rozmawiają o androidzie Ashu z pierwszej części Obcego. We wcześniejszej wersji scenariusza jego model został przez nich określony jako Cyberdyne Systems 120-A/2.

- Gdy Ripley po pierwszym ataku Obcych ucieka kierując transporterem, jeden z Obcych skacze na pojazd i zbija przedni iluminator. W kolejnym ujęciu iluminator jest cały.

- Większość z ekipy Marines ma jakieś napisy na ubraniach. Vasquez ma na pancerzu napis "El Riesgo Siempre Vive" - co po hiszpańsku oznacza "Podejmowanie ryzyka jest potrzebne, aby przeżyć", a Hudson ma z tyłu ramienia namalowaną parę oczu - jak z kreskówki.

- Kiedy Ripley znajduje nadajnik, który dała Newt, czujnik pokazuje odległość 0.0 m. Powinien pokazywać ok. 0.7 m, bo czujnik jest przypięty do karabinu Ripley, a nadajnik leży na ziemi.

- Kiedy Ripley, Burke i Gorman idą do budynku kolonii, pada deszcz i widać, że są kompletnie przemoczeni. W następnych ujęciach wewnątrz budynku ich włosy i ubrania są zupełnie suche.

- Początkowo za zdjęcia odpowiedzialny był Dick Bush, którego Cameron zwolnił po miesiącu zdjęć, bo nie był zadowolony z oświetlenia i nie potrafił się z nim dogadać. Później chciał zatrudnić Dereka Vanlinta, ktory nie był zainteresowany, ale polecił reżyserowi Adriana Biddle'a, który ostatecznie zajął się zdjęciami.

- W scenach, kiedy uciekająca kanałami wentylacyjnymi Vasquez strzela do obcych z pistoletu, zastąpiła ją producentka - Gale Ann Hurd, bo Jenette Goldstein grająca Vasquez nie mogła sobie poradzić z odrzutem broni.

- W "Aliens" jest taka scena, gdy Hudson mówi o Vasquez: "Usłyszała o Obcych i myślała, że chodzi o nielegalnych emigrantów". Podczas castingu aktorka grająca Vasquez - Jenette Goldstein - naprawdę myślała, że kręcony jest film o nielegalnych emigrantach!

- We wczesnej wersji scenariusza Bishop odmawiał powrotu na planetę po Ripley, Hicks'a i Newt, tłumacząc, że "istnieje zbyt duże zagrożenie przeniesienia ich na inne planety". Ripley dostawała się na pokład Sulaco w statku znalezionym w kolonii. Już na pokładzie Bishop mówił do niej: "Od samego początku miałaś rację" (w pierwszych scenach Ripley okazuje Bishopowi niechęć i mu nie ufa).

- Ujęcia, w których Marines wchodzą do gniazda obcych były nakręcone jeszcze kiedy James Remar grał Hicks'a (później zastąpił go Michael Biehn). Ze względu na skomplikowane efekty specjalne użyte w tej scenie, powtórzenie całej sekwencji było by za drogie, więc w scenach, w których widać Hicks'a od tyłu, zostawiono stare ujęcia z Remar'em.

- Kompozytor ścieżki dźwiękowej, James Horner, dostał na jej napisanie tak mało czasu, że zmuszony był wykorzystać swoje wcześniejsze kompozycje w zmodyfikowanych wersjach. Twierdził, że pracował pod takim napięciem, że już nigdy nie zdecyduje się na współpracę z Cameron'em. Jak wiemy, zmienił zdanie i współpracował z nim przy "Titanicu" - za muzykę do tego filmu otrzymał wiele nagród - między innymi dwa Oskary i dwa Złote Globy (najlepsza muzyka i najlepsza piosenka).

- Aktorzy grający Marines (z wyjątkiem Michael'a Biehn'a, który dołączył do ekipy później) odbyli minimum dwutygodniowe szkolenie w jednostce prawdziwych Marines. W szkoleniu nie brali udziału Sigourney Weaver (Ripley), Paul Reiser (Burke) i William Hope (Gorman), bo w założeniu reżysera mieli się czuć nieco odsunięci od grupy zżytych ze sobą Marines.

- Lance Henriksen chciał nosić szkła kontaktowe z podwójnymi źrenicami w scenie, kiedy podnosi wzrok znad mikrospoku i dziwnie patrzy się na jednego z Marines. Jego pomysł nie został wykorzystany, bo Cameron zdecydował, że grana przez niego postać i tak jest już wystarczająco dziwaczna...

- Cameron zatrudnił kilku projektantów do stworzenia modelu statku transportującego Marines z Sulaco na powierzchnię planety. Ich pomysły mu się nie podobały, więc w końcu z nich zrezygnował i zrobił model sam - z modelu helikoptera Apache i luźnych części kilku innych modeli.

- Ellen Ripley zajęła 8 miejsce na liście ulubionych bohaterów filmowych ułożonej przez krytyków amerykańskiego magazynu "Premiere" (2004).

- Cameron nie zdecydował się na zaproszenie H.R.Giger'a (twórcy graficznej koncepcji obcego) do współpracy, ponieważ potrzebował tylko jednego nowego projektu - Królowej Obcych, którą już zaprojektował sam.

- Reżyser poprosił aktorów grających Marines o "spersonalizowanie" swoich kostiumów, tak, jak robili to żołnierze w Wietnamie. Cynthia Dale Scott, grająca kapral Dietrich, ma napisane na swoim hełmie "Błękitny Anioł" - to tytuł filmu, w którym grała Marlena Dietrich. Bill Paxton (Hudson) napisał na swoim pancerzu imię swojej żony, Louise.

- Kiedy ekipa zajmująca się scenografią szukała odpowiednich krat na podłogę Sulaco, zwrócili się do lokalnej firmy zajmującej się wytwarzaniem podobnych elementów z pytaniem, czy nie mają czegoś odpowiedniego. Okazało się, że na zapleczu ich sklepu od siedmiu lat leży rozebrana podłoga Nostromo...

- Gdy przecięty na pół Bishop łapie Newt która zostaje porwana przez otwartą śluzę, wyraźnie widać, iż pod jelitami Bishopa jest dziura w której stoi aktor.

- Gdy Ripley spada na dno śluzy w maszynie kroczącej, zbija się lampa ostrzegawcza w pojeździe. W kolejnych ujęciach lampa jest już na swoim miejscu w doskonałym stanie.

- Różnice między pierwotnym scenariuszem a filmem:
* Ripley zostaje zabrana na Ziemię, jej córka żyje, rozmawia z nią przez wideofon
* kolonia nie nazywa się LV-426 tylko Acheron
* na planecie było kilka procesorów atmosferycznych
* scena ataku pierwszego pasożyta jest o wiele dłuższa; przyjeżdża ekipa ratunkowa, która zostaje zaatakowane przez organizmy
* Obcy dźgają ogonem ludzi, by ich sparaliżować, nie zabić
* w jednej scenie Ripley, Newt i Hicks zostają zamknięci w kokonie
* Obcy tworzące kokony to małe "wersje" Obcych Wojowników
* Ripley kąpiąca się pod nowoczesnym systemem prysznicowym
* dłuższe wyjaśnienie, czym są pasożyty; Ripley mówi "to takie chodzące organy płciowe", na co Hudson odpowiada "coś jak ty, Hicks".
* Newt prosi Ripley, by wzięła ją jako swoją córkę
* Bishop walczy z Obcym podczas czołgania się w tunelu


ZOBACZ RÓWNIEŻ


FILMY

DVD

MUZYKA

SYLWETKI

DOWNLOAD

AUTOR: REQUIEM

 
     
 



::GALERIA::