|
Fascynacja ciałem
wraz z postępem nowoczesnych technologii stwarza nowe możliwości w
dziedzinie grozy, ponieważ u jej podstaw leży lęk o własną fizyczność, o
zaburzenia jej integralności, o naruszenie swoistego tabu w dziedzinie
cielesnej ułomności. Popadając ze skrajności w skrajność tworzą się
kompleksy bezpośrednio odnoszące się do naszej urody, wszelkie
mankamenty ułomności naszego ciała tuszujemy za pomocą wszelakich
technik, jednak najbardziej radykalną zmianę możemy stworzyć za pomocą
operacji plastycznych, które w wielu krajach stają się powszechne
stwarzając przy tym szereg zagrożeń. Ów tendencję doskonale wyodrębnia w
swoich kolejnych projektach progresywne kino azjatyckie, którego obrazy
obfitują nie tylko w subtelną tematykę ghost stories, poruszają również
problemy socjologiczne obnażając przy tym największe tabu ludzkości a
mianowicie utraty poczucia funkcjonalności, oszpecających zajść a co za
tym idzie, również problemów natury moralnej, związanych bezpośrednio z
daną tematyką. Coraz częściej na naszych ekranach goszczą produkcje
zawierające subtelną, lecz o wiele bardziej przerażającą dawkę grozy,
bazującą na podstawowych fobiach, wraz z ich pełnym przebiegiem i
finałem, który oprócz wzniosłego poziomu adrenalin pozostawia w
podświadomości widza szereg pytań pozostających bez odpowiedzi,
bezpośrednio odnoszących się do poszczególnych jednostek. Pora zadać
sobie pytanie:, „Co jesteś w stanie poświęcić by być piękny/a?”
Cała historia rozpoczyna
się w momencie, kiedy Hyunsu kończy osiemnaste urodziny, to właśnie wokół
niej będą rozgrywały się wszelkie wydarzenia. Jest piękną, utalentowaną
artystką, która podczas letnich warsztatów dokształca się w tworzeniu
popiersi. Swój talent odziedziczyła po matce, która jest utalentowany
chirurgiem plastycznym, który redukuje wszelkie mankamenty urody, z jej
usług korzystają również znajome Hyunsu. Życie dziewczyny jest niczym
sielanka, w której otoczona jest niebywałą opieką swojej matki. Jednak
wszystko, co piękne, kiedyś się kończy. Podczas przyjęcia urodzinowego,
zorganizowanego przez jej mamę dochodzi do dziwnych zdarzeń, jedna z
zaproszonych, Sykyung popada w delirium, ma wizję, w której jej twarz
zaczyna pękać, przerażona odizolowuje się od otoczenia. Hyunsu próbuje jej
pomóc, podczas odwiedzin udaje się jej porozmawiać z Sykyung, która
twierdzi, że słyszy głos, który chce jej zrobić krzywdę. Gdy Hyunsu wychodzi
z pokoju, dziewczyna rozbija lustro, jednym z odłamków wykrawa sobie płat
skóry z twarzy. To wydarzenie rozbudza pewne obawy u Hyunsu, która zaczyna
odkrywać pewną tajemnicę z przeszłości, która bezpośrednio łączy się z jej
matką. Podczas podróży do szkoły ją oraz grupę jej przyjaciółek zaczepia
stara kobieta, która poszukuje zaginionej sprzed laty wnuczki, wręczają
Hyunsu ulotkę, na której jest wizerunek dziecka, dziewczyna nabiera
pewności, że to właśnie ona jest ów porwaną wnuczką, jednak potrzebuje
dowodów. Przez kolejne dni próbuje znaleźć jakiekolwiek dowody, przeszukując
dokumenty matki odkrywa w domu pewien pokój, który przez lata ukrywał pewną
przerażającą tajemnicę. Gdy Hyunsu jest bliska odkrycia prawdy, kolejne jej
znajome w dziwnych okolicznościach dokonują samookaleczeń, trwale szpecących
ich ciało. Okazuje się, że wszystkie ofiary były pacjentkami kliniki
chirurgicznej, poddane pełnej operacji zmieniły się z brzydkiego kaczątka w
pełnego gracji łabędzia. To również się tyczy Hyunsu, która w dzieciństwie
miała bardzo poważny wypadek, samochód jej matki, w którym przebywała
zapalił się, ona doznała sporych poparzeń, które oszpeciły jej ciało,
lekarze nie dawali jej zbyt wielu szans, jednak jej matka wykradła dziecko z
szpitala i poddała hospitalizacji. W powietrzu unosi się napięta atmosfera,
tajemnica rozbudowuje swoją intrygę a wszystko zaczęło się od stwierdzenia:
Będziesz piękna na zawsze… Odważysz się zmierzyć ze skutkami własnych
pragnień?
Po raz kolejny kino
azjatyckie zauroczyło widzów na całym świecie, generalnie, można wyróżnić
dwa podstawowe nurty, którymi podąża azjatycki horror. Nie będzie żadnym
odkryciem, stwierdzenie, że o prymat rywalizują nastrojowe filmy grozy spod
znaku duchów i zjawisk nadprzyrodzonych oraz brutalne horrory spod znaku
gore. Horror azjatycki "mówi" dość specyficznym językiem, który nie do
każdego trafia; posługuje się właściwymi sobie symbolami i nawiązaniami tak
do historii, jak i wierzeń ludów zamieszkujących największy z kontynentów,
których mieszkaniec Europy czy Ameryki często nie rozumie, a czasami nawet
nie dostrzega. Jednak, jeśli ktoś już zasmakuje w azjatyckich klimatach
grozy, to czeka na niego nie jeden interesujący film... Niejednokrotnie kino
azjatyckie pełni funkcję moralizatorską, pod otoczką filmu grozy przejawia
oznaki głęboko przemyślanych sytuacji, które odnoszą się do rzeczywistości,
która coraz częściej staje się sama w sobie zagrożeniem. Tym razem widzowie
mają okazję obejrzeć produkcję wyreżyserowaną przez Bong Man-dae, która
przestrzega przed narastającą tendencją zniekształcania własnego wizerunku,
która sama w sobie może doprowadzić do szeregu dewiacji. Obraz niezwykle
płynny, urzeka dokładnością wykonania oraz techniką, po mimo to przedstawia
rzeczywistość, która dla wielu staje się futuryzmem w pełni niezrozumiałym,
wręcz absurdalnym. W tej pozycji postawiono na oryginalność zajść, łącząc
opowieść o zemście i cierpieniu z elementami gore, co zapewne zadowoli
szersze grono widzów. Film porusza również problem, który dotyczy większość
społeczeństwa a mianowicie wszelki rozwój emocjonalny osób, które odkrywają
szereg mankamentów szpecących naszą urodę. Całości towarzyszy niezwykle
stonowana muzyka ilustracyjna, której elementy akcentują poszczególne
wydarzenia. Po mimo wielu zalet film pełni funkcję kina obyczajowego z
domieszką grozy subtelnej, która objawia się w niewielu scenach. Jednak
całość widzem wstrząśnie, da wiele do myślenia i trwale zapadnie w pamięci.
Doskonałe kreacje aktorskie, jak zawsze w tego typu produkcjach wydobywają
głębie postaci, w które się wcielają, pełen realizm zachowań. Dla wielu
widzów będzie to kolejna produkcja dublująca schematy zemsty zza grobu,
jednak gwarantuje wam, iż zakończenie całej produkcji w pełni wyłamuje się z
szablonu, trzymając napięcie aż do ostatnich ujęć. Zastrzegam, iż film
skonstruowano w formie wyrywkowego przedstawienia zdarzeń bez
chronologicznego podporządkowania, dlatego aby zrozumieć w pełni przekaż,
należy skupić się, zasiąść wygodnie w fotelu i pozwolić uwieść się
produkcjom tego typu. Polecam widzom, którzy łączą przyjemność z
estetycznymi doznaniami oraz doskonałą rozrywką. Dla żądnych krwi i przemocy
ta pozycja odpada…
ZOBACZ RÓWNIEŻ

DVD |

CIEKAWOSTKI |

KSIĄŻKI |

SYLWETKI |

MUZYKA |

DOWNLOAD |
AUTOR:
REQUIEM |
|