|
Na początek chciałbym
wyjaśnić czemu ów film opisuję. Otóż, chociaż nie jest to z pewnością produkcja
grozy, stała się pierwszym filmem gore w historii. Na wieki już w pamięci
kinomanów pozostanie pamiętna scena przecinania oka brzytwą na samym początku
tegoż dzieła.
Cały film, utrzymany w
stylistyce surrealistycznej, wywołał istną burzę wśród mediów. Jego twórcy -
Luis Bunuel i Salvador Dali stali się w jednej chwili ofiarami skandalu. "Pies
andaluzyjski" uderza w nas obrazami pełnymi niesamowitości i grozy. Widzimy
mężczyznę ostrzącego brzytwę. W tym czasie chmura przecina księżyc. Nagle
mężczyzna zbliża się do kobiety stojącej na balkonie i przecina jej oko. Później
oglądamy inwazję mrówek na męską dłoń (wykorzystaną przez papieża postmodernizmu
w kinie, Davida Lyncha w jego arcydziele pt. "Blue Velvet"), książki
zamieniające się w pistolety, dwóch mnichów przywiązanych do sznura, który więzi
mężczyznę próbującego całować nagą kobietę, osła z poderżniętym gardłem leżącego
na fortepianie.
Symbolika obrazów Bunuela i
Dalego atakowała "całe zło", czyli ciasną mieszczańską mentalność i kulturę,
tradycyjne wychowanie i religię. A zatem, wszystkie siły ograniczające - w ich
przekonaniu - rozwój osobowości i życiową swobodę. Tropem debiutu poszedł Bunuel
w "Złotym wieku", który był żarliwą pochwałą miłości absolutnej. Pokazywał
autentyzm i wyzwalającą siłę wielkiego uczucia, przeciwstawiając je zakłamaniu
narzuconemu przez mieszczańską obyczajowość i Kościół. W "Złotym wieku" pojawił
się wątek klasztoru przedstawionego jako siedlisko uciech cielesnych. Po kilku
dniach wyświetlania filmu wstrzymano projekcje, uzasadniając to obawą o
utrzymanie porządku publicznego. Zakaz rozpowszechniania "Złotego wieku" trwał
przez 50 lat.
Kończąc "Pies Andaluzyjski"
to jeden z kamieni milowych w dziejach kinematografii, manifest surrealistyczny.
Pierwszy film łączący elementy rzeczywistości i snu w jedną całość tak, by widz
choć trochę zaangażował się w to co ma miejsce na ekranie, nie tylko za pomocą
zmysłów, ale i zarówno za pomocą umysłu, by spróbował rozwiązać zagadkę. Być
może odpowiedzi nie ma, w końcu sami twórcy tegoż filmu - Bunuel i Dali -
zaprzeczali jakoby w "Psie Andaluzyjskim" istniała jakaś logika. Zaklinali się
na wszystko, że cała historia to połączenie ich snów w jedność.
Słowa słowami, lecz już
dzisiaj różne teorie i prądy w filozofii inaczej tłumaczą to, co Dali i Bunuel
nakręcili. Omówienie jednak tychże teorii to materiał na osobną pracę.
ZOBACZ RÓWNIEŻ

DVD |

CIEKAWOSTKI |

KSIĄŻKI |

SYLWETKI |

MUZYKA |

DOWNLOAD |
AUTOR:
SATANIST |
|