::INFORMACJE::




::TYTUŁ POLSKI::
Człowiek Omega

::
REŻYSERIA::
Boris Sagal

::SCENARIUSZ::
Joyce Hooper Corrington,
John William Corrington


::MUZYKA::
???


::ROK::
1971

::CZAS TRWANIA::
 98 min.

::KRAJ::
USA

::OBSADA::
Paul Koslo,
Anthony Zerbe,
Charlton Heston

::PLUSY::
+ Kreacje
+ Muzyka
+ Sceneria


::MINUSY::
- Scenariusz
- Reżyseria
 

::OCENA FILMU::
8/10
 

 


SPIS WEDŁUG TYTUŁÓW ORYGINALNYCH

0-99A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  Q  R  S   U  V  W  X  Y  Z  Ż  Ź


OMEGA MAN

 

Richard Matheson, człowiek legenda, znany jako scenarzysta, literat, juror w wielu prestiżowych konkursach, laureat wielu nagród, między innymi Bram Stoker Award z 1990r. Przez wielu nazywany twórcą natchnienia pokoleń reżyserów lat 60 i 70, jego twórczość w Polsce pomijana, lecz na świecie stanowi już klasykę krótkiej formy w dziedzinie horroru i fantasy. „I am legend” doczekała się dwóch ekranizacji "The Last Man on Earth" z Vincentem Price (1964) oraz "The Omega Man" z Charltonem Hestonem (1971) a zarazem rozpoczęła nowy rozdział w dziejach kinematografii horroru, za sprawą inspiracji dla George'a Romero, który podchwycił pomysł tworząc sagę żywej śmierci. Jego wkład w historię gatunku jest niedoceniany, jego twórczość nieznana, jego dokonania przypisywane innym. Ten człowiek stał się za życia legendą, którą nie sposób pominąć, zatem poznajmy początek przełomu na przykładzie ekranizacji, The Omega Man jednej z najlepszych produkcji powstałych na kanwie literackiego pierwowzoru…

Nowy York o poranku, połowa lat siedemdziesiątych, trudno z gorąca oddychać, lecz na ulicach pusto, życie ustało a cisza spowija wieżowce. Po ulicach spowijają się jedynie tumany kurzu oraz stare gazet, w sklepach nie ma klientów a wielkie korporacje opustoszały, nie ma żywej duszy oprócz Nevilla, który przejeżdża przez sporą część miasta w poszukiwaniu ocalałych. Zatrzymuje się na drobne zakupy, wymienia samochód, idzie do kina, gdzie może sam sobie wybrać film, jednak gdy tylko zaczyna się ściemniać, w pośpiechu jedzie do domu, który jest otoczony przez stworzenia, które próbują go zgładzić. Przy wjeździe do garażu zostaje zaatakowany, w ferworze walki udaje mu się zabić kilku oprawców a następnie uciec do doskonale chronionego mieszkania na piętrze, gdzie czeka na niego lampka brandy oraz niedokończona partia szachów z popiersiem z brązu. Natomiast za oknem wyczekują setki stworzeń, które wywołują jego imię, pragną jego śmierci, na czele grupy stoi Matthias. Tak wygląda każdy dzień ostatniego człowieka na ziemi, przynajmniej tak mu się wydaje, bowiem w jego założeniu nie pozostaje mu nic innego jak tylko zabicie jak największej liczby tych stworzeń, które przypominają albinosów. Kolejny dzień, to kolejna wyprawa po zapasy, jednak tym razem na swojej drodze napotka niespodziewanie kobietę, która podobnie jak on wybrała się na wyprawę do centrum, jednak zanim się przedstawią, Neville będzie musiał ją złapać… owa czarnoskóra kobieta nazywa się Lisa i wraz grupą ocalałych ludzi próbuje odnaleźć lekarstwo na spaczenie, które dotknęło ludzkość po drastycznej wojnie nuklearnej. Neville poznaje resztę grupy, jednak zanim to nastąpi musi uporać się grupą stworzeń, które po zmierzchu wyszły na łowy, schwytawszy Nevilla poddali go szybkiemu osądowi oraz wydali wyrok skazujący, czego konsekwencją jest publiczne upokorzenie oraz śmierć… Z pomocą przyjdzie mu Lisa wraz z swoim przyjacielem Dutchem, którzy w brawurowy sposób odbiją Nevilla. Od teraz wspólnie będą zmagać się z stworzeniami, którzy kiedyś byli ludźmi, na domiar złego jest tylko jeden człowiek który posiada w swoim ciele przeciw ciała a zarażonych miliony…  

Charltonem Hestonem jest zazwyczaj kojarzony z filmami katastroficznymi, które w latach siedemdziesiątych wtórnie zalewały kina, jednak jego nowa kreacja okazała się największym sukcesem kasowym oraz spowodował, że aktor niegdyś zaszufladkowany zaczął pojawiać się w filmach o zróżnicowanej tematyce. Za zdjęcia odpowiedzialny jest nie kto inny jak rozchwytywany w tamtych czasach Russell Metty, którego panoramiczne ujęcia opustoszałego miasta robią znaczące wrażenie na widzu, to właśnie on współpracował przy tworzeniu największych produkcji lat siedemdziesiątych a jego charakterystyczne ujęcia często są porównywane do perfekcji wizualnej, bowiem są tworzone z zaskoczenia przyszyciu różnych perspektyw. Stylową muzykę stworzył Ron Grainer, który również często pojawiał się jako kompozytor muzyki ilustracyjnej do filmów sensacyjnych i seriali, niestety jest mało znany w dzisiejszych czasach a jego twórczość często pomijana. Za scenariusz odpowiedzialni są John William oraz Joyce H. Norrington, którzy na potrzeby audiowizualne nieco przekształcili pierwowzór literacki, uwspółcześnili miejsce akcji oraz dodali nieliczne wątki poboczne, mimo to oddali sedno obłędu, jaki dotknie głównego bohatera, przez co zachowali ogólny sens powieści. Jako reżysera zaangażowano Borisa Sagala, który już wcześniej współpracował z Charltonem Hestonem przy produkcjach katastroficznych, między innymi przy „Wielkim trzęsieniu w Nowym Yorku” jako drugi reżyser wykonawczy, tym razem miał okazję wykazać się swoją inwencją, przez co niektóre sceny przypominają bardziej dramat sensacyjny aniżeli horror, skutecznie tłumiąc strach, lecz podsycając napięcie. Film został nagrodzony na wielu festiwalach a obsada oraz ekipa zaczęli być rozchwytywani, jednak przez współczesnego widza ta pozycja jest nieznacznie pomijana, bądź nieznana. Zatem warto zwrócić uwagę na obsadę, temat oraz klimat, który znakomicie został uchwycony za pomocą plenerów lat siedemdziesiątych. Jest to jedna z tych pozycji, która na stałe zapisała się w kanonie kinematografii a to za sprawą doskonałej audiowizualnej adaptacji wersji literackiej, przez co wam ją polecam…


ZOBACZ RÓWNIEŻ


DVD

CIEKAWOSTKI

KSIĄŻKI

SYLWETKI

MUZYKA

DOWNLOAD

AUTOR: REQUIEM

 
     
 



::GALERIA::