::INFORMACJE::




::TYTUŁ POLSKI::
Szepty W Mroku

::
REŻYSERIA::
Pascal Laugier

::SCENARIUSZ::
Pascal Laugier

::MUZYKA::
???


::ROK::
2004

::CZAS TRWANIA::
 98 min.

::KRAJ::
Francja,
Rumunia

::OBSADA::
Virginie Ledoyen,
Lou Doillon,
Catriona MacColl

::PLUSY::
+ Poetyckość przekazu
+ Obsada
+ Muzyka
+ Subtelny scenariusz


::MINUSY::
- Dla wielu niezrozumiała, wręcz nudna historyjka z duchami w tle…

::OCENA FILMU::
7/10
 

 


SPIS WEDŁUG TYTUŁÓW ORYGINALNYCH

0-99A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  Q  R  S   U  V  W  X  Y  Z  Ż  Ź


SAINT ANGE

 

Kinematografia francuska charakteryzuje się zazwyczaj niezwykle subtelnymi a zarazem ciekawymi produkcjami. Kraj uznawany stolice europejskiej kultury oraz miejsca, skąd wywodzą się światowej klasy sławy, bądź miejscem gdzie tworzą… Kraj, w którym za punkt honoru uważa się rozwój i wspieranie kolejnych inicjatyw młodych twórców z nadzieją na kolejne odkrycie młodych talentów. Jak łatwo zauważyć francuscy reżyserzy sięgają po tematykę trudną, dzieje się to zwłaszcza w wszelkiego rodzaju filmach grozy, których niezwykłe tło, pełne mistycyzmu zauroczy każdego estetę. Jednym z najbardziej obiecujących reżyserów młodego pokolenia jest Pascal Laugier, który w 2004r. zadebiutował niezwykle poetyckim thrillerem/horrorem, który stanowi pogranicze jawy i snu...

Gdzieś pośrodku niczego, w Alpach francuskich podczas wojny zabytkowy dworek został zaadaptowany na sierociniec, gdzie umieszczano dzieci bogatych właścicieli firm oraz ich rodzin w celu uchronienia ich od bomb spadających na Francję podczas okupacji. Zagubione, skazane na samotność odnajdują schronienie w miejscu, które odtąd nazywają domem, jednak jego zakamarki kryją w sobie tajemnicę. Pewnej burzowej nocy dochodzi do śmiertelnego wypadku, ginie mały chłopiec na oczach dziewczynki, która, wskutek czego popada w obłęd, jednak całą sprawę skrzętnie tuszują opiekunowie. Po wielu latach od tragedii, gdzie wojna się skończyła a kolejne dzieci opuszczają miejsce ich dotychczasowego pobytu zapada decyzja o zamknięciu sierocińca. W 1958 roku zapada ostateczna decyzja o likwidacji placówki, która stanowi niebezpieczeństwo dla przebywających tam osób, bowiem nie ma funduszy na renowację popadającego w ruinę dworku. Gdy ostatnie grupy odjeżdżają na miejsce przybywa nowa służąca o imieniu Anna, która szuka azylu dla siebie i jeszcze nienarodzonego dziecka, podczas powitania przez służbę spotyka na swojej drodze małą dziewczynkę, która przestrzega przed panującym z tej budowli złem, które zostało stworzone wiele lat wstecz. W budynku pozostają trzy osoby, których zadaniem jest zabezpieczyć budowlę oraz uporządkować wszelkie pomieszczenia. Annie wydaje polecenia stara gosposia o imieniu Helenka, która zamieszkiwała sierociniec od początku jego powstania oraz Judith, niemy świadek tragedii sprzed lat spowita w odmętach szaleństwa. Wspólnie przystępują do prac porządkowych, jednak atmosfera niedopowiedzeń oraz tajemniczości się zagęszcza, gdy Anna nieumyślnie znajduje stare notatki dotyczące dawnych mieszkańców. Zagłębiając się w dalsze zakamarki odkrywa przeraźliwą tajemnicę, do której kluczem jest Judith. Kobiety chcąc uniknąć następstw za wścibskość próbują rozróżnić urojenia od rzeczywistości, bowiem w pokojach słychać głosy dzieci, w lustrach pojawiają się tajemnicze sylwetki a Anna tracąc zmysły pragnie dotrzeć do sedna prawdy, która skrywana od lat przyniesie ukojenie uwięzionym duszom. Być może sama stanie się jedną z nich…

” Saint Ange” jest jedną z najlepszych produkcji kina francuskiego, która składa się głównie z klasycznych rozwiązań filmów grozy, jednak ich powiązanie tworzy niepowtarzalny klimat subtelnego, wręcz poetyckiego obrazu. W filmie zastosowano nieliczne efekty specjalne, jednak ilość efektów audio zaskakuje płynnością, między innymi scena początkowa, gdzie odgłosy burzy delikatnie wprowadzają atmosferę tajemniczości. Po za tym tą produkcję charakteryzuje doskonale wyreżyserowany obraz, panoramiczne ujęcia oraz zbliżenia delikatnie sugerują zamierzenie scenarzystów. Całości towarzyszy idealnie dobrana sceneria, pełna tajemniczych zakamarków oraz wyszukanych detali, które zastępują komputerowo nakładane efekty specjalne, można by rzec, że rezyser stara się przestraszyć widza za pomocą obrazu i dźwięku czerpiąc od najlepszych, między innymi od Alfreda Hitchcocka, który skupiał się na szczególe audiowizualnym. Tu również rezyser doskonale prowadzi aktorów, wyodrębniając każdy mimiczny grymas twarzy, bądź ruch ciała tylko po to by obraz stał się realny, przez co widz przenosi się w przeszłość zapominając o krwawych scenach napiętnowanych przemocą, co dla niektórych może być sporym mankamentem. Pascal Laugier wykreował świat grozy w bardzo specyficzny sposób, sięgnął po epickie środki przekazu audiowizualnego: mgłę, burzę, odbicie lustrzane oraz zjawiska wykraczające po za skrajne nękanie widza pokazem sztuczności, w tym wypadku straszy przestrzeń. Doskonale skonstruowane postacie pozwoli na uwydatnienie zdolności aktorskich między innymi Virginii Ledoyen, która swoją naturalną kobiecością i pięknem zniewala męską część widowni. Poetyckość otoczenia podkreśla subtelna muzyka ilustracyjna, delikatne dźwięki wręcz współtworzą z sterylną bielą pomieszczeń uczucie niepewności a w końcowej fazie filmu wręcz zaskakują powodując wiele domysłów, przez co film kończy się w pełni niedopowiedzianym finałem. Całość prezentuje zaskakujący poziom, doceniony przez rzeszę krytyków francuskich oraz światowych, jednak w opinii widzów napotkamy wiele sprzecznych tez, bowiem to co dla jednych staje się mistrzowskim poematem grozy dla innych może stać się półtora godzinną udręką spowodowaną brakiem wrażliwości audiowizualnej, bądź rozczarowaniem ze względu na tematykę i finał. Zatem w związku z podzielonymi zdaniami ja pozostanę bezstronny polecając ową pozycję osobom wrażliwym, poszukującym a zarazem wymagającym od filmu grozy czegoś więcej aniżeli galonów lejącej się krwi…


ZOBACZ RÓWNIEŻ


DVD

CIEKAWOSTKI

KSIĄŻKI

SYLWETKI

MUZYKA

DOWNLOAD

AUTOR: REQUIEM

 
     
 



::GALERIA::