::INFORMACJE::




::TYTUŁ POLSKI::
Co Kryje Prawda

::
REŻYSERIA::
Robert Zemeckis

::SCENARIUSZ::
Clark Gregg

::MUZYKA::
Alan Silvestri

::ROK::
2000

::CZAS TRWANIA::
 130 min.

::KRAJ::
USA

::OBSADA::
Harrison Ford,
Michelle Pfeiffer,
Diana Scarwid

::PLUSY::
+ Zachwyca w każdym momencie!

::MINUSY::
- Krytyka laików!

::OCENA FILMU:: 9,5/10
 

 


SPIS WEDŁUG TYTUŁÓW ORYGINALNYCH

0-99A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  Q  R  S   U  V  W  X  Y  Z  Ż  Ź


WHAT LIES BENEATH

 

Cała historia rozpoczyna się w momencie, gdy Caitlin, córka Claire i Dr Normana Spencera przenosi się z domu na obrzeżach miasta do campusu, gdzie rozpoczyna studia. Ów zajście wpływa negatywnie na Claire, która próbuje się pogodzić z odejściem dziecka, w odzyskaniu kontroli nad swym życiem pomaga jej Norman, który staje się dla niej opoką. Wspólnie przezywają namiętne chwile w domku położonym nad jeziorem, który niegdyś należał do Normana ojca, wybitnego naukowca, wielokrotnie nagradzanego za osiągnięcia w badaniach naukowych. Od pewnego czasu Claire obserwuje dziwne zachowanie swoich sąsiadów, pomiędzy którymi dochodzi do coraz częstszych spięć, jednak ów zajścia zbytnio nie wpływają na jej zachowanie, aż do momentu, kiedy Claire zauważa zjawiska paranormalne w swoim domu, pewne przedmioty przemieszczają się, miewa wizję kobiety, która jest martwa a jej rodzinne zdjęcie w dziwnych okolicznościach zostaje rozbite, dzięki czemu znajduje mały kluczyk, jednak jego przeznaczenie pozostaje tajemnicą. Kolejne dni spędza na rozmyślaniach na temat zjawisk, których doświadczyła, aż pewnej deszczowej nocy widzi Warrena Feura, który w strugach deszczu pakuje do bagażnika rulon obwinięty folią. Claire zaczyna podejrzewać, iż Warren zamordował Mary, a ona teraz szuka pomocy z zaświatów, ów spostrzeżeniami dzieli się z Normanem, który bagatelizuje zajście. Po kilku dniach Claire wraz z mężem zostają zaproszeni na ekskluzywne przyjęcie, gdzie dochodzi do pomówienia Warrena ze strony Claire, jednak okazuje się, że Mary Feur żyje a ich problemy małżeńskie spowodowały, że żona na kilka dni wyjechała. Za całe zajście Norman gości przeprasza odprowadzając na ubocze Claire, gdzie wdaje się w rozmowę z jednym z gości, gdzie dowiaduje się, że rok temu doszło do podobnego zajścia pomiędzy nią a jakąś młoda kobietą. Zdezorientowana Claire popada w obłęd, dzieląc się z swoimi przemyśleniami z przyjaciółką Jody, postanawia zasięgnąć porady specjalisty, który próbuje rozwiązać jej wszelki obawy. Jednak po powrocie do domu pewna siła objawia swoją pełną moc, pragnąc zemsty posługuje się Claire, niczym narzędziem, które ma w pełni odkryć prawdę. Jej zachowanie się zmienia, co zaczyn niepokoić Normana. Wkrótce odkryjesz niewidzialne, przeżyjesz mrok ludzkiej świadomości, dowiesz się co kryje prawda… A to dopiero początek…

Film Roberta Zemeckisa "What Lies Beneath" to doskonały film grozy, który nawiązuje do typowych rozwiązań dla tego gatunku. Duży, stosunkowo stary dom, a w nim przebywająca całe dnie w samotności Claire - żona naukowca dr Normana Spencer'a... To także typowy sposób budowania napięcia - zaczyna się niewinnie, po czym fabuła stopniowo zmierza do stwierdzenia, że dom jest nawiedzony. Powiązane to jest z tajemniczym wątkiem zaginięcia pewnej studentki. Wkrótce jednak wszystkie z początku niewyjaśnione elementy zaczną do siebie pasować, a złożona w ten sposób całość odkryje przerażającą prawdę... Łatwo, więc zauważyć, że "What Lies Beneath" ma prostą, stopniowaną konstrukcję. Bela Balzas (zajmował się muzyką filmową) napisał kiedyś, że "(...) w każdym filmie istnieje coś „poza obrazowego”, co w filmie nie zmienia się w całości w obraz, coś co wynika z przyczynowych powiązań między poszczególnymi wątkami, coś co nie może być pokazane, ale może być za to pomyślane oraz wiadome...". To zdanie bardzo trafnie odnosi się do tego filmu, który w swojej początkowej fazie wykorzystuje pewien rodzaj niejasności dla widza. Stopniowo jednak wszystko zaczyna się wyjaśniać, zmierzając nieuchronnie do wielkiego finału. Zatem wszystkie te wątki, na które wraz z rozwojem fabuły widz znajduje odpowiedź powinny być silnie związane z odpowiednią oprawą muzyczną. Powoduje to, że w swym dalszym rozwoju film wciąga muzykę do tego, aby wyjaśniała pewne wątpliwości, inne natomiast pogłębiała. I taką właśnie konstrukcję posiada ilustracja, którą napisał Alan Silvestri. Odnajdziemy tu również nawiązujące do sposobu narracji, częste zabiegi techniczne oraz fabularne, które prezentował Alfred Hitchcock. Doskonale stonowane a zaraz nawarstwiające się napięcie skonstruowano nie tylko dzięki wspaniałej obsadzie, ale również budowie scenariusza Clarka Gregga, który ograniczył do minimum ilość postaci pojawiających się w filmie, dzięki czemu widz nie może liczyć na znaczny rozlew krwi, tu napięcie zbudowano w oparciu o nagłe zwroty akcji oraz zdawkowe informacje na temat przeszłości głównych postaci. W filmie pojawia się plejada gwiazd, na szczególne uznanie zasługuje Michelle Pfeiffer, która stworzyła postać nieszablonową, pełną autentyzmu oraz wewnętrznej siły. Jej uroda oraz zdolności aktorskie zdominowały całokształt urzekając widzów pełnym autentyzmu mirażem aktorskich zdolności. Trudno wymienić wszystkie zalety tego doskonale skonstruowanego thrillera, którego zakończenie zaskakuje, przeraża a co najważniejsze pobudza widza do zmorzonego wysiłku umysłowego. O tym filmie w prasie pisano wiele, jednak podsumowującym stwierdzeniem jest: „Kapitalny horror! Zemeckis nawiązuje w bezpośredni sposób do dzieł Hitchcocka i robi to rewelacyjnie. Nastrojowe, bardzo proste i zwyczajnie przerażające kino grozy, jakiego od dawna nie można było zobaczyć w kinie. No i negatywna, kapitalna rola Harrisona Forda!” Moim zdaniem, nic dodać, nic ująć… Film należy obejrzeć…


ZOBACZ RÓWNIEŻ


DVD

CIEKAWOSTKI

KSIĄŻKI

SYLWETKI

MUZYKA

DOWNLOAD

AUTOR: REQUIEM

 
     
 



::GALERIA::