W
ciągu ostatnich lat wróciła moda na gry planszowe.
Jedną z nowoczesnych planszówek jest Arkham
Horror firmy Fantasy Flight Games, oparta na
fabule utworów klasyka gatunku – H.P. Lovecrafta.
Gra nie ukazała
się, póki co, w polskiej wersji językowej, ale jest
dostępna w naszym kraju. Arkham Horror
została opracowana jako rozrywka dla 1 do 8 graczy
powyżej dwunastego roku życia. W pudełku z zestawem
podstawowym znajduje się wielka, rozkładana plansza
przedstawiająca Arkham z wieloma lokacjami znanymi z
utworów Lovecrafta, m. in. Domem Wiedźmy i
Nienazwanym, a także zaświaty, np. Krainę Snów czy
R’lyeh. Poza nią w środku znajdziemy mnóstwo
kolorowych, klimatycznych znaczników, kostki,
wydarzenia oraz karty przedmiotów, postaci i
Wielkich Przedwiecznych.
Celem gry jest
pokonanie w walce lub niedopuszczenie do przybycia
do naszego świata jednego z Wielkich Przedwiecznych,
wśród których znajdują się takie lovecraftowskie
sławy jak tytułowy Cthulhu, Nyarlathotep czy Shub
Niggurath. Starożytne zło mające rządzić rozgrywką
losuje się na początku, tuż po wybraniu postaci.
Wielki Przedwieczny wpływa na przebieg gry, ponieważ
nawet trwając w uśpieniu oddziałuje na nasz świat.
Gracze natomiast wcielają się w postaci z lat
dwudziestych poprzedniego wieku. Każda z nich ma
gotową historię, współczynniki i ekwipunek, co
zbliża tę planszówkę do klasycznego RPG. Gra toczy
się w zasadzie przeciwko samej grze, postaci muszą
współpracować. Co rundę w Arkham wydarza się coś
niesamowitego, co m.in. przyspiesza przybycie
Wielkiego Przedwiecznego oraz wpływa na poruszanie
się, interakcje w mieście oraz zdrowie (także
psychiczne) bohaterów. Rozgrywka przy dwóch do
czterech graczy trwa do trzech godzin.
Co kilka miesięcy
Fantasy Flight Games wypuszcza nowy dodatek do gry.
Dodatki mogą być dwojakiego rodzaju. Karciane
dostarczają nowe wydarzenia i przedmioty,
ewentualnie dodatkowe opcje prowadzenia rozgrywki.
Planszowe, jak sama nazwa wskazuje, wprowadzają nowe
lokacje na kolejnych planszach, ponadto dodają nowe
postaci i Przedwiecznych. Obecnie na polskim rynku
dostępne są następujące dodatki: karciane The
Curse of Dark Pharaoh i The King in Yellow;
planszowe Dunwich Horror Expansion i
Kingsport Horror Expansion. Ponadto na stronie
internetowej Fantasy Flight Games dostępne są
pomniejsze, co nie znaczy nieatrakcyjne, materiały
do samodzielnego wydrukowania. Poza tym gra stwarza
możliwości wprowadzania własnych zasad – jedni
traktują ją jak typowy RPG, inni próbują grać na
dwóch Wielkich Przedwiecznych, możliwe jest także
granie samemu dowolną ilością postaci.
Twórcy Arkham
Horror postarali się o to, by rozgrywka była
urozmaicona i nastrojowa, choć o klimat zadbać muszą
także sami uczestnicy. Cokolwiek się dzieje, zależy
w dużej mierze od decyzji graczy, częściowo od
rzutów kostkami i losowych zdarzeń. Arkham Horror
to świetna rozrywka dla fanów horroru, wielbicieli
Lovecrafta i pasjonatów planszówek. Jedyną
przeszkodą w udanej zabawie mogą być trzycyfrowe
ceny samej podstawki i dodatków planszowych, warto
jednak „poumartwiać” się, by zaoszczędzić na tę grę.
AUTOR:
KAROLINA GÓRSKA |