ARKHAM HORROR  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Arkham Horror

:: TYTUŁ POLSKI ::
Arkham Horror

:: WYDAWCA ::
Fantsy Flight Games

:: POMYSŁ ::
Richard Launius,
Kevin Wilson

:: GATUNEK ::
Gra Planszowa

:: ROK WYDANIA ::
2005

:: CENA ::
ok. 200 zł za podstawkę


:: OCENA ::

6/6


 

 


W ciągu ostatnich lat wróciła moda na gry planszowe. Jedną z nowoczesnych planszówek jest Arkham Horror firmy Fantasy Flight Games, oparta na fabule utworów klasyka gatunku – H.P. Lovecrafta.

Gra nie ukazała się, póki co, w polskiej wersji językowej, ale jest dostępna w naszym kraju. Arkham Horror została opracowana jako rozrywka dla 1 do 8  graczy powyżej dwunastego roku życia. W pudełku z zestawem podstawowym znajduje się wielka, rozkładana plansza przedstawiająca Arkham z wieloma lokacjami znanymi z utworów Lovecrafta, m. in. Domem Wiedźmy i Nienazwanym, a także zaświaty, np. Krainę Snów czy R’lyeh. Poza nią w środku znajdziemy mnóstwo kolorowych, klimatycznych znaczników, kostki, wydarzenia oraz karty przedmiotów, postaci i Wielkich Przedwiecznych.

Celem gry jest pokonanie w walce lub niedopuszczenie do przybycia do naszego świata jednego z Wielkich Przedwiecznych, wśród których znajdują się takie lovecraftowskie sławy jak tytułowy Cthulhu, Nyarlathotep czy Shub Niggurath. Starożytne zło mające rządzić rozgrywką losuje się na początku, tuż po wybraniu postaci. Wielki Przedwieczny wpływa na przebieg gry, ponieważ nawet trwając w uśpieniu oddziałuje na nasz świat. Gracze natomiast wcielają się w postaci z lat dwudziestych poprzedniego wieku. Każda z nich ma gotową historię, współczynniki i ekwipunek, co zbliża tę planszówkę do klasycznego RPG. Gra toczy się w zasadzie przeciwko samej grze, postaci muszą współpracować. Co rundę w Arkham wydarza się coś niesamowitego, co m.in. przyspiesza przybycie Wielkiego Przedwiecznego oraz wpływa na poruszanie się, interakcje w mieście oraz zdrowie (także psychiczne) bohaterów. Rozgrywka przy dwóch do czterech graczy trwa do trzech godzin.

Co kilka miesięcy Fantasy Flight Games wypuszcza nowy dodatek do gry. Dodatki mogą być dwojakiego rodzaju. Karciane dostarczają nowe wydarzenia i przedmioty, ewentualnie dodatkowe opcje prowadzenia rozgrywki. Planszowe, jak sama nazwa wskazuje, wprowadzają nowe lokacje na kolejnych planszach, ponadto dodają nowe postaci i Przedwiecznych. Obecnie na polskim rynku dostępne są następujące dodatki: karciane The Curse of Dark Pharaoh i The King in Yellow; planszowe Dunwich Horror Expansion i Kingsport Horror Expansion. Ponadto na stronie internetowej Fantasy Flight Games dostępne są pomniejsze, co nie znaczy nieatrakcyjne, materiały do samodzielnego wydrukowania. Poza tym gra stwarza możliwości wprowadzania własnych zasad – jedni traktują ją jak typowy RPG, inni próbują grać na dwóch Wielkich Przedwiecznych, możliwe jest także granie samemu dowolną ilością postaci.

Twórcy Arkham Horror postarali się o to, by rozgrywka była urozmaicona i nastrojowa, choć o klimat zadbać muszą także sami uczestnicy. Cokolwiek się dzieje, zależy w dużej mierze od decyzji graczy, częściowo od rzutów kostkami i losowych zdarzeń. Arkham Horror to świetna rozrywka dla fanów horroru, wielbicieli Lovecrafta i pasjonatów planszówek. Jedyną przeszkodą w udanej zabawie mogą być trzycyfrowe ceny samej podstawki i dodatków planszowych, warto jednak „poumartwiać” się, by zaoszczędzić na tę grę.

AUTOR: KAROLINA GÓRSKA

 


:: GALERIA ::










ZDJĘCIA ZNALEZIONE W INTERNECIE