ATAK ZOMBIE  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Atak Zombie

:: TYTUŁ POLSKI ::
Atak Zombie

:: AUTOR ::
Mariusz 'Noistromo' Siergiejew

 :: WYDAWCA ::
FoxGames

 :: ROK WYDANIA ::
2016 (II wydanie)

:: RODZAJ GRY ::
gra planszowa

:: CENA ::
100-130 zł

:: OCENA ::
5,5/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 


Tematyka żywych trupów towarzyszy mam już od długiego czasu. Najpierw autorzy wydawali książki, w późniejszym czasie filmy, gry komputerowe, a teraz nastał boom na planszówki i karcianki. "Atak Zombie" jest przykładem gry, która świetnie wstrzela się w tą tendencję i klimat grozy towarzyszący podczas rozgrywki. W kwietniu 2016 roku, Wydawnictwo Foxgames wydało drugą, poprawioną edycję, którą właśnie testowaliśmy.

W grze może brać udział od dwóch do czterech graczy, a cała rozgrywka powinna się zamknąć w godzinie. "Atak Zombie" składa się z piętnastu rund, które my ludzie musimy przetrwać broniąc się przed żywymi trupami. Naszym głównym wrogiem są zombie, ale również jak to w czasach apokalipsy bywa i inni gracze. Tuż po piętnastej rundzie nadejdzie pomoc. Przeżyje tylko najlepsza jednostka, czyli gracz, który zdobył najwyższą ilość punktów. Co ciekawe, na każdym etapie gry, możemy zostać zjedzeni przez zombie. Jeśli nie odeprzemy ich ataku, to automatycznie dany gracz odpada z rozgrywki. Każdy do dyspozycji ma swoją kryjówkę w postaci planszy. Można się schronić w kościele, na farmie, w fabryce, czy też w szkole. Na start otrzymujemy jednego człowieka, dzięki któremu możemy zacząć rozgrywkę. Dodatkowo do rozdysponowania mamy dziesięć punktów, które wymieniamy na ludzi, przedmioty lub beczki. Mimo różnych lokacji, wszystkie spełniają tą samą funkcję. W kryjówce możemy produkować towary potrzebne nam do przetrwania każdej rundy - jedzenie, amunicję, leki, beczki oraz paliwo. Wszystkie przedmioty otrzymujemy w postaci małych żetonów. Do gry została dołączona jeszcze jedna plansza - plansza miasta, na której możemy pobrać wszystkie dostępne towary. Znajduje się tam również tor czasu, na którym kontrolujemy na jakim etapie gry jesteśmy oraz tor aktywności zombie. Zarówno w mieście i na planszach kryjówek zamieszczone są małe podpowiedzi - co, gdzie i w jakiej ilości możemy zdobyć dany przedmiot. Oprócz surowców mamy do dyspozycji karty znalezisk, które wielokrotnie mogą nam pomóc wykończyć naszych przeciwników. Ostatnimi, a zarazem najbardziej niesprzyjające dla graczy są karty wydarzeń. Krzyżują nasze plany, nie pozwalają nam na prowadzenie zaplanowanej strategii. Na szczęście wśród nich znajdują się również sprzyjające karty. 

Dla początkującego gracza zasady gry mogą być dosyć skomplikowane do opanowania. Wynika to z różnorodności działań jakie można podjąć i scenariuszy, jakie mogą się wydarzyć. Po zapoznaniu się z ogólnym przebiegiem gry, staje się ona dużo prostsza, niż się spodziewaliśmy. Niestety instrukcja w niektórych punktach bywa trudna do zrozumienia i nie należy przeczytać ją przynajmniej dwukrotnie.

Gra składa się z piętnastu rund, które dzielą się na dwie fazy - dnia i nocy. W ciągu dnia planujemy co będą robić nasi ludzie, wykonujemy te zadania, produkujemy i uzbrajamy się, aby w nocy odeprzeć ataki żywych trupów. Należy pamiętać, że w grze znajdują się trzy rundy specjalne - 5, 10 i 15. Waśnie wtedy następuje ATAK HORDY! Rundy te przyciągają najwięcej żywych trupów, które wszystkie trzeba zniszczeć. Gdy ich liczebność jest większa niż wartość naszych umocnień, wtedy następuje wtargniecie do kryjówki i pożarcie ludzi - zasada jest bardzo prosta, jeden zombie to jeden martwy człowiek.

Prawie każdy dzień zaczyna się wylosowaniem nowego wydarzenia, im późniejsza runda w grze, tym więcej wydarzeń do wyłożenia na stół. Gracz rozpoczynający daną turę ma wpływ na to co się stanie, ponieważ z wyciągniętych kart to on decyduje, które "wydarzenie" odrzuci. Następnym naszym posunięciem jest zaplanowanie w jaki sposób zdobędziemy potrzebne nam surowce, które posłużą do obrony i walki. I tak w swoich siedzibach można produkować, jechać do miasta zdobyć surowce, iść na zwiad, walczyć z zombie przy barykadach. Niestety każda z tych czynności kosztuje przyciągnięciem pod swoje barykady zombie. Po zaplanowaniu czynności, następuje ich wykonanie oraz karmienie ludzi i uzbrajanie swoich kryjówek. Zapewnienie żywności jest najbardziej uciążliwe, ponieważ każdy człowiek musi dostać jednostkę jedzenia. Ten, który go nie otrzyma, idzie do izolatki i trzeba go leczyć.

Po dniu następuje noc i atak żywych trupów. To z iloma będziemy musieli się zmierzyć, zależy od wyniku rzutu specjalną kością oraz liczby mieszkańców naszej siedziby. Zombie podchodzą do naszych barykad zgodnie z przyjętymi zasadami. Jeżeli tej nocy uda się odeprzeć atak i nasze barykady wytrzymują napór żywych trupów, nadchodzi kolejny dzień, który jest gorszy od poprzedniego. U naszych wrót nadal kłębią się zombie, które tylko czekają na kolejną noc… W przypadku wdarcia się zombie do naszej kryjówki giną nasi ludzie. Barykady zostają zdewastowane. Jeżeli mamy szczęście i przeżyjemy atak, następuje nowa tura. Zaczynamy ją z mniejszą ilością ludzi, co wpływa na liczbę surowców.

Gra oferuje nam dwa warianty - standardowy i agresywny. Wariant agresywny to więcej możliwości interakcji pomiędzy graczami, w którym oprócz kradzieży możemy zabić swojego przeciwnika. To najlepsza opcja dla trzech lub czterech graczy, ponieważ wtedy jest lepsza zabawa i szybciej możemy zdobywać potrzebne nam surowce.

Oprawa graficzna podkreśla cały charakter gry i atmosferę grozy. Zarówno plansze kryjówek i miasta są wykonane starannie a rysunki odzwierciedlają opustoszałe miejsca znane nam z filmów o zombie. Element, który mnie zastanawia to żelowe miśki, typu haribo, znajdujące się w centralnym miejscu na planszy miasta. Nie wiadomo co symbolizują i po co się tam znalazły. Być może miały się kojarzyć z dzieciństwem i beztroską, smaczną zabawą. Wykonanie elementów kartonowych stoi na bardzo wysokim poziomie. Wszystkie części, plansze są dobrze sklejone, a jakość druku zasługuje na pogratulowanie. Pod względem technicznym nie można mieć żadnych zastrzeżeń.

Figury ludzi wykonane są z drewna i dostępne w czterech kolorach. Wśród nich znajduje się kolor czarny, który może być mniej widoczny na planszach, ponieważ są one w tonacji szaro-czarnej. Do gry dołączono kostkę czterościenną, której wartość dodawana jest do modyfikatora na torze mieszkańców. Wtedy odpowiednia ilość zombie dochodzi lub odchodzi spod barykad. Surowce, beczki oraz zombie są żetonami z odpowiednimi wizerunkami i symbolami.

Na kartach wydarzeń oraz znalezisk oprócz opisu działania karty, znajduje się odpowiednia grafika podkreślająca jej działanie. Do gry dołączona jest oczywiści instrukcja oraz cztery "karty pomocy", które są naprawdę przydatne w rozgrywce, stanowiące świetną ściągawkę z kolejnymi etapami gry.

Podsumowując: Na początku gra wydaje się być nieco monotonna, ponieważ ma delikatny przebieg. Wynika to z tego, że codziennie wykładamy tylko jedno wydarzenie, które dla pierwszego gracza będzie najbardziej pasujące i nie powinno mu zaszkodzić. "Atak Zombie" rozkręca się powoli, nie czujemy zagrożenia z ramienia innych graczy. Dopiero po zasiedleniu siedziby przez pięciu ludzi może nastąpić na nas atak. Im mniejsza ilość ludności, tym mniejsza chmara zombie pod naszymi barykadami. Gra mocno rozkręca się w ostatnich pięciu rundach. Gracze przeważnie mają już pięciu mieszkańców, co powoduje, że do gry dostaje się więcej zombie, a zagrożenie ze strony pozostałych graczy jest odpowiednio większe. Dodatkowo wykładamy aż trzy wydarzenia, które na pewno pokrzyżują nam plany. Pozostaje życzyć świetnej zabawy i oczywiście przetrwania!

AUTOR: WIOLETA S.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

1 plansza miasta,

4 plansze siedzib graczy

1 kostka czterościenna

100 żetonów
(25 żetonów paliwa, 25 żetonów amunicji, 25 żetonów leków, 25 żetonów żywności)

32 żetony beczek

80 żetonów zombie

32 drewniane pionki ludzi
 (po 8 w 4 kolorach)

36 kart wydarzeń

40 kart znalezisk

1 znacznik gracza rozpoczynającego

1 znacznik tury

1 znacznik aktywności zombie

4 karty pomocy dla graczy („ściągawki”)
instrukcja gry