BAOBAB  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Baobab

:: TYTUŁ POLSKI ::
Baobab

:: AUTOR ::
Josep M. Allue

 :: WYDAWCA ::
Rebel

 :: ROK WYDANIA ::
2018

:: RODZAJ GRY ::
karciana

:: OCENA ::
5
/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 

 

"Baobab" to ciekawa gra zręcznościowa, która już jakiś czas temu została wydana przez wydawnictwo Piatnik. Tym razem wydawnictwo Rebel postanowiło wydać odnowioną wersję, która przerasta wizualnie pierwsze wydanie. Nie zmieniły się jedynie zasady, a cała warstwa wizualna uległa zmianie na wielki plus. Oto co oferuje nam ta gra...

:: ZAWARTOŚĆ / WYGLĄD ::

Gra "Baobab" zapakowana została w dość niestandardowe opakowanie, które w żaden sposób nie przypomina kartonika z pierwszego wydania. Od wydawnictwa dostajemy metalowe opakowanie, coś na kształt Baobabu, który jest zarazem naszym polem gry. Kolorowe opakowanie zawiera elementy flory i fauny, które świetnie urozmaicają układ cały design. Widać, że jest to wydanie, którego dystrybucją i tłumaczeniem zajął się Rebel. Na metalowej puszcze przyklejony jest polski opis wraz z małym przykładem rozgrywki. Dodatkowo na puszcze znajduje się kilka wypukłych elementów, takich jak nazwa gry, czy znajdujące się tam zwierzęta. Po otwarciu oczom naszym ukazują się następujące elementy:
- karta pomocy - okrągła karta, gdzie wyjaśniono opis działania poszczególnych kart biorących udział w grze. Mam tutaj mały problem, ponieważ w moim wydaniu była tylko jedna taka karta, a według opakowania powinno być ich sześć.
- instrukcja - również okrągła, rozkładana, składająca się z ośmiu połączonych ze sobą kartek.  Dobrze wyjaśnione zasady wraz z niezbędnym opisem, który jest potrzebny do opakowania gry.
- karty gry - kolorowe, na kształt pofalowanego koła, które mają imitować prawdopodobnie liście. Kolorowe kartoniki, które z jednej strony posiadają nazwę gry, zaś z drugiej liście, elementy drzewa i te najważniejsze elementy, które świadczą o funkcji karty:
* liście - 10 sztuk,
* kwiaty - 14 sztuk,
* małpy - 14 sztuk,
* wąż - 14 sztuk,
* pszczoły - 10 sztuk,
* tukan - 14 sztuk,
* lampart - 10 sztuk,
* nietoperz - 10 sztuk,
* kameleon - 12 sztuk.

 

Należy zaznaczyć, że zawartość opakowania zajmuje tylko połowę miejsca, reszta to kartonowe wypełnienie. Przy takich rozmiarach metalowy walec na pewno lepiej wygląda, bo nie spełnia to innej funkcji, jak na przykład nie wpływa na rozgrywkę.

:: ZASADY / ROZGRYWKA ::

Cel gry jest bardzo prosty. Kto pierwszy pozbędzie się swoich kart wygrywa. W sumie o to chodzi w większości gier karcianych. Nie chodzi tutaj tylko o zagrywanie kart. Trzeba bardzo ostrożnie kłaść je na koronie Baobabu, tak aby nie spadły z korony drzewa, a nie trudno o to.

Do przygotowania rozgrywki nie trzeba dużej filozofii. Na solidnym podłożu kładziemy zamkniętą puszkę, która będzie naszym polem gry. Następnie dobrze tasujemy karty i rozdajemy je graczom. Dokładnie nie jest napisane po ile mamy ich rozdać, więc można się umówić na określoną ilość lub rozdać je wszystkie w równej liczbie. Ważne jest to ,żeby wszystkie karty były zakryte i nawet ich posiadacz ich nie widział. Po fazie przygotowania rozpoczynamy grę.

Gracz, który rozpoczyna turę musi zdecydować, ile kart chce zagrać. Maksymalnie możemy użyć ich trzy. Po dokonaniu decyzji o ich ilości, odwracamy je i możemy zaczynać ich umieszczanie na drzewie. Każda karta wyróżnia się pod względem swojej funkcji. Znajdziecie tutaj takie karty jak:
* liście - kartę umieszczamy w dowolnym miejscu na koronie drzewa,
* kwiaty - kartę umieszcza się na krawędzi korony drzewa, tak aby jej część z ziemią wystawała poza koronę,
* małpy - podobnie, jak kwiaty, karta ta musi znajdować się na krawędzi korony, a część z ziemią musi wystawać poza koronę,
* wąż - kartę tą umieszczamy na krawędzi korony, jednak tutaj mamy pewną różnicę, ponieważ musi ona znajdować się pomiędzy dwiema kartami, które znajdują się już na krawędzi,
* pszczoły - kartę tą umieszczamy w dowolnym miejscu na koronie. Po jej położeniu żadna karta zwierzęcia nie może zostać położona na aktywną kartę pszczół. Można ją zakryć kartami liści lub kwiatów. Ważne jest to, że nie musi być widoczna cała karta z pszczołami, wystarczy, że będzie widoczna jedna pszczoła i nie można tam nic położyć. Jednak gdy się to stanie, musimy zabrać kartę, którą właśnie położyliśmy do swojego stosu karnego. 
* tukan - karty tej nie kładziemy na koronie drzewa, lecz ją rzucamy z odległości przynajmniej 30 centymetrów,
* lampart - ciśnij tę kartę na koronę drzewa z wysokości co najmniej 30 centymetrów,
* nietoperz - przy zamkniętych oczach puszczamy kartę na koronę, akurat tutaj wysokość nie ma nic do znaczenia,
* kameleon - karta ta zastępuje dopiero co położoną kartę i działa według takich samych zasad co ona.

Każdy komu spadnie dana karta z korony drzewa lub złamie zasady, musi zabrać tę kartę do karnego stosu. Również w momencie, gdy nie możemy zagrać swojej karty lub po prostu nie chcemy jej zagrać, wtedy ta karta ląduje w karnym stosie.

Gra kończy się w momencie, gdy ktoś pozbędzie się wszystkich kart. Reszta podlicza wszystkie pozostałe swoje karty, zarówno te, które brały udział w grze, jak te z karnego stosu. Ten kto ma najmniej kart wygrywa.

Dodatkowo możemy skorzystać z jednego z proponowanych wariantów gry. Zamiast odkładać karty do karnego stosu, możemy dać je na dół zwykłej talii. Ten kto pozbędzie się wszystkich kart wygrywa.

:: SPOSTRZEŻENIA / PODSUMOWANIE ::

"Baobab" to ciekawa gra zręcznościowa, którą można wziąć wszędzie, a do jej zagrania wystarczy twarde i nieruchome podłoże. Świetny wygląd i małe gabaryty sprawiają, że wizualnie nie mam nic do zarzucenia. Czasami może denerwować, że karty są śliskie i łatwo przesuwają się po pozostałych użytych w grze, a trudności mogą pojawiać się podczas rzucania i upuszczania kart. Mi osobiście kilka kart spadło, ale jest to nieuniknione, co powoduje jeszcze większą zabawę i rywalizację.

Pomysł na grę jest wręcz prosty, ale to właśnie na takie pomysły najlepiej się sprawdzają. Każdy z graczy pojmie w mig zasady i będzie chciał ponownie wracać do kolejnych partyjek. Przez to, że jest to gra karciana jej regrywalność i niepowtarzalność rund sprawi, że nie zanudzimy się podczas gry. Wystarczy dobrze potasować karty i mieć trochę szczęścia, aby wylosować takie kartoniki, żeby sprzyjały nam w grze. Czasami wydaje się, że korona zaraz spadnie, ale trzeba na prawdę dużo kart i nieuwagi, aby do tego doszło. Czy gramy w dwie osoby, czy w maksymalnym składzie, nie ma dla nas większej różnicy. Może tylko tyle, że będziemy mieć mniej kart do wykorzystania i rzadziej je zagrywać. I tak każdy sam decyduje, ile chce ich położyć na koronie.

Podstawowa wersja, którą można kupić to tylko walec z samą grą. Dzięki uprzejmości wydawnictwa Rebel otrzymaliśmy małe bonusy, które możecie zobaczyć na poniższych zdjęciach.

 

"Baobab" to gra, która powinna spodobać się graczom w każdym wieku, lecz o małych oczekiwaniach złożoności gry. Sprawdzi się wszędzie, czy to w gronie rodzinnym, czy na imprezie. Pozostaje mi jedynie polecić.

 AUTOR: PASTOR

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

13 kart postaci

1 pusta karta postaci

1 plansza Sądu

złote monety (na sumę 196)

5 pomoc

14 znaczników postaci, włączając jeden pusty


KUP W SKLEPIE REBEL