BOSS MONSTER  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Boss Monster

:: TYTUŁ POLSKI ::
Boss Monster

:: AUTOR ::
Johnny O'Neal
Chris O'Neal

 :: WYDAWCA ::
Fabryka Kart
Trefl

 :: ROK WYDANIA ::
2016

:: RODZAJ GRY ::
karciana

:: ILOŚĆ KART ::
155

:: OCENA ::
5/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 


Boss Monster – jest to gra karciana, gdzie gracze wcielają się w paskudnych bossów podziemi. Zrobiona na podstawie dawnych 8-bitowych gier komputerowych. W karciance może brać udział od dwóch do czterech władców podziemi, a czas rozgrywki uzależniony jest od uczestników. Dla dwóch osób przeciętna rozgrywka trwa około dwadzieścia minut. W przypadku mało doświadczonych graczy czas może ulec wydłużeniu. Na kartonikach napisane są instrukcje działania danych kart, gdy je już poznamy, gra idzie dużo szybciej.

W "Boss Monster" wcielamy się w bossa podziemi i budujemy swój labirynt komnat, aby "załatwiać" w nim bohaterów, którzy są żądni naszych skarbów. W schwytaniu dusz pomagają nam czary. Grę wygrywa ten władca podziemi, który najszybciej uzbiera dziesięć dusz (legendarni bohaterowie liczeni są podwójnie). W trakcie rozgrywki można zostać zabitym. Każdy gracz posiada pięć żyć. Mogą one zostać odebrane przez bohaterów, którzy przedrą się przez nasze komnaty, które były zbyt słabe. Wtedy zadawane są nam rany, po pięciu giniemy.

W każdej grze karcianej występuje duża losowość. Już pierwszy wybór uzależniony jest od szczęścia. Na początku rozgrywki, każdy z graczy dostaje jednego bossa, którym pozostaje się do końca rozgrywki. Możemy wcielić się np. Króla Ropuch, Kleopatrę, czy też Drakulorda. Poszczególni bossowie posiadają po jednej "umiejętności" - awans, która uaktywnia się tylko raz na grę, tuż po wybudowaniu piątej komnaty. Może to być przykładowo możliwość przejrzenia kart odrzuconych lub dobrania dodatkowych kart czarów. Oprócz awansu każdy z bossów dysponuje skarbem, który przyciąga bohaterów do podziemi. Są ich cztery rodzaje. Skarb dla magów, złodziei, kapłanów oraz wojowników. Każdy z nich posiada odpowiednią ikonkę. Wylosowany boss determinuje również kolejność graczy działających w każdej fazie gry, ponieważ ma przypisaną do siebie liczbę PeDeków, jest to po prosu taka moc bossa. Na początku wylosowany układ, trwa już do końca rozgrywki.

Po zapoznaniu się z naszymi okropnymi bossami, otrzymujemy z talii komnat pięć kart. W talii znajdują się typowe komnaty oraz wypaśne, czyli ulepszenia już istniejących, które różnią się między sobą symbolem. Co rundę, każdy z okrutnych bossów może zbudować tylko jedną komnatę lub ulepszyć istniejącą. Maksymalnie w swojej siatce podziemi można mieć ich pięć. Przy budowaniu komnat polecam zwrócić uwagę na kolejność, ponieważ raz zbudowana komnata bez sił specjalnych nie może zostać przeniesiona, a to może mieć znaczenie przy pokonywaniu bohaterów. Należy również rozważyć budowanie ich pod względem skarbów jakimi dysponują. Tak samo, jak na karcie bossów, każda komnata posiada odpowiedni skarb, których łączna suma posiadana przez gracza może przyciągnąć do jego podziemi. Wybudowanie wypaśnej komnaty wiąże się z zastąpieniem już istniejącej, z tym samym symbolem, aby ją ulepszyć. Zasada jest prosta. Na karcie typowej komnaty musi znajdować się taki sam symbol, jak na wypaśnej. Każda z nich posiada swoją moc, czyli obrażenia jakie zadają bohaterom. Żeby go zabić, komnaty muszą mieć większą lub równą wartość w stosunku go żyć herosa. Podobnie jak bossowie, każda komnata ma jeszcze jakąś inną funkcję. Może być aktywna co rundę, tylko wtedy, kiedy wybudujemy dany pokój lub wtedy, kiedy dane pomieszczenie wykończy bohatera. Nie zabrakło śmiesznych nazw, jak na przykład mroczny ołtarz, czy też inkubator mózgowsysów. W talii kart, komnaty się powtarzają, czyli nasi przeciwnicy w swoich podziemiach mogą posiadać identyczne pomieszczenie jak my lub dwie takie same. Przed wybudowaniem komnat w mieście pojawiają się bohaterowie, jest ich tylu, ile graczy bierze udział w zabawie (dwóch graczy = dwóch bohaterów). W tym momencie każdy może zobaczyć jakie rodzaje skarbów przyciągają dana osobistość i przeanalizować sytuację swoją oraz innych bossów.

Talia bohaterów uzależniona jest od liczby oponentów. W grze dla czterech graczy, udział biorą wszystkie kartoniki. Zaś dla dwójki lub trójki, odkładane są z odpowiednimi znacznikami. Talia podzielona jest na dwie części. Do dyspozycji mamy typowych bohaterów, którzy pojawiają się w pierwszych etapach. Zaś legendarni, gdy wyczerpią się ci pierwsi. Są oni o wiele silniejsi, posiadają więcej żyć, a na ich pojawienie trzeba się odpowiednio przygotować. Po ich zabiciu, otrzymujemy dwie martwe dusze, jednak gdy jakimś cudem przedrą się przez nasze lochy, tracimy więcej życia. W talii znajduje się cztery rodzaje bohaterów - złodziej, kapłan, mag i wojownik. Każdego z nich przyciąga inny rodzaj skarbu. Bohater przychodzi do tych podziemi, w których może znaleźć więcej skarbów odpowiadających jego profesji. W przypadku remisu pozostaje w mieście i czeka, aż ktoś będzie miał przewagę i go przywoła. Na kartach bohaterów, oprócz symbolu skarbu znajdują się znaczniki liczny ran, które zadaje, jego moc oraz ikonka liczby graczy. Każdy bohater ma również dopisaną do niego "sentencję", pewnego rodzaju zdanie zagrzewające do walki, którego zadaniem jest budowanie napięcia. Bohaterowie posiadają specyficzne imiona, jak Karol Ostatni Smoczy Mag lub Lord Van Ette.

W grze używamy również czarów. Karty te otrzymuje się na początku lub gdy inna karta o tym mówi. Możemy stosować je podczas budowania komnat lub w fazie przygód. O tym kiedy daną kartę używamy, mówią nam symbole toporu i młotka. Niektóre czary możemy stosować w fazie budowy i w fazie przygód. Mogą nam pomóc na przykład w przyciąganiu bohaterów, w walce z nimi wspierając moc naszych komnat. A co najważniejsze jest to narzędzie, które możemy zastosować, aby pogrążyć innych bossów i zniszczyć ich podziemia lub zabrać bohaterów...

Znamy już wszystkie karty, który znajdują się w pudełku. Czas na poznanie poszczególnych etapów gry. Na start otrzymujemy bossa, pięć komnat oraz dwie karty czarów. Z czego musimy odrzucić dwie losowe, które najmniej nam pasują. Po czym już możemy planować swoje lochy. Co turę budujemy jedną komnatę.

Gdy gra się rozpoczyna, w mieście pojawiają się bohaterowie (tyle ile jest graczy). Dobieramy jedną kartę komnaty, decydujemy, czy chcemy wybudować, a może ulepszyć  nasze lochy. Robimy to w kolejności PeDeków. Następnie możemy zagrywać czary odpowiednie dla fazy budowy. Na jej końcu, wszyscy bossowie jednocześnie odkrywają swoje komnaty. Podliczamy ile mamy danych skarbów. Boss, który dysponuje nawieszą liczbą danych emblematów, których pożądają bohaterowie, przyciąga ich do swoich podziemi. W razie remisu, pozostają w mieście. Zaczyna się faza przygód. Bohaterowie przechodząc przez podziemia otrzymują rany, gdy uda im się przejść przez wszystkie komnaty i dalej pozostać przy życiu, zadają nam rany (kartę kładziemy obok bossa odkrytą, co oznacza zmniejszenie naszego życia). Jeżeli któraś komnata wykończy bohatera, zdobywamy martwą dusze (kartę odwracamy i zdobywamy punkty zwycięstwa). W tej fazie możemy zagrywać również czary, które mogą zostać zastosowane w tym momencie. Kiedy gracz z najwyższą liczbą PeDeków zakończy swoją rundę, zaczyna kolejny. Na końcu aktywujemy wszystkie dezaktywowane komnaty i zaczynamy kolejną rundę.

Zasady gry są stosunkowo proste. Dużym plusem jest to, że instrukcja do gry jest napisana naprawdę bardzo przejrzyście. Każdy rodzaj kart jest opisany dokładnie, opatrzony odpowiednią ilustracją z opisem poszczególnych elementów każdej z karty. Oprócz rozszerzonej, dokładnej instrukcji w pudełku znajduje się karta pomocy, czyli szybkie wprowadzenie do gry, które bardzo się przydaje zwłaszcza, gdy chcemy pokazać nowemu graczowi proste zasady. Po paru rozgrywkach gra idzie płynnie i wszyscy wiedzą, co mają robić. Losowość "Boss Monster" wyczuwalna jest od samego początku. Nigdy nie wiemy co akurat dostaniemy od losu i czy karty, które mamy na ręce, będą pasować do aktualnie pojawiających się bohaterów. Oczywiście mamy wpływ na rozlokowanie komnat. Należy obserwować naszych przeciwników, którzy jak my, muszą planować przyciąganie bohaterów, czy mają szansę z nimi wygrać, a może lepiej pozostawić ich w mieście. Interakcja pomiędzy graczami to nie tylko manipulowanie liczbą skarbów znajdujących się w podziemiach, ale wykorzystywanie również kart czarów. Niestety z powodu ograniczoności ich zdobycia (otrzymujemy dwie na strat oraz możemy dobyć je przez funkcje naszych komnat lub "awansu" bossów) mamy małe szanse do uprzykrzenia życia innym graczom. W porównaniu do innych gier, interakcji jest mało.

Oprawa graficzna nawiązuje do pixelowych gier z lat osiemdziesiątych. Już sama ilustracja pudełka kojarzy się z Mario Bross. Po otwarciu mamy doczynienia z szeregiem kart, na których znajdują się ilustracje niemal wycięte z gier komputerowych, gdzie dokładnie widać każdy piksel. Potrzeba dużej wyobraźni, aby rozpoznać dane elementy. Tekst na kartach jest napisany małą czcionką, co trochę utrudnia grę a czasami nawet się zdarza, że przez przypadek pomylimy dany symbol, co jest istotne przy budowaniu komnat. Na szczęście zdarza się to tylko na początku. Plusem jest to, że gra zajmuje mało miejsca i spokojnie można ją zabrać na wakacje. Niestety nie zagramy w pociągu, bo do rozłożenia kart potrzebujemy trochę miejsca, ale koc plażowy w niezbyt wietrzny dzień będzie idealny.

Jeżeli byłeś fanem retro gier, lubisz krótkie karcianki, z mało skomplikowanymi zasadami i nie przesadzoną interakcją między graczami, to polecam "Boss Monster".

AUTOR: WIOLETA S.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

1 instrukcja

1 karta pomocy

8 kart bossów

75 kart komnat

31 kart czarów

25 kart typowych bohaterów

16 kart legendarnych bohaterów