BOSS MONSTER  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Boss Monster 2: The Next Level

:: TYTUŁ POLSKI ::
Boss Monster: Następny Poziom

:: AUTOR ::
Johnny O'Neal
Chris O'Neal

 :: WYDAWCA ::
Fabryka Kart
Trefl

 :: ROK WYDANIA ::
2016

:: RODZAJ GRY ::
karciana

:: ILOŚĆ KART ::
160

:: OCENA ::
5/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 


"Boss Monster: Następny Poziom" – jest to kolejna wersja gry "Boss Monster". Jjest to gra karciana o budowaniu podziemi, a opis pierwszej części znajdziecie na naszej stronie (czytaj). "Boss Monster: Następny Poziom" jest samodzielnym rozszerzeniem "Boss Monster" i na szczęście, aby zagrać nie potrzebujemy poprzedniej wersji.

Tak samo jak w pierwszej wersji, gracze wcielają się w paskudnych bossów podziemi. Gra nawiązuje do  dawnych 8-bitowych gier komputerowych. W karciance może brać udział od dwóch do czterech władców podziemi, a czas rozgrywki uzależniony jest od liczby uczestników. Dla dwóch osób przeciętna rozgrywka trwa około dwadzieścia minut. W przypadku mało doświadczonych graczy czas może ulec wydłużeniu. Na kartonikach napisane są instrukcje działania danych kart, gdy je już poznamy, gra idzie dużo szybciej.

W grze wcielamy się w bossa podziemi i budujemy swój labirynt komnat, aby "załatwiać" w nim bohaterów, którzy są żądni naszych skarbów. W schwytaniu dusz pomagają nam czary. Grę wygrywa ten władca podziemi, który najszybciej uzbiera dziesięć dusz. W trakcie rozgrywki można zostać zabitym. Każdy gracz posiada pięć żyć. Mogą one zostać odebrane przez bohaterów, którzy przedrą się przez nasze komnaty, które były zbyt słabe. Wtedy zadawane są nam rany, po pięciu giniemy.

Na początku rozgrywki, każdy z graczy dostaje jednego bossa, którym pozostaje się do końca rozgrywki. W tej części bossów jest więcej, bo aż 12. Poszczególni bossowie posiadają "umiejętności" - awans, który uaktywnia się tylko raz na grę, tuż po wybudowaniu piątej komnaty. Oprócz awansu każdy z bossów dysponuje skarbem, który przyciąga bohaterów do podziemi. Są ich cztery rodzaje. Skarb dla magów, złodziei, kapłanów oraz wojowników. Każdy z nich posiada odpowiednią ikonkę. Wylosowany boss determinuje również kolejność graczy działających w każdej fazie gry, ponieważ ma przypisaną do siebie liczbę PeDeków, jest to po prosu taka moc bossa. Na początku wylosowany układ, trwa już do końca rozgrywki.

W pudełku znajdziemy 75 kart komnat. Znajdują się tam typowe komnaty oraz wypaśne, czyli ulepszenia już istniejących, które różnią się między sobą symbolem. Co rundę, każdy graczy może zbudować tylko jedną komnatę lub ulepszyć istniejącą. Maksymalnie w swojej siatce podziemi można mieć ich pięć. Przy budowaniu komnat polecam zwrócić uwagę na kolejność, ponieważ raz zbudowana komnata bez sił specjalnych nie może zostać przeniesiona, a to może mieć znaczenie przy pokonywaniu bohaterów. Należy również rozważyć budowanie ich pod względem skarbów jakimi dysponują. Każda komnata posiada skarb, których łączna suma posiadana przez gracza może przyciągnąć do jego podziemi bohaterów, których pokalanie daje nam możliwość wygrania rozgrywki. Wybudowanie wypaśnej komnaty wiąże się z zastąpieniem już istniejącej, z tym samym symbolem, aby ją ulepszyć. Zasada jest prosta. Na karcie typowej komnaty musi znajdować się taki sam symbol, jak na wypaśnej. Każda komnata posiada swoją moc, czyli obrażenia jakie zadają bohaterom. Żeby go zabić, komnaty muszą mieć większą lub równą wartość w stosunku do żyć herosa. Podobnie jak bossowie, każda komnata ma jeszcze jakąś inną funkcję.

Przed wybudowaniem komnat w mieście pojawiają się bohaterowie, jest ich tylu, ile graczy bierze udział w zabawie (dwóch graczy = dwóch bohaterów). W tym momencie każdy może zobaczyć, jakie rodzaje skarbów przyciągają dana osobistość i przeanalizować sytuację swoją oraz innych bossów.

Talia bohaterów uzależniona jest od liczby oponentów. W grze dla czterech graczy, udział biorą wszystkie kartoniki. Zaś dla dwójki lub trójki, odkładane są z odpowiednimi znacznikami. Talia podzielona jest na dwie części. Do dyspozycji mamy typowych bohaterów, którzy pojawiają się w pierwszych etapach. Zaś legendarni, gdy wyczerpią się ci pierwsi. Są oni o wiele silniejsi, posiadają więcej żyć, a na ich pojawienie trzeba się odpowiednio przygotować. Po ich zabiciu, otrzymujemy dwie martwe dusze, jednak gdy jakimś cudem przedrą się przez nasze lochy, tracimy więcej życia. W talii znajduje się złodzieje, kapłani, magowie, wojownicy i tu nowość również hybrydowi bohaterowie. Każdego z nich przyciąga inny rodzaj skarbu, a hybrydowych bohaterów zestaw dwóch skarbów.  Bohater przychodzi do tych podziemi, w których może znaleźć więcej skarbów odpowiadających jego profesji. W przypadku remisu pozostaje w mieście i czeka, aż ktoś będzie miał przewagę i go przywoła. Na kartach bohaterów, oprócz symbolu skarbu znajdują się znaczniki liczny ran, które zadaje, jego moc oraz ikonka liczby graczy. Kiedy zdecydujemy się połączyć pierwszą część  Boss Monstera i drugą podczas rozgrywki  używamy tylko jednej talii bohaterów.

W grze tak samo jak w pierwszej wersji używamy  czarów. Możemy stosować je podczas budowania komnat lub w fazie przygód. O tym kiedy daną kartę używamy, mówią nam symbole toporu i młotka. Niektóre czary możemy stosować w fazie budowy i w fazie przygód. Mogą nam pomóc na przykład w przyciąganiu bohaterów, w walce z nimi wspierając moc naszych komnat. A co najważniejsze jest to narzędzie, które możemy zastosować, aby pogrążyć innych bossów i zniszczyć ich podziemia lub zabrać bohaterów... W podstawowej wersji ciężko było zdobyć czary. Dostawało się je na początku, później sporadycznie. Wydaje mi się że o wiele częściej trafialiśmy na czary grając w Następny Poziom. Dodatkowo w przypadku niektórych czarów możemy sami wybrać efekt czaru, spośród dwóch zaproponowanych.

Na start gry otrzymujemy bossa, pięć komnat oraz dwie karty czarów. Tu mamy różnicę w stosunku do poprzedniej wersji, nie musimy odrzucić żadnych kart i mamy więcej możliwości na wstępie.

Gdy gra się rozpoczyna, w mieście pojawiają się bohaterowie (tyle ile jest graczy). Dobieramy jedną kartę komnaty, decydujemy, czy chcemy wybudować, a może ulepszyć  nasze lochy. Robimy to w kolejności PeDeków. Następnie możemy zagrywać czary odpowiednie dla fazy budowy. Na jej końcu, wszyscy bossowie jednocześnie odkrywają swoje komnaty. Podliczamy ile mamy danych skarbów. Boss, który dysponuje nawieszą liczbą danych emblematów, których pożądają bohaterowie, przyciąga ich do swoich podziemi. W razie remisu, pozostają w mieście. Zaczyna się faza przygód. Bohaterowie przechodząc przez podziemia otrzymują rany, gdy uda im się przejść przez wszystkie komnaty i dalej pozostać przy życiu, zadają nam rany (kartę kładziemy obok bossa odkrytą, co oznacza zmniejszenie naszego życia). Jeżeli któraś komnata wykończy bohatera, zdobywamy martwą dusze (kartę odwracamy i zdobywamy punkty zwycięstwa). W tej fazie możemy zagrywać również czary, które mogą zostać zastosowane w tym momencie. Kiedy gracz z najwyższą liczbą PeDeków zakończy swoją rundę, zaczyna kolejny. Na końcu aktywujemy wszystkie dezaktywowane komnaty i zaczynamy kolejną rundę.

 

Zasady gry są stosunkowo proste. Instrukcja do gry jest napisana naprawdę bardzo przejrzyście. Każdy rodzaj kart jest opisany dokładnie, opatrzony odpowiednią ilustracją z opisem poszczególnych elementów każdej z karty. Oprócz rozszerzonej, dokładnej instrukcji w pudełku znajduje się karta pomocy, czyli szybkie wprowadzenie do gry, które bardzo się przydaje zwłaszcza, gdy chcemy pokazać nowemu graczowi proste zasady. Losowość "Boss Monster" wyczuwalna jest od samego początku. Nigdy nie wiemy co akurat dostaniemy od losu i czy karty, które mamy na ręce, będą pasować do aktualnie pojawiających się bohaterów. Oczywiście mamy wpływ na rozlokowanie komnat. Należy obserwować naszych przeciwników, którzy jak my, muszą planować przyciąganie bohaterów, czy mają szansę z nimi wygrać, a może lepiej pozostawić ich w mieście. Interakcja pomiędzy graczami to nie tylko manipulowanie liczbą skarbów znajdujących się w podziemiach, ale wykorzystywanie również kart czarów.

Oprawa graficzna nawiązuje do pikselowych gier z lat osiemdziesiątych. Już sama ilustracja pudełka kojarzy się z Mario Bross. W przeciwieństwie do pierwszej wersji pudełko oraz instrukcja ma kolor szary. Ciekawym zabiegiem w tej części jest to, że pudełko zostało specjalnie postarzałe poprzez dodanie na nim rys i przetarć.  Po otwarciu mamy doczynienia z szeregiem kart, na których znajdują się ilustracje niemal wycięte z gier komputerowych, gdzie dokładnie widać każdy piksel. Porównując karty z pierwszej wersji oraz drugiej ciężko je rozróżnić. Jedyna różnica to rok wydania, który jest zaznaczony na dole bardzo małym drukiem. Co za tym idzie po zmieszaniu obu gier ciężko będzie to rozdzielić. Tekst na kartach jest napisany małą czcionką, co trochę utrudnia grę a czasami nawet się zdarza, że przez przypadek pomylimy dany symbol, co jest istotne przy budowaniu komnat. Na szczęście zdarza się to tylko na początku. Plusem jest to, że gra zajmuje mało miejsca i spokojnie można ją zabrać na wakacje. Niestety nie zagramy w pociągu, bo do rozłożenia kart potrzebujemy trochę miejsca, ale koc plażowy w niezbyt wietrzny dzień będzie idealny.

Podsumowując: Co nowego w kolejnym poziomie? To jak dla mnie niezbyt wiele. Mamy więcej Bossów niż w poprzedniej wersji, jednak tak samo jak w poprzedniej wersji, nie mamy wpływu na to jakiego bossa otrzymamy na początku,  o tym decyduje los. Innych kart jest tyle samo co w poprzedniej wersji z wyjątkiem bohaterów, w tej wersji znajdziemy o jednego bohatera więcej. W Następnym Poziomie mamy bardziej zróżnicowane karty i nowe świeże żarty na kartach. Są też nowi hybrydowi bohaterowie, którzy są zainteresowani więcej niż jednym skarbem. Są też nowe zasady wyjaśnione bezpośrednio na kartach, więc odkrywamy je w trakcie gry. W tej wersji gry zostały zaktualizowane zasady przygotowania do gry i na wstępie nie musimy oddawać 2 kart. W instrukcji dodano też najpopularniejsze warianty gry. W zasadzie w tej wersji jest o jeden wariant gry więcej niż w poprzedniej. Reszta zasad pozostaje bez zmian. Autorzy gry dają nam możliwość zagrania Następnego Poziomu indywidualnie lub łącznie z pierwszą częścią. Tak jak wcześniej wspomniałam, jak złączymy dwa warianty będziemy mieli trudność z rozdzieleniem kart. Niestety po połączeniu gier nie zmieścimy całej talii w jednym pudełku.

Jeżeli nie grałeś jeszcze w Boss Monster a chcesz spróbować i zainwestować w grę to polecam Następny Poziom, w którym łatwiej się rzuca czary, są bardziej zróżnicowane karty komnat,  a w instrukcji jest więcej wskazówek, co do przebiegu gry. Jeżeli zaś nie masz dostępu do Następnego Poziomu to wierz mi, pierwsza część jest równie dobra i ma ten sam mechanizm działania co Następny Poziom. Jeżeli już jesteś fanem Boss Monstera, znasz już wszystkie karty i chcesz ożywić rozgrywkę to  polecam Dodatek "Boss Monster: Niezbędnik Bohatera", o którym możesz przeczytać tutaj. Jak już jesteś po wprowadzeniu do gry Niezbędnika Bohatera i w dalszym ciągu jeszcze Ci mało to dołącz do swojej talii Następny poziom, wtedy mamy naprawdę solidną talię kart, co spowoduje, że nawet przy dużej ilości rozegranych partyjek żadna z nich nie będzie powtarzalna. Wszystkie trzy wersje graficznie pasują do siebie i utrzymane są w tonacji pikselowych gier komputerowych.

Fanów retro gier, lubiących krótkie karcianki, z mało skomplikowanymi zasadami i nie przesadzoną interakcją między graczami, zapraszam do zagrania Boss Monster lub Boss Monster Następny Poziom.

AUTOR: WIOLETA S.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

12 kart Bossów

75 kart komnat

31 kart czarów

42 karty bohaterów

1 przewodnik Szybkie  wprowadzenie do gry

1 instrukcja do gry