BOSS MONSTER  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Boss Monster: Crash Landing

:: TYTUŁ POLSKI ::
Boss Monster:
Twarde Lądowanie

:: AUTOR ::
Johnny O'Neal
Chris O'Neal

 :: WYDAWCA ::
Fabryka Kart
Trefl

 :: ROK WYDANIA ::
2017

:: RODZAJ GRY ::
karciana

:: ILOŚĆ KART ::
45

:: OCENA ::
5/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 


"Boss Monster: Twarde Lądowanie" – doczekaliśmy się kolejnego już rozszerzenia kultowej gry „Boss Monster”. Przypominamy,  premiera „Boss Monster” odbyła się w czerwcu 2016 roku, a gra polega na  budowaniu podziemi i niszczenia w nich bohaterów, a jej opis znajdziecie na naszej stronie (czytaj). Jak to bywa z wszelkimi rozszerzeniami nie zagramy w dodatek, jeżeli nie będziemy posiadać podstawowej wersji "Boss Monster" lub „Boss Monster: Następny Poziom”.

Dodatek "Boss Monster: Twarde Lądowanie" wprowadza do gry nowy rodzaj skarbu, nowych bohaterów oraz pozwala na zwiększenie liczby graczy nawet do 6. Bez tego rozszerzenie możliwa jest gra maksymalnie dla 4 graczy. Dodatek składa się łącznie z 45 całkiem nowych kart, gdzie bohaterzy pochodzą z rozbitego statku obcych. Czas gry to około 30 minut, a w „Boss Monstera" z dodatkiem twarde lądowanie zagramy w minimum 5 osób. Chociaż nie stosując się do zmian zasad dla 5-6 graczy możemy wykorzystać karty z dodatku i zagrać standardowi  zasadami "Boss Monstera" dla liczby graczy od 2 do 4. Gra przeznaczona jest dla osób od 13 roku życia.

Razem z rozbitym statkiem wylądowali nowi Bossowie, których jest tylko 3. Przypomnimy, każdy z graczy na początku rozgrywki otrzymuje jednego obrzydliwego Bossa, którym pozostaje do końca rozgrywki. Każdy z Bossów posiada jedną umiejętność, tak zwany awans, który uaktywnia się w momencie wybudowana 5 komnaty. Każdy z Bossów ma również jeden rodzaj skarbu, który przyciąga bohaterów do naszych podziemi. Bohaterowie z dodatku posiadają nowy rodzaj skarbu, którym jest Artefakt Obcych. Artefakt Obcych przyciąga nowych bohaterów, którymi są Nieustraszeni Odkrywcy. W dodatku mamy 5 nowych legendarnych bohaterów oraz 7 typowych bohaterów, oczywiście w większości są to Odkrywcy. Nieustraszeni Odkrywcy dołączą do bohaterów z podstawowej wersji, jakimi są Mag, Wojownik, Złodziej i Kapłan. Przemierzają oni nasze podziemia, początkowo typowi bohaterowie, a jak skończy się talia typowych bohaterów do podziemi wkraczają Ci silniejsi - legendarni bohaterowie. Podziemia budujemy z komnat, a w dodatku mamy ich aż 23.  W talii znajdują się typowe komnaty oraz wypasione, czyli ulepszenia już istniejących, które różnią się między sobą symbolem. Co rundę, każdy z okrutnych Bossów może zbudować tylko jedną komnatę lub ulepszyć istniejącą. Maksymalnie w swojej siatce podziemi można mieć ich pięć. Każda z komnat oprócz symbolu, nazwy oraz mocy, posiada też rodzaje skarbów, które przyciągają bohaterów. Komnaty z dodatku oczywiście dysponują Artefaktem Obcych.  Każda z nich posiada swoją moc, czyli obrażenia jakie zadają bohaterom. Żeby go zabić, komnaty muszą mieć większą lub równą wartość w stosunku do żyć herosa. Podobnie jak Bossowie, każda komnata ma jeszcze jakąś inną funkcję. Może być aktywna co rundę, tylko wtedy, kiedy wybudujemy dany pokój lub wtedy, kiedy dane pomieszczenie wykończy bohatera. W podstawowej wersji gracze mają do dyspozycji również talię czarów, których nie zabrakło również w dodatku, których jest 7 kartoników. Karty czarów otrzymuje się na początku lub gdy inna karta o tym mówi. Możemy stosować czary podczas budowania komnat lub w fazie przygód. O tym kiedy daną kartę używamy, mówią nam symbole toporu i młotka. Niektóre czary możemy stosować w fazie budowy i w fazie przygód. Mogą nam pomóc na przykład w przyciąganiu bohaterów, w walce z nimi wspierając moc naszych komnat. Oprócz 45 nowych kart w dodatku jest jeszcze krótka instrukcja wyjaśniająca nowy rodzaj skarbu oraz nowy efekt, który jest zastosowany w komnatach, jest to efekt odsłonięcia. Komnata zostaje odsłonięta wtedy, gdy leżąca na niej zostaje zniszczona lub kiedy jakiś inny efekt przesunie ją na wierzch jej stosu komnat. Co najważniejsze instrukcja dokładnie wyjaśnia zasady dla pięciu oraz sześciu graczy.

Przypomnimy podstawowe zasady gry.  Na start otrzymujemy Bossa, pięć komnat oraz dwie karty czarów. Z czego musimy odrzucić dwie losowe, które najmniej nam pasują. Po czym już możemy planować swoje lochy. Co turę budujemy jedną komnatę. Gdy gra się rozpoczyna, w mieście pojawiają się bohaterowie (tyle ile jest graczy). Dobieramy jedną kartę komnaty, decydujemy, czy chcemy wybudować, a może ulepszyć  nasze lochy. Robimy to w kolejności PeDeków. Następnie możemy zagrywać czary odpowiednie dla fazy budowy. Na jej końcu, wszyscy bossowie jednocześnie odkrywają swoje komnaty. Podliczamy ile mamy danych skarbów. Boss, który dysponuje największą liczbą danych emblematów, których pożądają bohaterowie, przyciąga ich do swoich podziemi. Zaczyna się faza przygód. Bohaterowie przechodząc przez podziemia otrzymują rany, gdy uda im się przejść przez wszystkie komnaty i dalej pozostać przy życiu, zadają nam rany (kartę kładziemy obok bossa odkrytą, co oznacza zmniejszenie naszego życia). Jeżeli któraś komnata wykończy bohatera, zdobywamy martwą dusze (kartę odwracamy i zdobywamy punkty zwycięstwa).

W tej fazie możemy zagrywać również czary, które mogą zostać zastosowane w tym momencie. Kiedy gracz z najwyższą liczbą PeDeków zakończy swoją rundę, zaczyna kolejny. Na końcu aktywujemy wszystkie dezaktywowane komnaty i zaczynamy kolejną rundę. Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza zdobędzie 10 martwych dusz. Jeżeli któryś w bossów otrzyma 5 ran lub więcej, zostaje wyeliminowany z gry. W dodatku zostało to zniwelowane, czyli jak zostaniemy ranni 5 razy dalej gramy, a gra kończy się w momencie, gdy któryś z graczy zdobędzie 10 dusz lub skończą się talie bohaterów. Należy wtedy od liczby zdobytych dusz odjąć liczbę otrzymanych ran. Osoba, która uzyska najwyższy wynik wygrywa. Kolejna zmiana dotyczy wabienia bohaterów do podziemi. W podstawowej wersji, gdy dwóch lub więcej graczy posiada taką samą liczbę skarbów, które akurat preferują bohaterowie znajdujący się w mieście, bohaterowie Ci zostają w nim dopóki któryś z graczy nie będzie ich posiadał więcej. Dla gry 5 i 6 osobowej, w przypadku remisów, bohaterowie nie zostają w mieście, ale zostają rozdzieleni pomiędzy graczy według następujących zasad. Jeżeli w mieście jest dwóch kapłanów, a remis dotyczy dwóch graczy, którzy mają największą ilość skarbów przyciągających kapłanów, bohaterów tych rozdziela się po jednym dla każdego gracza. Bohater danego rodzaju, który przebywa w mięście najdłużej, porusza się do remisującego gracza, który ma największą liczbę PeDeków. Kolejny najstarszy bohater idzie do kolejnego bossa.

Dodatek świetnie się wpisuje w pikselową koncepcję gry. Cała talia kart nawiązuje do lądowania statku kosmicznego. Nazwy bohaterów jednoznacznie nawiązują do gwiezdnych sfer, które znamy z filmów Science-fiction, np. mamy Bossa Mando Gwiezdnego Archeologa. Wśród komnat nie zabrakło też obcych i pozaziemskiego charakteru. Cześć z komnat w swojej mocy ma wykorzystany nowy efekt odsłonięcia komnaty. Wśród nazw kart komnat i kart czarów dominują zwroty kojarzące się z kosmitami i ufo np. Obcy Szlam, Meteoryt, Rdzeń Reaktora, Omega 42, Mapa Nieba. Tak samo jak w podstawowej wersji, duży plus za to, że  każdy rodzaj kart jest opisany dokładnie, opatrzony odpowiednią ilustracją z opisem poszczególnych elementów każdej z karty. Całość zapakowana jest w małe pudełeczko, w którym jest jeszcze sporo luzu. Jednak polecam połączyć z podstawową wersją, ponieważ w pudełku z podstawą jest jeszcze sporo miejsca na karty, więc całe czterdzieści pięć  kartoników spokojnie w nim zmieścimy. Zmieścimy jeszcze jeden dodatek, o którym możemy przeczytać tutaj - Niezbędnik Bohatera. Najważniejszą wartością dodaną jest jednak możliwość zagrania w większym gronie. Nowe zasady nie są za bardzo skomplikowane i nie zmieniają koncepcji gry, a mogą dać frajdę nawet 6 osobom. Polecam dodatek wszystkim posiadaczom "Boss Monstera", którzy lubią zabawę w większym gonie przyjaciół. W przypadku kiedy wystarcza Wam zabawa w maksymalnie czteroosobowym gronie, polecam rozważenie zakupu dodatku "Niezbędnika Bohatera", ponieważ on wprowadza nowe przedmioty.  W rozszerzeniu "Twarde Lądowanie", jak już napisałam, najważniejszą wartością jest możliwość zwiększenia liczby gracz. "Twarde Lądowanie" możemy połączyć zarówno z "Boss Monsterem: Następny Poziom", o którym można poczytać tu, jak i również zagrać ze standardowym "Boss Monsterem" lub też połączyć z dodatkiem takim jak Niezbędnik Bohatera.

AUTOR: WIOLETA S.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

1 instrukcja

3 nowych bossów

7 kart zaklęć

12 bohaterów (7 typowych i 5 legendarnych)

23 karty komnat