BOSS MONSTER  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Boss Monster: Crash Landing

:: TYTUŁ POLSKI ::
Boss Monster:
Twarde L±dowanie

:: AUTOR ::
Johnny O'Neal
Chris O'Neal

 :: WYDAWCA ::
Fabryka Kart
Trefl

 :: ROK WYDANIA ::
2017

:: RODZAJ GRY ::
karciana

:: ILOŚĆ KART ::
45

:: OCENA ::
5/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 


"Boss Monster: Twarde L±dowanie" doczekaliśmy się kolejnego już rozszerzenia kultowej gry Boss Monster. Przypominamy,  premiera Boss Monster odbyła się w czerwcu 2016 roku, a gra polega na  budowaniu podziemi i niszczenia w nich bohaterów, a jej opis znajdziecie na naszej stronie (czytaj). Jak to bywa z wszelkimi rozszerzeniami nie zagramy w dodatek, jeżeli nie będziemy posiadać podstawowej wersji "Boss Monster" lub Boss Monster: Następny Poziom.

Dodatek "Boss Monster: Twarde L±dowanie" wprowadza do gry nowy rodzaj skarbu, nowych bohaterów oraz pozwala na zwiększenie liczby graczy nawet do 6. Bez tego rozszerzenie możliwa jest gra maksymalnie dla 4 graczy. Dodatek składa się ł±cznie z 45 całkiem nowych kart, gdzie bohaterzy pochodz± z rozbitego statku obcych. Czas gry to około 30 minut, a w "Boss Monstera" z dodatkiem twarde l±dowanie zagramy w minimum 5 osób. Chociaż nie stosuj±c się do zmian zasad dla 5-6 graczy możemy wykorzystać karty z dodatku i zagrać standardowi zasadami "Boss Monstera" dla liczby graczy od 2 do 4. Gra przeznaczona jest dla osób od 13 roku życia.

Razem z rozbitym statkiem wyl±dowali nowi Bossowie, których jest tylko 3. Przypomnimy, każdy z graczy na pocz±tku rozgrywki otrzymuje jednego obrzydliwego Bossa, którym pozostaje do końca rozgrywki. Każdy z Bossów posiada jedn± umiejętność, tak zwany awans, który uaktywnia się w momencie wybudowana 5 komnaty. Każdy z Bossów ma również jeden rodzaj skarbu, który przyci±ga bohaterów do naszych podziemi. Bohaterowie z dodatku posiadaj± nowy rodzaj skarbu, którym jest Artefakt Obcych. Artefakt Obcych przyci±ga nowych bohaterów, którymi s± Nieustraszeni Odkrywcy. W dodatku mamy 5 nowych legendarnych bohaterów oraz 7 typowych bohaterów, oczywi¶ście w większości s± to Odkrywcy. Nieustraszeni Odkrywcy doł±cz± do bohaterów z podstawowej wersji, jakimi s± Mag, Wojownik, Złodziej i Kapłan. Przemierzaj± oni nasze podziemia, pocz±tkowo typowi bohaterowie, a jak skończy się talia typowych bohaterów do podziemi wkraczaj± Ci silniejsi - legendarni bohaterowie. Podziemia budujemy z komnat, a w dodatku mamy ich aż 23.  W talii znajduj± się typowe komnaty oraz wypasione, czyli ulepszenia już istniej±cych, które różni± się między sob± symbolem. Co rundę, każdy z okrutnych Bossów może zbudować tylko jedn± komnatę lub ulepszyć istniej±c±. Maksymalnie w swojej siatce podziemi można mieć ich pięć. Każda z komnat oprócz symbolu, nazwy oraz mocy, posiada też rodzaje skarbów, które przyci±gaj± bohaterów. Komnaty z dodatku oczywi¶ście dysponuj± Artefaktem Obcych.  Każda z nich posiada swoj± moc, czyli obrażenia jakie zadaj± bohaterom. Żeby go zabić, komnaty musz± mieć większ± lub równ± wartość w stosunku do żyć herosa. Podobnie jak Bossowie, każda komnata ma jeszcze jak±ś inn± funkcję. Może być aktywna co rundę, tylko wtedy, kiedy wybudujemy dany pokój lub wtedy, kiedy dane pomieszczenie wykończy bohatera. W podstawowej wersji gracze maj± do dyspozycji również talię czarów, których nie zabrakło również w dodatku, których jest 7 kartoników. Karty czarów otrzymuje się na pocz±tku lub gdy inna karta o tym mówi. Możemy stosować czary podczas budowania komnat lub w fazie przygód. O tym kiedy dan± kartę używamy, mówi± nam symbole toporu i młotka. Niektóre czary możemy stosować w fazie budowy i w fazie przygód. Mog± nam pomóc na przykład w przyci±ganiu bohaterów, w walce z nimi wspieraj±c moc naszych komnat. Oprócz 45 nowych kart w dodatku jest jeszcze krótka instrukcja wyjaś¶niaj±ca nowy rodzaj skarbu oraz nowy efekt, który jest zastosowany w komnatach, jest to efekt odsłonięcia. Komnata zostaje odsłonięta wtedy, gdy leż±ca na niej zostaje zniszczona lub kiedy jakiś inny efekt przesunie j± na wierzch jej stosu komnat. Co najważniejsze instrukcja dokładnie wyja¶śnia zasady dla pięciu oraz sze¶ściu graczy.

Przypomnimy podstawowe zasady gry.  Na start otrzymujemy Bossa, pięć komnat oraz dwie karty czarów. Z czego musimy odrzucić dwie losowe, które najmniej nam pasuj±. Po czym już możemy planować swoje lochy. Co turę budujemy jedn± komnatę. Gdy gra się rozpoczyna, w mie¶ście pojawiaj± się bohaterowie (tyle ile jest graczy). Dobieramy jedn± kartę komnaty, decydujemy, czy chcemy wybudować, a może ulepszyć  nasze lochy. Robimy to w kolejności PeDeków. Następnie możemy zagrywać czary odpowiednie dla fazy budowy. Na jej końcu, wszyscy bossowie jednocześ¶nie odkrywaj± swoje komnaty. Podliczamy ile mamy danych skarbów. Boss, który dysponuje największ± liczb± danych emblematów, których poż±daj± bohaterowie, przyci±ga ich do swoich podziemi. Zaczyna się faza przygód. Bohaterowie przechodz±c przez podziemia otrzymuj± rany, gdy uda im się przejś¶ć przez wszystkie komnaty i dalej pozostać przy życiu, zadaj± nam rany (kartę kładziemy obok bossa odkryt±, co oznacza zmniejszenie naszego życia). Jeżeli któraś komnata wykończy bohatera, zdobywamy martw± dusze (kartę odwracamy i zdobywamy punkty zwycięstwa).

W tej fazie możemy zagrywać również czary, które mog± zostać zastosowane w tym momencie. Kiedy gracz z najwyższ± liczb± PeDeków zakończy swoj± rundę, zaczyna kolejny. Na końcu aktywujemy wszystkie dezaktywowane komnaty i zaczynamy kolejn± rundę. Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza zdobędzie 10 martwych dusz. Jeżeli któryś w bossów otrzyma 5 ran lub więcej, zostaje wyeliminowany z gry. W dodatku zostało to zniwelowane, czyli jak zostaniemy ranni 5 razy dalej gramy, a gra kończy się w momencie, gdy któryś z graczy zdobędzie 10 dusz lub skończ± się talie bohaterów. Należy wtedy od liczby zdobytych dusz odj±ć liczbę otrzymanych ran. Osoba, która uzyska najwyższy wynik wygrywa. Kolejna zmiana dotyczy wabienia bohaterów do podziemi. W podstawowej wersji, gdy dwóch lub więcej graczy posiada tak± sam± liczbę skarbów, które akurat preferuj± bohaterowie znajduj±cy się w mieś¶cie, bohaterowie Ci zostaj± w nim dopóki któryś z graczy nie będzie ich posiadał więcej. Dla gry 5 i 6 osobowej, w przypadku remisów, bohaterowie nie zostaj± w mie¶ście, ale zostaj± rozdzieleni pomiędzy graczy według następuj±cych zasad. Jeżeli w mie¶ście jest dwóch kapłanów, a remis dotyczy dwóch graczy, którzy maj± największ± iloś¶ć skarbów przyci±gaj±cych kapłanów, bohaterów tych rozdziela się po jednym dla każdego gracza. Bohater danego rodzaju, który przebywa w mięście najdłużej, porusza się do remisuj±cego gracza, który ma największ± liczbę PeDeków. Kolejny najstarszy bohater idzie do kolejnego bossa.

Dodatek ¶świetnie się wpisuje w pikselow± koncepcję gry. Cała talia kart nawi±zuje do l±dowania statku kosmicznego. Nazwy bohaterów jednoznacznie nawi±zuj± do gwiezdnych sfer, które znamy z filmów Science-fiction, np. mamy Bossa Mando Gwiezdnego Archeologa. Wśród komnat nie zabrakło też obcych i pozaziemskiego charakteru. Cześć z komnat w swojej mocy ma wykorzystany nowy efekt odsłonięcia komnaty. Wśród nazw kart komnat i kart czarów dominuj± zwroty kojarz±ce się z kosmitami i ufo np. Obcy Szlam, Meteoryt, Rdzeń Reaktora, Omega 42, Mapa Nieba. Tak samo jak w podstawowej wersji, duży plus za to, że  każdy rodzaj kart jest opisany dokładnie, opatrzony odpowiedni± ilustracj± z opisem poszczególnych elementów każdej z karty. Całość zapakowana jest w małe pudełeczko, w którym jest jeszcze sporo luzu. Jednak polecam poł±czyć z podstawow± wersj±, ponieważ w pudełku z podstaw± jest jeszcze sporo miejsca na karty, więc całe czterdzieś¶ci pięć  kartoników spokojnie w nim zmieś¶cimy. Zmieścimy jeszcze jeden dodatek, o którym możemy przeczytać tutaj - Niezbędnik Bohatera. Najważniejsz± warto¶ści± dodan± jest jednak możliwość zagrania w większym gronie. Nowe zasady nie s± za bardzo skomplikowane i nie zmieniaj± koncepcji gry, a mog± dać frajdę nawet 6 osobom. Polecam dodatek wszystkim posiadaczom "Boss Monstera", którzy lubi± zabawę w większym gonie przyjaciół. W przypadku kiedy wystarcza Wam zabawa w maksymalnie czteroosobowym gronie, polecam rozważenie zakupu dodatku "Niezbędnika Bohatera", ponieważ on wprowadza nowe przedmioty.  W rozszerzeniu "Twarde L±dowanie", jak już napisałam, najważniejsz± wartoś¶ci± jest możliwość zwiększenia liczby gracz. "Twarde L±dowanie" możemy poł±czyć zarówno z "Boss Monsterem: Następny Poziom", o którym można poczytać tu, jak i również zagrać ze standardowym "Boss Monsterem" lub też poł±czyć z dodatkiem takim jak Niezbędnik Bohatera.

AUTOR: WIOLETA S.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

1 instrukcja

3 nowych bossów

7 kart zaklęć

12 bohaterów (7 typowych i 5 legendarnych)

23 karty komnat