DOPASOWANI  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Dopasowani

:: TYTUŁ POLSKI ::
Dopasowani

:: AUTOR ::
Grzegorz Rejchtman

 :: WYDAWCA ::
Egmont Polska

 :: ROK WYDANIA ::
2018

:: LICZBA GRACZY ::
4 - 8 osoby

:: WIEK ::
od 16 lat

:: CZAS GRY ::
około 30 minut

:: OCENA ::
5/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 

 

„Dopasowani” to ciekawa propozycja dla par gry imprezowej, która ma bardzo proste zasady, a co najważniejsze, może zagrać w nią aż osiem osób. Zabawa jest przednia, a nasze odpowiedzi czasami są tak rozbieżne, że sami możemy być w szoku. Recenzję czas zacząć…

:: ZAWARTOŚĆ / WYGLĄD ::

Gra zapakowana jest  duże, solidne, kartonowe opakowanie, które przetrwa niejedną podróż. Na froncie znajduje się proste graficzne logo z krótkim tekstem oraz tytułem. Zaś na plecach opakowania znajdują się najważniejsze zasady gry wraz z ich graficznym przykładem. Nie zabrakło kilku przykładowych pytań oraz standardowych oznaczeń gry.

Przechodząc do środka naszym oczom ukazuje się dobrze napisana dwustronna instrukcja, wraz z różnymi opcjami. Plansza punktacji nie jest skomplikowana. Na zielonym tle umieszczono tor punktacji, który wyglądem przypomina Pac-Mana, zaś w jego paszczy znajduje się tor rund. Dostajemy cztery, drewniane pionki graczy, każdy w innym kolorze, w identycznym kształcie co tor punktacji. Również tor punktacji posiada swój znacznik w kształcie trójkąta. Zapakowane są one w woreczek strunowy, więc nie ma się co martwić, że się nam zgubią. Każda drużyna otrzymuje po dwa notesy pod kolor swojego pionka. Notujemy tam swoje odpowiedzi. Nie może zabraknąć klepsydry odmierzającej czas tur. Ostatnimi elementami, które znajdziemy w opakowaniu to karty. Otrzymujemy sto dziewięć kart z sześćset pięćdziesięcioma czterema pytaniami oraz jedną kartę pomocy. Karty są przejrzyste, a pytania zrozumiałe.

:: ZASADY / ROZGRYWKA ::

Przygotowanie gry jest bardzo proste. Na stole rozkładamy planszę punktacji, w takim miejscu, aby każda z drużyn miała do niej dostęp, a najlepiej na środku stołu. Dobieramy się w drużyny dwuosobowe, jednak nie siedzimy koło siebie, lecz naprzeciwko. Przygotowujemy znacznik rund, klepsydrę, pionki, rozdajemy notesy, a karty kładziemy na stosie obok planszy.

Przebieg tury jest nieskomplikowany. Jeden z graczy dobiera kartę i odczytuje pytanie nr  1. Przekręcamy klepsydrę i odliczamy jedną minutę. Każdy z graczy na swoim notesie może zapisać maksymalnie pięć odpowiedzi. Powinny być do jedno, dwuwyrazowe odpowiedzi, wyrażone w postaci rzeczowników, przymiotników. Odpowiedzi muszą być precyzyjne i jednoznaczne. Nasz partner z drużyny nie może widzieć naszych odpowiedzi. Runda toczy się do momentu przesypania piasku w klepsydrze. Za każdą zgadzającą się odpowiedź dostajemy jeden punkt. W rundzie możemy zdobyć ich aż pięć. Następnie zaczynamy kolejną rundę, przesuwamy znacznik i bierzemy kolejną kartę odczytując pierwsze pytanie. Gdy skończą się nam pytania nr 1, wtedy przechodzimy do 2, a później do 3. Ważne jest to, żeby karty odkładać tak, aby się nie pomieszały. Gra kończy się na dwa sposoby, zdobędziemy 30 punktów lub po zakończeniu 9 rundy. W razie remisu rozgrywamy dodatkową rundę z drużynami, które osiągnęły ten sam wynik.

Odpowiedzi nie muszą być identyczne, jednak muszą określać podobne stwierdzenie. Przykładowo: Co może być przyczyną kłótni domowych? Jedna osoba odpowiada pieniądze, zaś druga budżet domowy. Obie odpowiedzi znaczą to samo, więc dostajemy punkt. Podobnie jest z monitorem i ekranem przy pytaniu „Z czym kojarzy Ci się komputer? Zaś w pytaniu „Jakie rzeczy są potrzebne do zbudowania domu? Młotek i narzędzia, występuje zbyt duża rozbieżność i nie otrzymujemy za nie punktu.

W talii znajdują się również karty oznaczone „+18”. Podczas gry mogą się one znaleźć w talii lub możemy je wyciągnąć i nie używać.

Gra przeznaczona jest dla 4-8 graczy, jednak w instrukcji wyraźnie napisane jest, że możemy zagra również czy to w pięć, czy siedem osób. Po prostu jedna z drużyn gra w trzyosobowym składzie i dzieli się notesami.

Autor proponuje ciekawy wariant, który urozmaica niektóre rundy. Bez zmian pozostają rundy 1, 3, 5 i 7. Runda 2, 9 rozgrywamy na innych zasadach, każda z drużyn wypisuje, ile chce odpowiedzi, jednak punktuje tylko ta, która udzieliła najwięcej dopasowanych stwierdzeń. Można w tych rundach zdobyć pokaźną sumę i nadrobić straty. W rundzie 4 (Dopasowani hazardziści) typujemy ile będziemy mieć dobrych odpowiedzi. Jeżeli trafimy w typowaną ilość, dostajemy po jednym, dodatkowym punkcie za każde dobre skojarzenie, czyli cztery odpowiedzi, dostajemy osiem punktów. W rundzie 6 (Dopasowani na 100%) drużyna zakreśla jedną odpowiedź, którą uważa, że na pewno druga osoba z drużyny również ją zakreśli. Gdy obie osoby z drużyny tafią z typem, wtedy za każde zgadzającą się odpowiedź otrzymujemy po dodatkowym punkcie, nie tylko za tą zakreśloną. W rundzie 8 (Dopasowana litera) gracze mogą sobie podpowiadać pierwszą literę słowa, które chcemy zapisać. Wygrywają gracze z największą ilością punktów.

:: SPOSTRZEŻENIA / PODSUMOWANIE ::

"Dopasowani" to ciekawa propozycja od Wydawnictwa Egmont, która już samym tytułem sugeruje, że będziemy grali w parach. Każdy z graczy musi znaleźć sobie partnera, który zna nas dobrze lub przynajmniej wie, jakiej odpowiedzi możemy udzielić. Tak byłoby najlepiej, ale zabawa zaczyna się, gdy siadamy z kimś, kogo prawie nie znamy i nie wiemy, co na dane pytanie może odpowiedzieć nieznajomy. Odpowiadamy na przeróżne pytania, których jest ponad sześćset. Minimalna ilość graczy to cztery, zaś maksymalna osiem.

Zasady gry są banalnie proste. Nawet dzieci mogą zagrać w tą grę. Zaś czas gry nie jest wygórowany. Dziewięć rund przeleci nam bardzo szybko. Może się tak zdarzyć, że skończymy wcześniej uzyskując trzydzieści punktów. Gra świetnie sprawdza się na imprezach i tak też jest sygnowana. Świetny klimat i lekkie podejście do niej, sprawią, że nie będziemy się nudzić i banan z twarzy nie będzie nam schodził. Nie ma tutaj określonych reguł, jak mamy odpowiadać. Nasze odpowiedzi muszą być takie same lub przynajmniej znaczyć to samo, wtedy otrzymujemy punkty. Nie jest powiedziane, że w każdej rundzie musimy zapunktować. Zdarzy się i tak, że przez kilka rund możemy nie mieć ani jednego punktu, a później tak przyspieszymy, że będziemy w czołówce.

Gra oprócz podstawowych zasad posiada również zmodyfikowane, które urozmaicają rozgrywkę. To świetna alternatywa, gdy chcemy pokazać się przed inni i szybciej zapunktować. Wykonanie gry stoi na dobrym poziomie. Nie ma się tutaj do czego doczepić. No chyba, że uznamy, że brak w zestawie czegoś do pisania jest minusem.

Częsta gra może wyczerpać załączone notesy i wtedy będziemy musieli sobie radzić w inny sposób. Podczas transportu wszystko pozostaje na swoim miejscu, jednak duży rozmiar opakowania może być przeszkodą w jego częstym zabieraniu go na imprezę, czy w inne miejsce. Nie pozostaje mi nic inne, jak tylko ją polecić każdemu bez względu na wiek i upodobania.

 AUTOR: MICHAŁ N.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

109 kart (654 pytania)

karta pomocy

plansza

 znacznik rund

4 pionki graczy

8 notesów

klepsydra (60 sek.)

 instrukcja


KUP W SKLEPIE EGMONT