
"Dungeons & Dragons" to kultowa gra fabularna, która obraca się w świecie fantazy. Na jej podstawie powstało wiele gier komputerowych, które okazywały się kolejnymi hitami. Jednak mimo sukcesów to i tak najpopularniejszym RPG
pozostał opisywany przeze mnie tytuł. Grę rozsławiły również nagrywane rozgrywki, w których często
brały udział sławne osobistości. Wcielali się oni w swoje ulubione postaci i godzinami rozgrywali poszczególne scenariusze. Na polskim rynku ukazała się już piąta edycja gry. Zestaw startowy to nic innego, jak podstawa niezbędna do rozpoczęcia przygody z grą.

Gra znajduje się w dużym, kartonowym opakowaniu o ciekawym designie. Wierzchnia część opakowania to nic innego, jak wielki obraz ze smokiem i bohaterem, gdzieś w jej górnej części znajduje się tytuł produktu. Na rewersie nie mogło zabraknąć krótkiego opisu wraz z zawartością oraz kilkoma grafikami. Na bokach widnieje napis "zestaw startowy" oraz małe grafiki. Całość opakowania wygląda dość dobrze. Wszystko jest lakierowane, zaś pastele o odpowiednim nasyceniu, aby odzwierciedlały dany motyw. W środku znajduje się kilka elementów. Otrzymujemy sześć kości do gry. Pięć gotowych kart postaci, trzydziesto dwu stronicowy zbiór zasad, oraz dwa razy większy zeszyt z przygodą.
Karty postaci wydrukowane są na matowym papierze,
trochę poszarzałym. Karta podzielona jest na
odpowiednie sekcje z odpowiednimi cechami i opisami. Połowę pudełka stanowi blenda, po wyjęciu której będziecie mogli dołożyć inne zeszyty, scenariusze. Niezłym posunięciem wydawcy było umieszczenie pustej karty postaci, którą możemy skserować i wykorzystywać w grze.

Gracze wcielają się w różne rasy, postaci, o przeróżnych umiejętnościach i ustalonych cechach, aby móc wspólnie walczyć, penetrować podziemia, czy zdobywać różne skarby. Grę prowadzi "Mistrz Gry", który steruje całą rozgrywką, opowiadając historię, która jest trzonem rozgrywki. Gra oferuje nam pięć gotowych postaci -
Mag (Elf wysoki), Łotr (Niziołek lekkostopy), Kleryk
(Krasnolud wzgórzowy), 2 x Wojownik (Człowiek). Każdy z graczy wciela się w takową
rolę i postępuje według odpowiednich wzorców. Na karcie znalazły się cechy, umiejętności,
wyposażenie, dokładny opis, tło fabularne,
zdobywanie poziomów i kilka innych rzeczy, z
których będziemy korzystać w trakcie rozgrywki. Gracze dokonują wyborów w snutej przez Mistrza Podziemi opowieści, każda decyzja wiąże się z konsekwencją dalszej gry. Gracze jednoczą siły i wspólnie współdziałają
w wyimaginowanym świecie opowiadanym przez Mistrza. Łatwe i klarowne decyzje graczy powodują nic innego, jak opisanie efektu przez Mistrza. Zaś gdy efekt będzie nie do końca jasny, wtedy gracze będą poddawani przeróżnym próbom, czy testom. Będą wtedy brane pod uwagę wartości cechy postaci. Stopień trudności będzie zależał od decyzji poszczególnych graczy.
Wtedy będziemy wykorzystywali odpowiednie kości, które będą pomniejszany lub powiększały wynik. Czasami zdarzy się i tak, że gracze będą musieli podjąć próbę walki, czy rzucenia czaru. Tak na prawdę o wszystkim decyduje Mistrz Podziemi, który ma decydujące słowo.
Oczywiście wszystkie zasady, działania i ruchy
opisane są w zaszycie zasad, gdzie dogłębnie
zgłębicie wiedzę na temat przygotowania do gry,
walki, poszukiwania przygód, czy rzucania czarów.

Piąta edycja jest czymś, na co wielu czekało bardzo długo. Pozwala ona w przystępny sposób wprowadzić nowych graczy do gry. Uszczuplono tutaj masę tabelek, z którymi wiecznie był problem. Czasami wyglądały one jak tablice matematyczne, w których nowym graczom ciężko było się odnaleźć. Piąta edycja zrywa z tym i daje nam prostszą wersję. Tłumaczenie gry wprowadza kilka zmian, jednak są one mało istotne, a nowi gracze nawet się o tym nie dowiedzą. Weźmy
przykładowo takie określenia jak "poziomy czarów" zmieniono je na "kręgi", "kapłana" na "kleryka", czy chociażby "Drakon" z "Dragonborna".

W pudełku znajduje
się rozbudowana przygoda pt. "Zaginiona kopalnia
Phandelvera". Jest to zeszyt przeznaczony dla
Mistrza Podziemi. Historia składa się z czterech
części:
1. Goblinie strzały - podczas wędrówki do Phandalinu
nasi bohaterowie wpadają w zasadzkę. Gobliny porwały
dwójkę tawarzyszy. Bohaterowie muszę dotrzeć na
miejsce, poradzić sobie z zasadzką, a później
odnaleźć kryjówkę Goblinów. Ratują Sildara, zaś
Gundren zostaje zabrany do tajemniczego miejsca
zwanego "Zamkiem Skałozębów". Posiada on mapę z
słynną kopalnią...
2. Phandalin - nasi bohaterowie docierają do miasta
opanowanego przez Czerwone Ostrza. Nie chcą oni, aby
nasi bohaterowie spędzali tutaj czas. Odkrywają
również, że przywódca gangu działa z rozkazu
Czarnego Pająka, który chce się pozbyć poszukiwaczy
przygód...
3. Pajęcza sieć - W historii tej mamy kilka
pobocznych zadań, które pomogą zebrać im informację
na temat Czarnego Pająka i zaginionej kopalni.
Ostatecznie dowiemy się, gdzie leży zaginiona
kopalnia...
4. Jaskinia Echo Fal - podziemia opanowane są przez
nieumarłych i potwory. Przebywa tam również Czarny
Pająk i jego banda. Nasi bohaterowie muszą oczyścić
podziemia. Pozbywając się Czarnego Pająka zapewnią
bezpieczeństwo lokalnym mieszkańcom i pomszczą
Gurdrena...

Świetna historia
podzielona na cztery części. Podczas rozgrywki
przenosimy się do świata, w którym żądzą postacie
wyciągnięte z podziemi. Snuta opowieść wciąga graczy
i nie pozwala odejść od gry. Należy jednak podzielić
sesje na kilka części, ponieważ nie damy rady zagrać
tego wszystkiego na raz. Każda część wprowadza
graczy w jego strukturę, opisuje kto w nim
występuje, jak również czego możemy się spodziewać.
Nie brakuje map i rozległych opisów. Należy
wspomnieć, że nie ma tutaj zbędnych informacji,
które rozciągają naszą historię. Co jakiś czas
pojawiają się świetne grafiki różnych stworów, czy
innych bohaterów. Mimo, że mamy określony
scenariusz, nie oznacza to, że jest to gra na jeden
raz. Grając kilkukrotnie nasza historia może
potoczyć sie inaczej. Wystarczy, że nasze decyzje
będą inne i już otrzymujemy coś innego lub
komplikujemy sobie życie. Bardzo ważne jest, żeby
wybrać tak swoich bohaterów, aby mieć kogoś od
czegoś innego. Na pewno warto zagrać w minimum
cztery osoby, aby w naszych szeregach zagościły
postacie o szerokim spektrum działania.

Piąta edycja
wprowadza duże ułatwienia i o wiele łatwiej wejść w
świat proponowany przez grę "Dungeons & Dragons".
Zasady są złożone i trzeba się skupić nad
przyswojeniem ich sobie przed pierwszą rozgrywką.
Później wszystko idzie już dużo lepiej. Nie jest to
gra dla ludzi o małej wyobraźni. Należy wczuć się w
wykreowany świat.
AUTOR:
MICHAŁ N.
|