DYLEMATY (WYDANIE II)  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Moral Dilemma

:: TYTUŁ POLSKI ::
Dylematy

:: AUTOR ::
Nicholas Stewart,
William Hall,
Lucas Stewart,
Ryan Smith

 :: WYDAWCA ::
Portal

 :: ROK WYDANIA ::
2018

:: RODZAJ GRY ::
karciana

:: OCENA ::
4
/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 

 

"Dylematy" to kolejna gra imprezowa, w której to otrzymujemy dylemat i wraz z gronem znajomych dyskutujemy na nurtujące nas pytania i możliwe odpowiedzi.

Gra przeznaczona jest dla minimum czterech osób, a maksymalnie piętnastu. Sam czas gry zależy od ilości graczy, jak również od długości naszych przemyśleń. Cel gry jest bardzo prosty, po wylosowaniu dylematu trzeba przekonać do siebie jak największą ilość osób i spróbować odgadnąć, jak mogli głosować pozostali gracze. Wygrywa ten kto zdobędzie pięć punktów.

:: PRZEBIEG ::

Gdy już zbierzemy ekipę do rozgrywki siadamy w kręgu, tak aby wszyscy byli dobrze widoczni. Każdy z graczy otrzymuje dwie karty do głosowania z odpowiedziami A i B. Później ustalamy kolejność i jednemu z graczy dajemy kartę "Moralny kompas", która wędruje w prawą stronę z każdą turą. Jest to karta, której głos posiadacza liczony jest podwójnie, co przydaje się często przy mniejszej ilości graczy. Nie jest powiedziane, że musimy z niej korzystać, więc tylko od nas zależy, czy będziemy z nią grać. Następnie losujemy pierwszego gracza, a ten ciągnie kartę i czyta dany dylemat, jak również dwa warianty odpowiedzi. Wybiera jedną z odpowiedzi, która jest bliższa jego osobie lub skupia się na tym co wybiorą pozostali, aby zdobyć punkt. Kartę z odpowiedzią kładziesz zakrytą przed sobą.  Następuje dyskusja i omawianie dylematu.

Pozostali gracze również wykładają zakryte karty z odpowiedziami i na trzy cztery pokazują równocześnie. Gdy uda nam się przewidzieć, jaki wariant wybiorą pozostali lub ich większość, wtedy otrzymujemy punkt zwycięstwa. Jednak, gdy nasza odpowiedź będzie nietrafiona i przykładowo wybraliśmy A, gdzie A było 4, zaś B 6, wtedy obchodzimy się smakiem i na naszym koncie ląduje 0 punktów. Czasami zdobycie wymaganej ilości do wygranej może trwać i trwać. W przypadku remisu nasz głos jest decydujący i otrzymujemy upragniony punkt. W grze dostępne są również sześć "kart trybu gry", które ustalają dodatkowe zasady i gra się z nimi trochę inaczej i szybciej. Przykładowo "współpraca" - gdy zagłosujesz tak, jak większość, wtedy ty i oni dostajecie po punkcie. Oczywiście karty te zmieniają się co turę i tak, jak przy karcie "moralny kompas", nie musimy ich używać podczas rozgrywki. I tak kto zdobędzie pierwszy pięć punktów zostaje zwycięzcą. Reguły są bardzo proste i bez problemu można je wytłumaczyć opornym graczom maksymalnie w minutę.

:: ZAWARTOŚĆ ::

Jest to typowa karcianka, w której otrzymujemy jedynie karty, gdzie nawet instrukcja jest w tej formie. Akurat tutaj nie przeszkadza to w niczym, bo samych zasad nie ma za dużo. Po otwarciu głównego pudełka, oczom naszym ukazują się cztery mniejsze, w których znajdują się:

- pudełko białe - krótka instrukcja, karta informacyjna o twórcach gry, karta "moralny kompas", 6 kart trybu gry, 15 dwustronny kart punktów oraz 30 kart punktów, po 15 z odpowiedzią A i B.
- pudełko zielone - 55 kart dylematów, którymi zagrasz w dowolnym towarzystwie. Talia ta przeznaczona jest dla osób 12+.
-  pudełko pomarańczowe - 55 kart dylematów dotyczących spraw, dzięki którym lepiej poznasz swoich znajomych. Talia ta przeznaczona jest dla osób 16+ i obejmują poważniejsze tematy.
- pudełko czerwone - 55 kart dylematów o śmierci, seksie i zaufaniu. Talia ta przeznaczona jest dla osób 18+ i wchodzi na takie tematy, że nie wszyscy chcą w nią grać.

:: WYKONANIE ::

Opisywane wydanie powstało w 2018 roku i jest on trochę zmienione w porównaniu do pierwszego, a mowa o drugiej edycji. Tym razem dostajemy twarde, kartonowe pudełko, które chroni całość. Nie dostajemy tutaj ciekawej i wymyślnej grafiki, lecz logo na każdym z boków oraz krótki tekst na spodzie. Jeżeli chodzi o same pudełka do przechowywania poszczególnych talii to są one trochę grubsze od kart i powinny wytrzymać nam jakiś czas. Wielokrotne otwieranie i zamykanie może spowodować przetarcie się i uszkodzenie kartonika. Każde z nich posiada odpowiedni kolor dla danej kategorii wiekowej. Karty o standardowej gramaturze i rozmiarze (63,5x88). Każda z nich wygląda identycznie. Na rewersie mamy logo gry, a na awersie dylemat z możliwymi wariantami i odpowiednim oznaczeniem kolorystycznym kategorii wiekowej. Wszystkie karty są czarne, a tekst na nich biały, dobrze czytelny.

:: DOZNANIA ::

"Dylematy" to dobra gra imprezowa i dzięki podziałowi na kategorie wiekowe możemy w nią zagrać prawie z wszystkimi od dwunastego roku życia. No i właśnie to prawie. Gra czasami wkracza na tematy egzystencji, seksu, czy kogo byś zabił, a po przeczytaniu danego dylematu niektórzy nie zechcą w nią grać. Po prostu trzeba mieć do siebie dystans, jak i naszych bliskich, czy znajomych do nas. Zielone pudełko jest najbardziej lajtowe i nie odstrasza swoimi tematami. Przykładowo: Co byś zrobić z pieniędzmi? Jesteś głodny po imprezie i masz tylko folię i monety, co zjadasz? Jesteś na pierwszej randce w mieszkaniu, czy puszczasz cichacza i długo śmierdzi, czy głośnego bąka i za chwilę przechodzi? Czy zjadasz 10 pająków, a może do końca życia ubierasz się tylko na zielono? Jak widać dylematy z tej talii są do przełknięcia przez wszystkich. Chociaż czasami zdarzają się i takie, które nie są żadnymi dylematami, tylko głupim wybieraniem dwóch bezsensownych opcji. Trochę bardziej pikantnie robi się podczas gry z pomarańczowym pudełkiem. Tutaj wkraczamy na tematy bardziej poważne, ale niekoniecznie dobrze przemyślane, jak dla polskiego społeczeństwa. Przykładowo:  Jesteś dziecięcym niewolnikiem i tkasz dywany, objawia Ci się Bóg i mówi, że robisz beznadziejne produkty: Czujesz rozczarowanie? Cała praca na marne! Czy czujesz zadowolenie? Nikt nie będzie łazić po efektach Twojej pracy!. Pojawiają się również pytania o rodzicielstwie, randkach, egzystencji... Tutaj również zdarzają się dylematy, które mają bezsensowne warianty, jak również tylko jeden słuszny. Jazda zaczyna się przy czerwonej talii, gdzie dominują tematy zdrad, seksu, morderstw, biciu dzieci, torturach, czy pomocy przy eutanazji. Są i również takie głupkowate: Czy wolisz codziennie śnić o swojej córce uprawiającej seks? Czy codziennie śnić o swojej mamie uprawiającej seks? Mówi samo przez siebie.

Nie ma co się oszukiwać. Trzeba byłoby przejrzeć wszystkie dylematy i wybrać te, które będą pasowały do danej grupy graczy, aby nikogo nie urazić, jak również, żeby zechcieli z nami zagrać. Gra toczy się zbyt długo dla większej ilości graczy, gdy nie używamy kart trybów gry, wtedy możemy siedzieć godzinami, co może powodować znużenie i niechęć do dalszej gry. W talii nie ma wystarczającej ilości punktów, aby grać pełnym składem. Dodatkowo nie wszystkie dylematy są dylematem, a ich warianty, czy odpowiedzi mogą powodować zażenowanie. Gdy jednak mamy spory dystans do siebie, wtedy na pewno się pośmiejemy, a czas spędzony przy tej grze nie będzie stracony. Czasami pytania skierowane są jedynie do mężczyzn, wtedy kobiety muszą wejść w ich skórę, co dla niektórych może być to trochę problematyczne.

Wydanie drugie posiada bardzo wytrzymałe opakowanie zbiorcze na wszystkie talie i jest łatwe podczas przenoszenia, czy przewożenia gry na różne imprezy. Mogę ją polecić wszystkim, którzy chętni są podyskutowania na imprezach na niedogodne tematy natury egzystencjonalnej.

 AUTOR: PASTOR

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

30 kart głosów

6 kart trybów rozgrywki

1 karta kompasu moralnego

15 dwustronnych kart punktów

55 kart lekkich dylematów

55 kart średnich dylematów

55 kart ciężkich dylematów


KUP W SKLEPIE REBEL