ESCAPE ROOM: MAGICZNA SZTUCZKA  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Escape Room

:: TYTUŁ POLSKI ::
Escape Room:
Magiczna Sztuczka

:: AUTOR ::
Martino Chiacchiera,
Silvano Sorrentino

 :: WYDAWCA ::
FoxGames

 :: ROK WYDANIA ::
2019

:: LICZBA GRACZY ::
1 - 6

:: WIEK ::
od 12 lat

:: CZAS GRY ::
30 - 90 minut

:: OCENA ::
5/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 

 

Jakiś czas temu na naszej stronie mogliście przeczytać recenzję gry Escape Room: Podróż w czasie. Dziś mam przyjemność przedstawić Wam grę Escape Room: Magiczna sztuczka. Gra tak samo, jak poprzednia, wydana jest przez FoxGames i jej zasady są prawie identyczne. Zmienia się fabuła oraz oczywiście zagadki i zadania, jakie musimy rozwiązać.

Zaczynając od początku, gra składa się z samych kart, które są poukładane w kolejności narzuconej przez autorów. Otwieramy pudełko, siadamy w spokojnym miejscu, przygotowujemy długopis, zegarek, kartkę i zaczyny zabawę. Jedna osoba czyta poszczególne karty na głos i postępujecie według instrukcji zawartych w kartach. W pudełku nie ma żadnej, dodatkowej instrukcji, wszystkiego dowiadujemy się już w trakcie rozgrywki. Gra przeznaczona jest od 1 do 6 graczy, w wieku od 12 roku życia. Jest to gra kooperacyjna, wszyscy chcemy razem ją wygrać lub razem przegramy. Jest ona inspirowana prawdziwymi Escape Roomami, gdzie zostaje się dla zabawy uwięzionym, a celem jest wydostanie się z takiego pokoju. Można to zrobić tylko wtedy, kiedy rozwiąże się szereg zagadek, rebusów.

Na pierwszych kartach mamy informacje co możemy robić, czego nie, aby nie zepsuć rozgrywki, a także opis gry oraz wprowadzenie do fabuły. Tym razem gra zaprowadzi nas na magiczny pokaz sławnego iluzjonisty, który po kilku prostych sztuczkach wciąga nas w swój największy numer i niewiadomo dlaczego spadacie w mroczną przepaść…

Zaczynamy prawdziwą zabawą. Tak samo, jak w poprzedniej części, do Waszej dyspozycji oprócz Waszej spostrzegawczości, sprytu do rozwiązywania zagadek, potrzebne Wam będą różnego rodzaju przedmioty. Niektóre z nich są dostępne od początku zabawy, inne trzeba znaleźć w talii. Na początku gry otrzymujecie kartę podpowiedzi, na której są wskazówki do rozwiązywania zagadek. Za korzystanie z odpowiedzi nie płaci się żadnej ceny. W jej odczycie utrudnia forma zapisania wskazówek, które są przedstawione w lustrzanym odbiciu. Na same przeczytanie podpowiedzi tracicie cenne minuty, gdyż grę należy skończyć nim upłynie godzina. Na jednej z kart macie przedstawione miejsce, w którym się znajdujecie. Warto się jemu przyjrzeć, bo również zawiera przydatne informacje do rozwiązywania rebusów. W pewnym momencie gry scenariusz zakłada rozdzielenie talii  na 5 części, które są po prostu tym, co widzimy wokół siebie i to my decydujemy, w jakiej kolejności będziemy odkrywać tajemnice garderoby. Aby rozwiązać wszystkie zagadki przejdziemy wszystkie talie, ponieważ niektóre zagadki rozwiążemy tylko wtedy, gdy mamy jakiś przedmiot, który znajduje się w innej talii, więc bez obaw na pewno poznamy całą grę.

Zagadki mają różny poziom trudności. Są takie, które rozwiązanie znamy bardzo szybko, ale są i takie, nad którymi trzeba się pochylić. Nie potrzebuje żadnej wiedzy przed przystąpieniem do gry, aczkolwiek znajomość fizyki może się przydać. Cała gra opiera się na świecie magii, więc w zasadzie wszystkie otaczające nas przedmioty będą kojarzyły nam się z pokazami iluzjonistów. Mamy cylindry, karty, kobiety przebijane sztyletami, zamiany miejsc itd. Pytania dotyczą zarówno samych sztuczek i mechanizmów, które w nich zadziały, aby sztuczka wydawała się czymś magicznym. W tej części Escape Room oprócz samych kart, które są nieco większe od standardowych, mamy 3 dodatkowe karty wykonane z plastiku. Są to tak zwane karty specjalne. Tylko dzięki nim jesteśmy w stanie rozwiązać niektóre zagadki i wykorzystują złudzenia optyczne.

Grafika na kartach, jak dla mnie, jest adekwatna do scenariusza gry i nawiązuje do tematu. Osobiście końcówka gry mnie trochę  przerosła i uważam, że bardzo ciężko wpaść na dwa rozwiązania zagadek. Na pewno wśród Was są tacy gracze, którym łatwiej to przychodzi. Cała gra zapakowana w małe pudełeczko, które można ze sobą zabrać praktycznie wszędzie. Ja bardzo lubię gry, w których trzeba trochę pogłówkować. Rozwiązywanie zagadek, rebusów, analizowanie to jest to, co sprawia mi przyjemność, a każdy mój dobry pomysł na rozwiązanie przynosi satysfakcję. Każda gra, która będzie opierała się na tym, będzie dla mnie atrakcyjna, o ile rozwiązania będą logiczne oraz w większości nie przerosną moich możliwości, a ta do takich nie należy.

Bawiłam się bardzo dobrze. Rozwiązywałam, zgadywałam, dyskutowałam. My graliśmy tym razem w czwórkę i myślę, że to jest optymalny skład na partyjkę. Samemu będzie trudno wpaść na wszystkie rozwiązania, a przy sześciu graczach ciężko o skupienie oraz widoczność kart jest mniejsza. Jedyny minus gry to niestety to, że jest jednorazowa. Nie powtórzymy partyjki, bo znamy rozwiązania na wszystkie zagadki. Możemy jednak wymienić swój egzemplarz gry na inny.   

Grę polecam  wszystkim fanom Escape Roomów, którzy chcieliby zabawić się w wybranym przez siebie miejscu lub którzy odwiedzili już wszystkie pokoje w danej okolicy i mają ochotę na więcej. Grę polecam też wszystkim tym, którzy chcieliby spróbować tego rodzaju zabawy, ale nie są przekonani, że sobie poradzą lub chcą się przekonać, czy odpowiada im ten rodzaj rozrywki i oczywiście tym, którzy już  mają za sobą inne Escape Roomy wydane przez FoxGames i mają ochotę  na więcej.

 AUTOR: WIOLETA S.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

60 kart

tajemnicza koperta

instrukcja


STRONA WYDAWCY