ESCAPE ROOM: PODRÓŻ W CZASIE  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Escape Room

:: TYTUŁ POLSKI ::
Escape Room: Podróż W Czasie

:: AUTOR ::
Martino Chiacchiera
Silvano Sorrentino

 :: WYDAWCA ::
FoxGames

 :: ROK WYDANIA ::
2018

:: RODZAJ GRY ::
Escape Room / karcianka

:: OCENA ::
5
/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 

 

Ostatnio, jak grzyby po deszczu powstają tajemnicze pokoje lub miejsca, gdzie w ramach zabawy zostajemy zamknięci i w określonym czasie musimy się z niego wydostać lub rozwiązać jakąś tajemnice. Najczęściej jest szereg szereg zagadek lub zadań do wykonania. Trend ten wykorzystało również wydawnictwo FoxGames, za sprawą, którego na rynku pojawiła się kieszonkowa wersja Escape Room "Podróż w Czasie".

W małym pudełku znajdziemy emocje z prawdziwego Escape Roomu. Jest to gra karciana, która zaprowadzi nas do laboratorium Doktora Thymiego, gdzie ekscentryczny naukowiec prowadzi swoje badania. Polega ona na rozwiązaniu ciągu zagadek, w jak najszybszym czasie. To gra kooperacyjna przeznaczona dla maksymalnie 6 graczy. Choć nic się nie stanie, gdy będzie w nią grać więcej ludzi. Możemy zagrać w nią również sami, ale może się to okazać trudne. Gra przeznaczona jest dla graczy powyżej 12 roku życia dla młodszych dzieci zagadki mogą okazać się zbyt skomplikowane. Gra zajmuje około godziny, ale czas jest uzależniony przede wszystkim od tego, jak szybko jesteście w stanie rozwiązać zadania. Do rozwiązania zagadek nie potrzebujemy specjalnej wiedzy, może się z nimi zmierzyć każdy. Do zagrania potrzebujemy spokojnego miejsca, zegarka oraz kartki i ołówka, która może być przydatna przy niektórych zagadkach.

Pudełko zawiera w sobie 60 kart, które są dwustronne. Znajdziemy tam treści zagadek. Talia jest poukładana zgodnie z numeracją, bardzo ważne jest to, aby jej nie tasować i podążać za instrukcjami na kartach. Pierwsze karty stanowią instrukcje i wskazówki jak grać. Następnie autorzy wprowadzają nas w klimat laboratorium oraz tajemniczych badań. Wśród kart znajdziemy zdjęcie miejsca, w którym się znajdujemy, czyli laboratorium. Mamy też karty ze wskazówkami do poszczególnych zadań. Następnie znajdziemy najważniejsze karty, czyli zagadki, na ich odwrocie są prawidłowe rozwiązanie. Oprócz kart z treściami zagadek znajdziemy też karty z przedmiotami, które będą nam potrzebne do rozwiązania zagadek. Karty są opatrzone adekwatnymi ilustracjami. Na końcu znajdziemy karty z rozwiązaniem gry. Zasady gry są banalne. Jedna osoba czyta na głos treść karty i podąża za instrukcjami w karcie. Jeżeli popełniamy jakieś błędy, musimy to zaznaczyć krzyżykiem. Na koniec gry dowiemy się, co zrobić z krzyżykami. Gdy ukończymy rozwiązywanie zagadek dotrzemy do wyniku naszej gry, który jest zależny od naszych wyborów. Ukończyć grę można z jednym z 4 wyników, jedne są lepsze, inne gorsze – wszystko zależy od Was!

Wykonanie kart jest całkiem przyzwoite. Są one trochę większe, niż standardowo. Tekst z kart czyta się dobrze, a narracja wprowadza odpowiedni nastrój. Grafiki na kartach wpisują się w klimat naukowy, pełno w nich przeróżnych przedmiotów kojarzących się z laboratorium, tablic z wzorami matematycznymi. Ilustracje są szczegółowe i czasami trzeba parę razy zerknąć na kartę, by odnaleźć szczegóły potrzebne do rozwiązania zagadki. My graliśmy w dwójkę, więc widoczność karty podczas rozwiązywania zagadki była bardzo dobra. Przy sześciu graczach mogłoby być gorzej, ale autorzy proponują również jednoczesne rozwiązywanie zagadek z różnych talii, ponieważ w pewnym momencie gry jesteśmy proszeni o rozdzielenie talii na 4 części, które zdradzają nam zawartość tablicy, szafki, biurka oraz biblioteczki. Wszystkie te miejsca znajdziemy na zdjęciu laboratorium, co pozwala nam na wyobrażenie sobie tej przestrzeni. Całość zapakowana jest w fajne małe pudełeczko, które spokojnie możemy zabrać ze sobą wszędzie. Uważam, że ważne jest to, aby miejsce, w którym gramy było spokojne i żeby wszyscy byli zaangażowani w grę. Po pierwsze, żeby się skupić na łamigłówkach, po drugie, żeby się wczuć w klimat i poczuć emocje. Treści na kartach są tak skonstruowane, że oddają klimat escape roomu.

Trudność zagadek jest różna, jedne są bardzo proste i odpowiedz nasuwała się sama, przy innych rozwiązanie przychodziło po dłuższym przemyśleniu i dyskusji, do niektórych musieliśmy korzystać  z kart pomocy. Niektóre z zagadek wymagają wcześniej znalezionych przedmiotów, więc jak jeszcze nie odnaleźliśmy potrzebnej rzeczy do rozwiązania, musimy jej poszukać w innym miejscu. Zagadki musimy rozwiązywać w określonej przez autorów kolejności. Treści na kartach pomocy są zapisane w utrudnionej wersji, bo widnieją jako lustrzane odbicie, więc nawet czytając wskazówek musimy ruszyć naszym mózgiem. W rezultacie źle rozwiązaliśmy 3 zagadki. My graliśmy w dwójkę i raczej zgadzaliśmy się co do rozwiązań danych zagadek, ale w większym gronie może pojawić się burza mózgów i sprzeczki dotyczące rozwiązania. Rzeczywiście do rozwiązania zagadek nie jest potrzebna żadna wiedza, wystarczy spostrzegawczość, analiza bieżącej sytuacji, umiejętność logicznego myślenia i skupienie. Bardzo duży plus za to, że nie ma osobnej instrukcji, która stanowi część gry, przez co po otwarciu pudełka jesteśmy gotowi do zabawy.

Niestety jest to gra jednorazowa, jak już raz zagramy w "Escape Room: Podróż w Czasie" będziemy znali już wszystkie rozwiązania i granie po raz kolejny traci sens, nawet jeśli będziemy w innym towarzystwie. Spokojnie tą grę możemy przekazać dalej lub wymienić się na inną. W trakcie gry nie raz byłam dumna z siebie, że udało mi się rozwikłać jakieś zadanie i sprawiało  mi to ogromną satysfakcję, więc nabrałam apetytu na odwiedzenie rzeczywistego Escape Roomu, gdzie oprócz klimatu będę mogła, również dotknąć rekwizytów. Grę polecam  wszystkim fanom Escape Roomów, którzy chcieliby zabawić się w wybranym przez siebie miejscu lub którzy odwiedzili już wszystkie pokoje w danej okolicy i mają ochotę na więcej. Grę polecam też wszystkim tym, którzy chcieliby spróbować tego rodzaju zabawy, ale nie są przekonani, że sobie poradzą lub chcą się przekonać, czy odpowiada im ten rodzaj rozrywki.

 AUTOR: WIOLETA S.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

60 kart

instrukcja


STRONA WYDAWCY