
"Fantazja"
to mini gra kafelkowa. W swojej konstrukcji zasady
przypominają kultową grę Carcassonne, gdzie do
kafelków według określonych zasad dokłada się
kolejne elementy planszy, a na końcu podlicza się
punkty. Koncepcja gry nawiązuje do filmu
"Niekończąca się opowieść", w której chłopiec dzięki
swojej wyobraźni odkrywa krainę fantazji.

W niewielkim, ale
solidnym pudełeczku znajduje się 55 kafelków, 13
żetonów oraz instrukcja. W pudełku znajduje się
tekturowa wypraska, która nam pozwala na
utrzymywanie porządku. Na żetony dołączony
jest woreczek strunowy. Ilustracja na pudełku
nawiązuje do tytułowej fantazji i widniej na nim
bajkowy, niczym "disney'owy" zamek z fruwającą
infrastrukturą miasta, a całość zawieszona jest w
obłokach... Tytułowa fantazja to kraina, która została
zniszczona przez złego czarnoksiężnika, a my się
wcielamy w Potężnych Rzeźbiarzy Natury lub
Inżynierów Światła i odbudowujemy krainę fantazji.

Gra przeznaczona
jest dla dwóch graczy, od 7 lat i nie powinna nam
zająć dłużej niż 25 minut.

Najważniejszymi
elementami są oczywiście kafelki.
W grze znajdziemy
dwa zestawy kafelek. Jeden komplet dla Rzeźbiarza Natury, drugi dla
Inżyniera światła. Symbol gracza
znajduje się na rewersie oraz w prawym górnym rogu
kafelka. Dzięki temu w trakcie gry łatwiej się
zorientować do kogo należał kafelek, komu należą
się punkty zwycięstwa oraz kto ma więcej budynków
danego typu i należy mu się żeton, który pozwala na
korzystanie z funkcji danego typu budynków. Kafelki
mogą przylegać do
siebie tylko tymi bokami, które posiadają takie same
symbole. Symbol znajdują się na wszystkich czterech
bokach kafelków. Są 4 rodzaje symboli. Mamy symbol
ziemi, powietrza, wody i ognia. Wszystkie symbole są
w innym kolorze, co pozwala na szybszą analizę, gdzie
można dołożyć kafelek. Na kafelku w górnej części
mamy też rodzaj i typ budynku. Możemy budować małe
budynki, które buduje się na pustym miejscu. Kafelek
z małym budynkiem musi pasować do kafelków w jego
sąsiedztwie to znaczy musi przylegać tymi samymi
symbolami po bokach do kafelków znajdujących się
już w grze. Dodatkowo liczba symboli na
przylegającym boku musi być równa lub wyższa od tych,
które znajdują się na boku przylegającego kafelka.
Możemy zbudować też duże budynki, które buduje się
na istniejącym już budynku tego samego typu o jeden
poziom niższy. Duże budynki są poziomu 2 i 3.
Za zbudowanie dużego budynku trzeba dodatkowo
zapłacić jeden punkt wyobraźni, który się zdobywa
poprzez odłożenie z ręki jednego swojego kafelka. Budynki specjalne buduje
się tak samo jak małe budynki, lecz płaci się jeden
punkt wyobraźni.

Mamy 5 typów budynków są to
mieszkalne, produkcyjne, militarne, specjalne oraz
magiczne. W
przypadku kiedy na koniec tury mamy co najmniej dwa
budynki tego samego typu, a nie ma ich przeciwnik,
otrzymujemy żeton mocy budynku i w kolejnej turze
możemy skorzystać z ich mocy. Dla każdego typu
jest inna moc i tak np. moc budynków produkcyjnych
to dodatkowy punkt wyobraźni. Niestety na kafelku
mamy też symbol mrocznej energii, kiedy spotkają się
dwa kafelki, na których widnieje ów czarna plama
powoduje to, że oba kafelki usuwa się z gry. Jest to sposób
na pozbycie się dobrych kafelków przeciwnika, ale
również niebezpieczeństwo dla naszych budynków. Na
koniec gry podlicza się punkty zwycięstwa, które są
również elementem kafelków. Wygrywa ta osoba, która ma
ich więcej. W grze mamy 5 żetonów mocy
budynków, dla każdego typu jeden oraz 8 żetonów bonusa, którego otrzymujemy wtedy, kiedy uda nam się
wybudować budynek poziomu 3 na swoim kafelku
drugiego poziomu. Taki bonus na koniec gry wart jest
5 punktów zwycięstwa. Przebieg rozgrywki jest bardzo
prosty. Każdy z graczy musi wykonać jedną z
następujących akcji: wybudować mały budynek,
pozyskać punkt wyobraźni lub wybudować duży budynek.
Jeżeli nie mamy możliwości wykonania żadnej akcji
oraz przeciwnik również nie może nic zrobić, gra się
kończy. Dodatkowo w swojej turze gracz może
skorzystać z mocy budynków. Na początku gry gracze
dobierają na rękę 6 kafelków, z których można
korzystać. Po wykonaniu akcji gracze zawsze
dobierają taką ilość kafelków, żeby mieć na ręce 6
kafelków.

Techniczne wykonanie gry, jak wszystkich z FoxGames,
bardzo solidne. Ilustracje z kafelków niczym wycięte
z baśni, jak mieszkania wróżek lub innych dobrych
stworzonek. Sam kafelek ma małą powierzchnię, a na nim
znajduje się dużo elementów, w związku z czym, są
one dosyć małe, co powoduje, że musimy nieźle się
wpatrywać,, gdzie możemy rozbudować planszę. Co
rundę musimy podliczać ile mamy budynków danego
typu, a do tego potrzebujemy dostrzec i policzyć
ikonki typów budynków, ale też zorientować się do
kogo należy dany budynek. Nie ukrywam, że jest to
dosyć uciążliwe w słabym świetle. Zatem do zagrania
przyda się dobrze oświetlony stół. Potrzebujemy
powierzchni do budowania planszy. Zarówno kafelki, jak i
żetony wykonane są z grubej tektury i nie powinny
się szybko zniszczyć. Instrukcja napisana bardzo
dobrze, po pierwszym przeczytaniu jesteśmy w stanie
zacząć grać. W trakcie gry raczej nie odłożymy
instrukcji, ponieważ ciężko jest zapamiętać funkcję
danych typów budynku i przy pierwszych rozgrywkach
trzeba będzie się wspomagać. Wbrew pozorom w tej
grze można trochę uprzykrzyć życie naszemu
przeciwnikowi, zwłaszcza kiedy wybudujemy duży
budynek na jego budynku pozbawiając go punktów
zwycięstwa. Dodatkowo dzięki mrocznej energii
jesteśmy w stanie pozbyć się części planszy, będzie
się nam to opłacało, jeżeli oczywiście ta część w
większości należy do naszego przeciwnika. Gra jest
raczej spokojna i przyjemna. Trzeba trochę
pogłówkować i kombinować zwłaszcza, że dzięki żetonom
mocy danych typów budynków możemy zdobyć przewagę
nad przeciwnikiem.

Z racji tego, że gra jest tylko dla dwóch
osób, nie nadaje się na imprezę. Polecam grę jako
świetnią zabawę dla dzieci/nastolatków z rodzicem.
Świetny sposób na zacieśnienie więzi między jednym z
rodziców a dzieckiem lub dla rodzeństwa w podobnym
wieku, lub po prostu na wieczorne granie z partnerem.
AUTOR:
WIOLETA S. |