FANTAZJA  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Fantazja

:: TYTUŁ POLSKI ::
Fantazja

:: AUTOR ::
Marcin Podsiadło

 :: WYDAWCA ::
FoxGames

 :: ROK WYDANIA ::
2017

:: RODZAJ GRY ::
kafelkowo-planszowa

:: OCENA ::
5/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 

"Fantazja" to mini gra kafelkowa. W swojej konstrukcji zasady przypominają kultową grę Carcassonne, gdzie do kafelków według określonych zasad dokłada się kolejne elementy planszy, a na końcu podlicza się punkty. Koncepcja gry nawiązuje do filmu "Niekończąca się opowieść", w której chłopiec dzięki swojej wyobraźni odkrywa krainę fantazji.

W niewielkim, ale solidnym pudełeczku znajduje się 55 kafelków, 13 żetonów oraz instrukcja. W pudełku znajduje się tekturowa wypraska, która nam pozwala na utrzymywanie porządku. Na żetony dołączony jest woreczek strunowy. Ilustracja na pudełku nawiązuje do tytułowej fantazji i widniej na nim bajkowy, niczym "disney'owy" zamek z fruwającą infrastrukturą miasta, a całość zawieszona jest w obłokach... Tytułowa fantazja to kraina, która została zniszczona przez złego czarnoksiężnika, a my się wcielamy w Potężnych Rzeźbiarzy Natury lub Inżynierów Światła i odbudowujemy krainę fantazji. 

Gra przeznaczona jest dla dwóch graczy, od 7 lat i nie powinna nam zająć dłużej niż 25 minut. 

Najważniejszymi elementami są oczywiście kafelki. W grze znajdziemy dwa zestawy kafelek. Jeden komplet dla Rzeźbiarza Natury, drugi dla Inżyniera światła. Symbol gracza znajduje się na rewersie oraz w prawym górnym rogu kafelka. Dzięki temu w trakcie gry łatwiej się zorientować do kogo należał kafelek, komu należą się punkty zwycięstwa oraz kto ma więcej budynków danego typu i należy mu się żeton, który pozwala na korzystanie z funkcji danego typu budynków. Kafelki mogą przylegać do siebie tylko tymi bokami, które posiadają takie same symbole. Symbol znajdują się na wszystkich czterech bokach kafelków. Są 4 rodzaje symboli. Mamy symbol ziemi, powietrza, wody i ognia. Wszystkie symbole są w innym kolorze, co pozwala na szybszą analizę, gdzie można dołożyć kafelek. Na kafelku w górnej części mamy też rodzaj i typ budynku. Możemy budować małe budynki, które buduje się na pustym miejscu. Kafelek z małym budynkiem musi pasować do kafelków w jego sąsiedztwie to znaczy musi przylegać tymi samymi symbolami po bokach do  kafelków znajdujących się już w grze. Dodatkowo liczba symboli na przylegającym boku musi być równa lub wyższa od tych, które znajdują się  na boku przylegającego kafelka. Możemy zbudować też duże budynki, które buduje się na istniejącym już budynku tego samego typu o jeden poziom niższy. Duże budynki są poziomu 2 i 3. Za zbudowanie dużego budynku trzeba dodatkowo zapłacić jeden punkt wyobraźni, który się zdobywa poprzez odłożenie z ręki jednego swojego kafelka. Budynki specjalne buduje się tak samo jak małe budynki, lecz płaci się jeden punkt wyobraźni.

Mamy 5 typów budynków są to mieszkalne, produkcyjne, militarne, specjalne oraz magiczne. W przypadku kiedy na koniec tury mamy co najmniej dwa budynki tego samego typu, a nie ma ich przeciwnik, otrzymujemy żeton mocy budynku i w kolejnej turze możemy skorzystać z ich mocy. Dla każdego typu jest inna moc i tak np. moc budynków produkcyjnych to dodatkowy punkt wyobraźni. Niestety na kafelku mamy też symbol mrocznej energii, kiedy spotkają się dwa kafelki, na których widnieje ów czarna plama powoduje to, że oba kafelki usuwa się z gry. Jest to sposób na pozbycie się dobrych kafelków przeciwnika, ale również niebezpieczeństwo dla naszych budynków. Na koniec gry podlicza się punkty zwycięstwa, które są również elementem kafelków. Wygrywa ta osoba, która ma ich więcej. W grze mamy 5 żetonów mocy budynków, dla każdego typu jeden oraz 8 żetonów bonusa, którego otrzymujemy wtedy, kiedy uda nam się wybudować budynek poziomu 3 na swoim kafelku drugiego poziomu. Taki bonus na koniec gry wart jest 5 punktów zwycięstwa. Przebieg rozgrywki jest bardzo prosty. Każdy z graczy musi wykonać jedną z następujących akcji: wybudować mały budynek, pozyskać punkt wyobraźni lub wybudować duży budynek. Jeżeli nie mamy możliwości wykonania żadnej akcji oraz przeciwnik również nie może nic zrobić, gra się kończy. Dodatkowo w swojej turze gracz może skorzystać z mocy budynków. Na początku gry gracze dobierają na rękę 6 kafelków, z których można korzystać. Po wykonaniu akcji gracze zawsze dobierają taką ilość kafelków, żeby mieć na ręce 6 kafelków.

Techniczne wykonanie gry, jak wszystkich z FoxGames, bardzo solidne. Ilustracje z kafelków niczym wycięte z baśni, jak mieszkania wróżek lub innych dobrych stworzonek. Sam kafelek ma małą powierzchnię, a na nim znajduje się dużo elementów, w związku z czym, są one dosyć małe, co powoduje, że musimy nieźle się wpatrywać,, gdzie możemy rozbudować planszę. Co rundę musimy podliczać ile mamy budynków danego typu, a do tego potrzebujemy dostrzec i policzyć ikonki typów budynków, ale też zorientować się do kogo należy dany budynek. Nie ukrywam, że jest to dosyć uciążliwe w słabym świetle. Zatem do zagrania przyda się dobrze oświetlony stół. Potrzebujemy powierzchni do budowania planszy. Zarówno kafelki, jak i żetony wykonane są z grubej tektury i nie powinny się szybko zniszczyć. Instrukcja napisana bardzo dobrze, po pierwszym przeczytaniu jesteśmy w stanie zacząć grać. W trakcie gry raczej nie odłożymy instrukcji, ponieważ ciężko jest zapamiętać funkcję danych typów budynku i przy pierwszych rozgrywkach trzeba będzie się wspomagać. Wbrew pozorom w tej grze można trochę uprzykrzyć życie naszemu przeciwnikowi, zwłaszcza kiedy wybudujemy duży budynek na jego budynku pozbawiając go punktów zwycięstwa. Dodatkowo dzięki mrocznej energii jesteśmy w stanie pozbyć się części planszy, będzie się nam to opłacało, jeżeli oczywiście ta część w większości należy do naszego przeciwnika. Gra jest raczej spokojna i przyjemna. Trzeba trochę pogłówkować i kombinować zwłaszcza, że dzięki żetonom mocy danych typów budynków możemy zdobyć przewagę nad przeciwnikiem.

Z racji tego, że gra jest tylko dla dwóch osób, nie nadaje się na imprezę. Polecam grę jako świetnią zabawę dla dzieci/nastolatków z rodzicem. Świetny sposób na zacieśnienie więzi między jednym z rodziców a dzieckiem lub dla rodzeństwa w podobnym wieku, lub po prostu na wieczorne granie z partnerem. 

 AUTOR: WIOLETA S.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

55 kafelków

 5 żetonów Mocy Budynków

 8 żetonów bonusu

instrukcja