
Fliper - jesteś szybki, spostrzegawczy i umiesz
liczyć w pamięci? Ta gra jest właśnie dla Ciebie.
Fliper to prosta gra karciana, swoją formą mocno
przypomina sławną grę Dobble. Gra składa się z 54
trójkątnych kart, na których widnieją rysunki
soczystych owoców a na rewersie są cyfry od 1 do 5
lub ilustracja owoców. Dodatkowo w grze mamy 10
żetonów – 5 z wizerunkami owoców takich samych jak
na kartach oraz 5 z cyframi od 1 do 5. Żetony
potrzebne są w dwóch wariantach gry. Do
przechowywania kart, instrukcji i żetonów służy nam
metalowy pojemniczek. Całość zapakowana jest w
tekturowe pudełeczko, które raczej jest jednorazowe.
Instrukcja jest rozkładana harmonijnie o kształcie
trójkąta, tak aby można było ją przechowywać w
metalowym pudełeczku. Instrukcja napisana prosto, w
100% wyjaśnia wszystkie zasady, ale czego się
spodziewać, gdy gra opiera się głownie na refleksie
i szybkości. Dodatkowo producent dostarczył woreczek
zip na żetony. Gra przeznaczona jest na maksymalnie
dla 8 osób, a rozgrywka może trwać maksymalnie 15
minut. Nadaje się już dla dzieci od lat 6. Celem gry
jest jak najszybsze znalezienie powiązania pomiędzy
dwiema kartami. Przygotowanie do gry to potasowanie
kart i ułożenie ich w zakrytym stosie.

Możemy zagnać w 3 wariantach:
Wariant 1: Odkrywamy kartę ze stosu tak, aby każdy
mógł zobaczyć wydrukowane na niej owoce. Na wierzchu
stosu pojawia się owoc lub liczba. Jeżeli jest to
owoc, należy podać ile jest danego rodzaju owocu na
odkrytej karcie. Np. Na wierzchniej karcie na stosie
(na rewersie) jest ananas, należy podać ile jest
ananasów na odkrytej karcie (awersie). Jeżeli na
rewersie, na stosie jest cyfra należy podać, których
to owoców jest tyle na odkrytej karcie. Po podaniu
poprawnej odpowiedzi zabieramy kartę, która jest
warta 1 punkt. Po podaniu złej odpowiedzi jesteśmy
wykluczeni do następnej rundy. Kto uzbierał
najwięcej kart wygrywa.

Wariant 2: Gra się tak samo, jak w wariant pierwszy,
ale nie podaje się odpowiedzi słownie tylko
wykorzystuje się żetony. Jak znamy poprawną
odpowiedź zabieramy odpowiedni żeton. Żetony możemy
podbierać innym graczom. Jak uzbieramy 4 żetony
wygrywamy. Możemy też grać np. do 2 lub 3 żetonów,
wtedy rozgrywka szybciej się skończy.
Wariant 3: W tym wariancie układa się w losowej
kolejności, w rzędzie żetony, które działają jak
rewers stosu. Szukamy rozwiązania, które pasuje do
pierwszego żetonu z ciągu żetonów. Jeżeli znajdziemy
rozwiązanie zabieramy żeton. Wygrywa gracz, który
posiada ich najwięcej.

Karty wykonane są z cienkiej tekturki i niestety
przy niedbałych graczach mogą się nieco gnieść. Na
szczęście są lakierowane, więc to może zabezpieczyć
je trochę przed zniszczeniami. Z kolei żetony są
wykonane z grubej tektury i nie powinny się
niszczyć. Owoce znajdujące się na kartach są w
odcieniach czerwieni (maliny, truskawki) oraz
żółtego (ananas, banan i pomarańcza). Dzięki
zastosowaniu podobnych kolorów i rożnych wielkości
powoduje to, że nie jest tak prosto znaleźć
rozwiązanie. Grając trzeba się skupić i wytężyć
wzrok. Dzięki temu, że możemy zagrać aż w 8 osób,
gra świetnie nadaje się na imprezę. Jeżeli chodzi o
granie w rodzinnym gronie to w przypadku kiedy mamy
dzieci, które jeszcze nie potrafią dobrze liczyć,
szansę na wygraną mogą być nierówne. Jeżeli w naszym
gronie graczy jest ktoś kto wyróżnia się
spostrzegawczością niestety szanse na wygraną
maleją, co powoduje, że rzadziej z taką osobą
będziemy chcieli powtarzać rozgrywkę.

Bardzo fajne jest to, że poprzez różne warianty
możemy sterować czasem jaki poświecimy na rozgrywkę
np. wariant 3 to zawsze tylko 10 rund. Z kolei w
wariancie drugim zwiększamy interakcję miedzy
graczami, bo przecież możemy zabrać żeton innej
osobie, jeżeli tylko rozwiązanie pasuje. Wariant
pierwszy jest odpowiedni przy większej ilości
graczy, w dwójkę może się nieco dłużyć. Grając w
duecie polecam wariant 2, wtedy gra się tak nie
przeciąga. Duży plus za metalowe pudełeczko i
niewielkie rozmiary, dzięki temu grę możemy zabierać
ze sobą na wycieczki, pikniki itp. i grać niemal
wszędzie. Świetnie nadaje się na ćwiczenie refleksu
i skupienia. Gra jest prosta, szybka, emocjonująca,
ma też element edukacyjny w postaci ćwiczenia
liczenia, dlatego polecam zagranie i zaproponowanie
gry naszym dzieciakom, zwłaszcza na dziecięcych
imprezach.
AUTOR:
WIOLETA S. |