FLIPER  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Fliper

:: TYTUŁ POLSKI ::
Fliper

:: AUTOR ::
Ken Gruhl, Quentin Weir

 :: WYDAWCA ::
FoxGames

 :: ROK WYDANIA ::
2016

:: RODZAJ GRY ::
gra karciano-imprezowa

:: OCENA ::
5/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 


Fliper - jesteś szybki, spostrzegawczy i umiesz liczyć w pamięci? Ta gra jest właśnie dla Ciebie. Fliper to prosta gra karciana, swoją formą mocno przypomina sławną grę Dobble. Gra składa się z 54 trójkątnych kart, na których widnieją rysunki soczystych owoców a na rewersie są cyfry od 1 do 5 lub ilustracja owoców. Dodatkowo w grze mamy 10 żetonów – 5 z wizerunkami owoców takich samych jak na kartach oraz 5 z cyframi od 1 do 5. Żetony potrzebne są w dwóch wariantach gry. Do przechowywania kart, instrukcji i żetonów służy nam metalowy pojemniczek. Całość zapakowana jest w tekturowe pudełeczko, które raczej jest jednorazowe. Instrukcja jest rozkładana harmonijnie o kształcie trójkąta, tak aby można było ją przechowywać w metalowym pudełeczku. Instrukcja napisana prosto, w 100% wyjaśnia wszystkie zasady, ale czego się spodziewać, gdy gra opiera się głownie na refleksie i szybkości. Dodatkowo producent dostarczył woreczek zip na żetony. Gra przeznaczona jest na maksymalnie dla 8 osób, a rozgrywka może trwać maksymalnie 15 minut. Nadaje się już dla dzieci od lat 6. Celem gry jest jak najszybsze znalezienie powiązania pomiędzy dwiema kartami. Przygotowanie do gry to potasowanie kart i ułożenie ich w zakrytym stosie.

Możemy zagnać w 3 wariantach:
Wariant 1: Odkrywamy kartę ze stosu tak, aby każdy mógł zobaczyć wydrukowane na niej owoce. Na wierzchu stosu pojawia się owoc lub liczba. Jeżeli jest to owoc, należy podać ile jest danego rodzaju owocu na odkrytej karcie. Np. Na wierzchniej karcie na stosie (na rewersie) jest ananas, należy podać ile jest ananasów na odkrytej karcie (awersie). Jeżeli na rewersie, na stosie jest cyfra należy podać, których to owoców jest tyle na odkrytej karcie. Po podaniu poprawnej odpowiedzi zabieramy kartę, która jest warta 1 punkt. Po podaniu złej odpowiedzi jesteśmy wykluczeni do następnej rundy. Kto uzbierał najwięcej kart wygrywa.

Wariant 2: Gra się tak samo, jak w wariant pierwszy, ale nie podaje się odpowiedzi słownie tylko wykorzystuje się żetony. Jak znamy poprawną odpowiedź zabieramy odpowiedni żeton. Żetony możemy podbierać innym graczom. Jak uzbieramy 4 żetony wygrywamy. Możemy też grać np. do 2 lub 3 żetonów, wtedy rozgrywka szybciej się skończy.

Wariant 3: W tym wariancie układa się w losowej kolejności, w rzędzie żetony, które działają jak rewers stosu. Szukamy rozwiązania, które pasuje do pierwszego żetonu z ciągu żetonów. Jeżeli znajdziemy rozwiązanie zabieramy żeton. Wygrywa gracz, który posiada ich najwięcej.

Karty wykonane są z cienkiej tekturki i niestety przy niedbałych graczach mogą się nieco gnieść. Na szczęście są lakierowane, więc to może zabezpieczyć je trochę przed zniszczeniami. Z kolei żetony są wykonane z grubej tektury i nie powinny się niszczyć. Owoce znajdujące się na kartach są w odcieniach czerwieni (maliny, truskawki) oraz żółtego (ananas, banan i pomarańcza). Dzięki zastosowaniu podobnych kolorów i rożnych wielkości powoduje to, że nie jest tak prosto znaleźć rozwiązanie. Grając trzeba się skupić i wytężyć wzrok. Dzięki temu, że możemy zagrać aż w 8 osób, gra świetnie nadaje się na imprezę. Jeżeli chodzi o granie w rodzinnym gronie to w przypadku kiedy mamy dzieci, które jeszcze nie potrafią dobrze liczyć, szansę na wygraną mogą być nierówne. Jeżeli w naszym gronie graczy jest ktoś kto wyróżnia się spostrzegawczością niestety szanse na wygraną maleją, co powoduje, że rzadziej z taką osobą będziemy chcieli powtarzać rozgrywkę.

Bardzo fajne jest to, że poprzez różne warianty możemy sterować czasem jaki poświecimy na rozgrywkę np. wariant 3 to zawsze tylko 10 rund. Z kolei w wariancie drugim zwiększamy interakcję miedzy graczami, bo przecież możemy zabrać żeton innej osobie, jeżeli tylko rozwiązanie pasuje. Wariant pierwszy jest odpowiedni przy większej ilości graczy, w dwójkę może się nieco dłużyć. Grając w duecie polecam wariant 2, wtedy gra się tak nie przeciąga. Duży plus za metalowe pudełeczko i niewielkie rozmiary, dzięki temu grę możemy zabierać ze sobą na wycieczki, pikniki itp. i grać niemal wszędzie. Świetnie nadaje się na ćwiczenie refleksu i skupienia. Gra jest prosta, szybka, emocjonująca, ma też element edukacyjny w postaci ćwiczenia liczenia, dlatego polecam zagranie i zaproponowanie gry naszym dzieciakom, zwłaszcza na dziecięcych imprezach.

AUTOR: WIOLETA S.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

54 karty

10 żetonów

instrukcja