KOŚCI OBFITOŚCI  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Harvest Dice

:: TYTUŁ POLSKI ::
Kości Obfitości

:: AUTOR ::
Danny Devine

 :: WYDAWCA ::
Board & Dice

 :: ROK WYDANIA ::
2018

:: RODZAJ GRY ::
karciana

:: OCENA ::
5
/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 

 

W powietrzu czuć wiosnę, więc czas na uprawę świeżych warzyw i hodowlę uroczej świnki! Ta ciekawa, prosta gra kościana wyłoni najlepszego farmera, który jak najlepiej wykorzysta swój kawałek ziemi i stworzy najlepszą uprawę, jednocześnie nie pozostawiając swojej świnki z pustym żołądkiem. Kości Obfitości to polskie wydanie gry stworzonej przez Dannny Devine i wydanej przez Board and Dice. Na polskim rynku swoją premierę miała w marcu tego roku. Gra przeznaczona jest dla dwóch do czterech graczy od 8 lat. A jedna rozgrywka nie powinna zająć więcej niż pół godziny, my graliśmy zdecydowanie krócej.

W niewielkim pudełku znajdziemy dwa bloczki kartek. Jeden bloczek przeznaczony jest dla gry na poziomie podstawowym, drugi dla poziomu zaawansowanego. Bloczki różnią się między sobą paroma grafikami. Każdy bloczek to 100 kartek, które służą do sadzenia warzyw, karmienia świnki oraz zapisywania punktów. U góry kartki mamy nasz ogródek w formie prostokąta podzielonego na 18 pól (sześć kolumn i trzy wiersze). Każda kolumna odpowiada możliwemu wynikowi na kostce. Na każdym polu możemy zasadzić jedno warzywo. Wśród dostępnych warzyw jest pomidor, sałata oraz marchewka. W lewym dolnym rogu jest nasza świnka, którą karmimy w momencie, kiedy nie możemy zasadzić warzywa. Obok świnki są 3 ryneczki, które wskazują wartości danego warzywa. U dołu miejsce na końcowe podliczanie punktów. Do tego mamy 4 małe ołówki oraz 9 kości. Kości są w 3 kolorach. Kolor czerwony to pomidory, kolor zielony to sałata, a kolor pomarańczowy to marchewki. Z każdego koloru są 3 kości. Na kościach standardowo są oczka od 1 do 6. Kości są nieco mniejsze niż te, do których jesteśmy przyzwyczajeni. Ostatnim elementem jest znacznik pierwszego gracza. Jest to kartonik przedstawiające uroczą świnkę. Do gry dołączona jest instrukcja. Napisana w sposób jasny, bez zbędnych komentarzy. W niebieskich prostokątach są opisane zasady zaawansowane. W instrukcji znajduje się dużo przykładów, które są pomocne. W trakcie gry nie ma konieczności zerkania do instrukcji, po przeczytaniu jej nie miałam żadnych wątpliwości, co do sposobu grania. Jedynym minusem instrukcji jest jej sposób szycia, tylko jedna zszywka, przez co jest nieco niestabilna. Szata graficzna gry jest spójna. Na pudełku, ilustracja typowego farmera w kapeluszu i dorodny ogródek, a w tle świnka taplająca się w błocie. Na bloczkach i znaczniku pierwszego gracza, również ta sama urocza świnka.

Przygotowanie do gry jest bardzo intuicyjne. Każdy gracz zabiera jedną karteczkę z odpowiedniego bloku i ołówek. Następnie wybiera się pierwszego gracza, który zabiera świnioznacznik. W grze dwuosobowej do gry wykorzystujemy po 2 kostki z każdego koloru. W grze 3 lub 4 osobowej wykorzystuje sie wszystkie kostki. Następnie pierwszy gracz rzuca kośćmi. W ten sposób stworzyła się pula warzyw do dobierania. Pierwszy gracz wybiera sobie  kostkę i decyduje, gdzie zasadzi dane warzywo. Jeżeli wybrał zieloną kość sadzi sałatę, czerwoną pomidora i analogicznie pomarańczowa to marchewka. Warzywo można zasadzić w jednym z pustym miejsc ogródka, w kolumnie odpowiadającej wynikowi oczek na wybranej kości. Dodatkowo, kiedy w ogródku jest już dany rodzaj warzywa to trzeba je zasadzić na polu przylegającym w pionie lub poziomie do tego samego rodzaju warzywa. Warzywo, które jest sadzone po prostu trzeba narysować w odpowiednim polu. Na szczęście nie trzeba mieć zdolności artystycznych, a wystarczy, że narysuje się kółko (pomidor), trójkąt (marchew) lub prostokąt (sałata). Jak nie można zasadzić warzywa to wtedy trzeba nakarmić swoją świnkę. Karmienie odbywa się poprzez skreślenie kółek na arkuszu obok świnki. Skreśla się kółka od lewej do prawej, w ilości wskazanej na kości. Po skreśleniu w rzędzie 6 kółek uwalnia się specjalną zdolność świnki, z której można skorzystać w następnej turze. Dzięki tej zdolności można zmienić wynik na wybranej kości o jeden w dół lub w górę. Rzędów do karmienia jest 7, więc 6 razy można zmienić wynik na kostce, lub skumulować to i zmienić wynik nie o jedno oczko, ale o kilka. Ostatniej kości w puli dobierania nie zabiera żaden gracz, a kolor ostatniej kości podnosi wartość danego warzywa na rynku i wszyscy muszą skreślić kółko na odpowiednim rynku. Następnie kolejna osoba zostaje pierwszym graczem. Gra kończy się w momencie, kiedy każde pole w którymś ogródku zostanie zapełnione, ktoś nakarmi swoją świnkę do syta lub zostaną skreślone wszystkie pola na którymś z ryneczków warzyw. Kończy się wtedy trwającą rundę i podlicza punkty. Podlicza się każdy rodzaj warzywa i mnoży sie przez wartość, jaką osiągnął na ryneczku, dodaje się do tego po 5 punktów za każdy zapełniony wiersz w ogródku oraz punkty za stopień nakarmienia świnki (ilość punktów jest zapisana za każdym zapisanym wierszem). Gracza, który ma najwięcej punktów otrzymuje tytuł najlepszego farmera. Autorzy dają nam możliwość zagrania w zaawansowany wariant gry, który wprowadza nowe możliwości. Jedną z nich jest możliwość zamiany koloru kości, jako nagroda za nakarmienie świnki. Można sobie wybrać, czy zmieniamy liczbę oczek na kostce, czy zmieniamy kolor kości. W zaawansowanym wariancie gry żadne z warzyw na ryneczku nie ma wartości, w przeciwieństwie do podstawowego wariantu, gdzie każde z warzywna początku jest warte jeden. W zaawansowanym wariancie gry do zgarnięcia jest dodatkowo 20 punktów. Po 5 punktów dla gracza, który ma najwięcej marchewek, gracza, który ma najwięcej pomidorów, gracza, który ma najwięcej sałat i gracza, który najbardziej nakarmił swoja świnkę.

Czasami tak się mówi, że coś jest piękne w swojej prostocie, tak też jest w tym wypadku. Zasady i mechanizm gry są tak proste, a zarazem tak wciągające, że zaczynając grać, gra się partie za partią. Cały czas stoimy przed wyborem kości, którą zasadzić w ogródku, którą nakarmić prosiaka, a może zabrać kość pasującą sąsiadowi, co sprawia, że gra szybko się nie nudzi. Nie trudno się domyślić, że żeby wygrać, trzeba wykorzystać jak najwięcej miejsca w swoim ogródku, pamiętając o ograniczeniach sadzenia. Do tego należy sterować rynkiem warzyw, tych, których mamy najwięcej, aby ich wartość osiągnęła maksimum. Z kolei za każdy skończony wiersz karmienia świnki możemy wykorzystać umiejętność specjalne świnki i zmieniać wynik na kości, a za to też na końcu otrzymujemy punkty. Karmić świnkę opłaca się dużymi nominałami. Trzeba naprawdę dobrze wybierać kości z puli dobierania, tak, aby w swoim ogródku jak najlepiej wykorzystać miejsce i nie zablokować sobie możliwości dalszego sadzenia. Z minuty na minutę w naszym ogródku robi się coraz ciaśniej i wyczekujemy pasującego nam wyniku. Ostatnia kość, która zostaje podnosi wartość danego warzywa na rynku. Będąc ostatnim graczem dobierającym kość, można sterować wartością danych warzyw. Gra ma mało elementów, przez co można w nią grać niemalże w każdych warunkach. Nie potrzebujemy stołu, tylko trochę miejsca na rzut kostkami, karteczkę i coś do pisania. Jak w każdej grze, w której wykorzystuje się rzut kośćmi, losowość jest duża, ale każdy gracz ma przecież prawo wyboru i częściowo wpływa na swój los.

Zdaje się, że losowość nie odgrywa dużej roli w wyłonieniu zwycięzcy, a w większości strategiczne myślenie danego gracza i optymalizacja uprawy. Trzeba też obserwować ogródki naszych przeciwników, żeby za szybko nie zapełnili swojej uprawy i przeszkodzić im nieco podbierając im pasujące wyniki. Szata graficzna bardzo przyjemna, na pewno spodoba się młodszym graczom, zawłaszcza urocza świnka, która łączy praktycznie wszystkie elementy oraz możliwość rysowania, która rzadko pojawia się w grach. Pudełko wykonane solidnie, pomaga w transporcie, ale gdy mamy mało miejsca, wystarczy, że zabierzemy ze sobą same kości i notesik, coś do pisania i spokojnie możemy grać nawet w samolocie. Grając zarówno w parze, jak i większym składzie, emocje są porównywalne, nie ma większej różnicy. Każda rozgrywka jest emocjonująca i dynamiczna, dlatego chętnie się sięga po raz kolejny po grę, nawet w tym samym składzie. Zasady gry są na tyle proste, że przekazanie reguł to czysta przyjemność i robi się to w minutę. Zaawansowany  wariant gry nie zmienia zasad, ale delikatnie wprowadza nowe możliwości, najbardziej korzystna i ciekawa jest możliwość zmiany koloru kości. Gra jest dla dużych i małych, dlatego wyjątkowo się nadaje do zagrania w rodzinnym gronie, zabrania na wakacje, lub na jakieś spotkanie z przyjaciółmi.

 AUTOR: WIOLETA S.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

Bloczek arkuszy dla trybu podstawowego (100 kartek)

Bloczek arkuszy dla trybu zaawansowanym (100 kartek)

9 kości do gry (K6)

 4 ołówki

 Znacznik pierwszego gracza

instrukcja