ŁAP ZA SŁÓWKA  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Haste Worte? Das Würfelspiel

:: TYTUŁ POLSKI ::
Łap za słówka

:: AUTOR ::
Hartwig Jakubik

 :: WYDAWCA ::
Egmont

 :: ROK WYDANIA ::
2018

:: RODZAJ GRY ::
planszowa

:: OCENA ::
5/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::


 


"Łap za słówka" - ta propozycja z pewnością przywoła wspomnienia lat szkolnych, a obecnym uczniom urozmaici popularną grę, w której najważniejsze są nazwy. Mam tu na myśli grę o potocznej nazwie "Państwa, Miasta". "Łap za słówka" to, jak sama nazwa wskazuje imprezowa gra słowna, przeznaczona jest dla maksymalnie 6 graczy, a partyjka trwa około 30 minut. W mniejszym składzie gra z pewnością skończy się szybciej. Przeznaczona jest dla dzieci od 10 lat. Ograniczeniem jest tu nie tylko umiejętność pisania, ale również znajomość słów i nazw, więc wiek jest tu dobrze zdefiniowany.

Wewnątrz zgrabnego pudełka, średniej wielkości, znajdziemy kafelki, kostki, żetony, zasłonki, klepsydrę oraz notes. Sami będziemy musieli wyposażyć się w długopis, albo coś innego do pisania. Najistotniejszą rolę w grze pełnią kostki, za ich pomocą losujemy kategorie, do której będziemy musieli znaleźć słowa. Łącznie w grze jest 18 kategorii. Kości są standardowe, sześcienne. Na każdej z nich umieszczone są rysunki kategorii. Na kości są po 3 kategorie (ta sama na dwóch ścianach), powoduje to, że na dwóch różnych kościach nie wypadnie ten sam wynik. Kategorie opisane są w instrukcji. Możemy odpowiadać z: Potraw, Pojazdów, Zabawek i nazw gier, Zwierząt, Sportu, Napoi, Muzyki, Książek, Owoców i Warzyw, Wody, Ubrań, Słodyczy, Państw, Zawodów, Elektroniki, Filmu, Roślin. Szczegółowy opis kategorii znajduje się w instrukcji.

Litera, na którą będziemy szukać słowa jest losowana za pomocą kafelków, które na początku gry rozkładamy w zakrytym stosie na stole. Jest ich 21, w zasadzie prawie cały alfabet. Litery się nie powtarzają. Kafelki wykonane są z grubej tektury, z takiej samej, jak żetony punktów, które zdobywa się na koniec rundy. Na żetonach punktów znajduje się ilustracja gwiazdy.

W  pudełku znajdziemy też 6 zasłonek. Dzięki nim przeciwnicy nie będą widzieli naszych odpowiedzi. Zasłonki wykonane z grubej tektury. Na wewnętrznej stronie umieszczono małą pomoc w postaci spisu kategorii. Zaś na drugiej, ilustrację pasująca do tej z pudełka. Z kartonu wyciągamy również notes, na którym będziemy zapisywać nasze odpowiedzi. Kartki podzielone są na dwie kolumny. Ostatnim elementem jest klepsydra odmierzająca 90 sekund. Oczywiście jest jeszcze instrukcja, która jest napisana bez zarzutów.

Na początku gry ustawia się w stosie kafelki z literkami, a na środku stołu ustawia się żetony punktów i klepsydrę. Każdy gracz zabiera jedną kartkę z notesu, długopis oraz ustawia swoją zasłonkę. Rozpoczynający gracz rzuca kośćmi, każdy z graczy wybiera jedną kość nie zmieniając wyniku. Każdy z graczy będzie miał inną kategorię. Jeśli gra mniej niż 6 osób, pozostałe kości odkłada się na bok. Następnie odwraca się jeden kafelek z literką oraz klepsydrę, a wszyscy zaczynają zapisywać słowa zaczynające się na literę na widocznym kafelku i pasujące do kategorii na kostkach. Słowa ze swojej kategorii zapisuje się po lewej stronie kartki. Można ich zapisać maksymalnie 3, a słowa pasujące do kategorii przeciwników, zapisuje się po prawej stronie kartki. Tych słów można zapisać tyle, ile jest graczy w grze. Można zapisywać słowa z kategorii jednego przeciwnika albo kilku graczy, decyzja należy do gracza. Gdy skończy się piasek w klepsydrze, wszyscy po kolei czytają słowa zapisane na kartce ze swojej kategorii. Jeśli któryś z przeciwników zapisał takie samo słowo, jak my, musimy je wykreślić z naszej listy. Za każde niewykreślone słowo otrzymujemy jeden żeton punktu, zatem w danej kolejce możemy zdobyć maksymalnie 3 punkty. Za słowa zapisane z kategorii przeciwników nie otrzymuje się punktów. Gra kończy się, jak ktoś zdobędzie 15 punktów. Trzeba pamiętać, że wszystkie słowa powinny być w języku polskim, chyba, że są nazwą własną lub tytułem np. filmu. Podane kategorie można dowolnie rozszerzyć lub zawęzić oczywiście ustalając to przed rozpoczęciem gry. Autorzy gry proponują nam też warianty. Możemy np. przy literce „Z” zapisywać słowa zaczynające się na Ź, Ż, analogicznie możemy zrobić z literką L, C, S. Kolejnym wariantem może być odwrócenie kolejności to znaczy najpierw wylosujemy literkę, a później będziemy wybierać kategorię. Możemy też do gry dodać też element zręcznościowy i wybierać kości jednocześnie - kto pierwszy ten lepszy.

Łap za Słówka to bez wątpienia ciekawa propozycja gry słownej. Poszukujemy słów z danej kategorii, rozpoczynających się na daną literę. Najlepiej, aby były to słowa rzadkie, na które nie wpadnie inny uczestnik gry, bo w przypadku powtarzania się możemy stracić punkty. Nasz sukces przede wszystkim zależy od zasobności naszego słownika, ale również od kategorii oraz litery, jaką obowiązuje na daną turę. Tu jedynie pojawia się losowość w grze. Między graczami występują interakcje i tak można specjalnie szukać słów z kategorii naszego przeciwnika, który ma największą ilość punktów tak, aby pozbawić go kolejnych punktów. Dodatkowo  w wariancie, w którym wybiera się kategorie metodą "kto szybszy ten lepszy", co rundę możemy zgarniać dla siebie najlepszą kategorię. Dzięki ograniczeniom w ilości słów, gra nie kończy się za szybko, jak i też nie jest całkowicie zablokowana. Do zagrania potrzebujemy stołu, lub przynamniej twardej podkładki oraz własnych długopisów, resztę znajdziemy w pudełku. Krótkie i proste zasady, które przekażemy w minutę, powodują, że gra podoba się nawet tym osobom, którzy nie są fanami gier planszowych.

Wykonanie gry jest bardzo dobre. Nie mam zarzutów, co do jakości elementów, jak i opakowania. Bardzo fajne jest to, że zasady w całości są wyjaśnione na odwrocie opakowania, więc kupując dany tytuł bardzo dobrze wiemy, czego się spodziewać. Jest tam wyjaśnione wszystko i na dobrą sprawę można by było zrezygnować z instrukcji. Jedyny minus to wielkość kartki z notesu, w zasadzie nie starcza jedna kartka na całą rozgrywkę i trzeba wykorzystać ich więcej, ale to drobny mankament, ponieważ nic nie stoi na przeszkodzie, żeby korzystać ze swojego papieru. Plus za dołączenie do gry woreczków strunowych. Grafika na pudełku, jak i na zasłonkach to ciekawa animacja i przywołuje wspomnienia ze szkolnych lat. Ciekawsza jest gra w więcej osób niż dwie, dlatego świetnie się nadaje na większe spotkania towarzyskie lub spotkania rodzinne. Gra opiera się na klasyku, więc jest dobra zarówno dla dziadka, jak i ucznia, i można w nią grać wielopokoleniowo. Jednym słowem jest bardzo uniwersalna. Świetnie ćwiczy naszą pamięć i skojarzenia, szybkość myślenia oraz rozwija słownictwo. Dodatkowo presja czasu sprawia, że szukanie słów w głowie jest bardzo emocjonujące. Można jej spokojnie użyć do nauki języków obcych. Zdecydowanie polecam grę „Łap za słówka”, kategorie są ciekawe i często się zmieniają, a zasady pozwalają na interakcje z innymi graczami. Jest to jedna z tych gier, która jest bardzo uniwersalna, dla wszystkich, na każdą okazję, o każdej porze, nic więc dziwnego, że gra otrzymała międzynarodowego bestsellera.

 AUTOR: WIOLETA S.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

21 kafelków z literami,

6 kostek z symbolami,

99 żetonów punktów,

6 zasłonek,

klepsydra odliczająca 90 sekund

notes z kartami do wyrywania

instrukcja