
"Maskarada" to gra
blefu, która została oparta na kartach i prostych
zasadach. Przeznaczona jest ona nawet dla trzynastu
osób. Cel jest prosty, zdobycie trzynastu monet, aby
wygrać. Jednak, gdy któryś z graczy zbankrutuje, gra
kończy się natychmiast, a wygrywa ten, mający
najwięcej monet. "Maskaradę" wyróżniają bardzo ładne
grafiki, które urzekną wielu graczy. Zaczynamy
więc...
:: ZAWARTOŚĆ /
WYGLĄD ::
"Maskarada" mieści
się w małym opakowaniu, które jest poręczne i
spokojnie można zabrać je wszędzie. Grafika na
froncie jest niezła, coś na styl maski weneckiej,
która po części zdradza z czym spotkamy się w
środku. Każdy bok opatrzony jest niezłą grafiką , a
tył krótkim opisem oraz przykładowymi kartami,
zawartością i krótkim opisem. Otwierając pudełko
oczom naszym ukazują się następujące rzeczy:
- mini przewodnik po produktach Repos
Production w jeżyku angielskim,
- instrukcja - świetnie napisana i zilustrowana
książeczka, w bardzo prosty sposób przedstawiająca
zasady, jak również opisująca rozgrywkę dla
poszczególnych grup graczy i umiejętności postaci,

- pięć kart pomocy - zawiera podstawowe informacji
co należy robić podczas tury oraz opisy
poszczególnych postaci,
- czternaście znaczników postaci - ładne kartonowe
znaczniki, w formie prostokąta z wyciętymi rogami,
używa się ich, aby oznaczyć, gdy dana postać bierze
udział w grze,
- złote monety - suma wszystkich monet to 194,
zestaw zawiera nominały 1, 5, 10,
- plansza sądu - ładna graficznie plansza,
przypominająca rzymskie, antyczne budowle, które
niegdyś pełniły różnorakie funkcje,
- czternaście kart postaci - świetne grafiki na
kartach, wyglądające trochę jak odręczne szkice.
Karty są większych rozmiarów, niż te standardowe,
coś na styl z "Dixita". Znajduje się tam również
informacja o umiejętnościach postaci i ich nazwa.

Do wyglądu nie ma
sie co przyczepić. Każdy z elementów jest bardzo
dobrze wykonany. Nadruk posiada odpowiednie
nasycenie pastelami oraz niezły kontrast. Co do
użytych materiałów, nie mam zastrzeżeń. Mimo, że
karty graczy są większych rozmiarów nie sprawia to
problemów podczas gry. Nie trzymamy ich na ręce,
lecz leżą sobie na stole i tylko możemy je
podglądnąć lub przesunąć, więc rozmiar nie ma znaczenia.
:: ZASADY / ROZGRYWKA ::
Cel gry jest
bardzo prosty. Dzięki umiejętnościom poszczególnych
postaci zdobywamy złote monety, aby wygrać musimy
zdobyć ich 13. Gra kończy się również, gdy któryś z
graczy zbankrutuje, wtedy gra kończy się
natychmiast, a wygrywa ten gracz, który posiada
najwięcej złota.

Każdy gracz
zaczyna grę z 6 monetami, a ich stan musi być cały
czas widoczny. Reszta monet trafia do banku na
środek stołu. W grze bierze udział jeszcze plansza
Sądu. W instrukcji znajduje się tabela z postaciami biorącymi
udział w rozgrywce z wyróżnieniem na ilości graczy.
Zawsze do gry wkracza Sędzia, Biskup, Król i
Królowa. Gdy gramy do 6 osób, czy to dla 2, 3, 4, 5,
czy 6, zawsze rozdajemy po 6 kart. Powyżej tej
ilości, gramy tyloma postaciami, ile jest osób.
Rozdajemy je odsłonięte, żeby wszyscy zapamiętali,
co, kto, posiada na daną chwilę. Znaczniki postaci
służą tylko do tego, aby wiedzieć jakie postacie
biorą udział w grze. Zawsze pierwsze cztery ruchy to
zamiana kart, bez względu ile osób gra.

Zacznijmy może od
wyróżnienia ilości graczy biorących udział w grze:
- rozgrywka 4-5 osób - rozdajemy 6 kart, te
które nie trafiły do graczy pozostają na stole i
można się z nimi zamieniać,
- rozgrywka 6 i więcej - dla każdego rozdajemy po
jednej karcie,
- rozgrywka 3 osobowa - każdy z graczy otrzymuje po
2 karty,
- rozgrywka 2 osobowa - oboje otrzymują po 3 karty.
Tak jak już
wcześniej wspomniałem, cztery pierwsze ruchy są z
góry narzucone. Gra zaczyna się od piątej tury.
Możemy wykonać następujące akcje:
[1] dokonać potencjalnej wymiany swojej karty z
kartą przeciwnika - bierzemy dwie karty pod stół,
które zawsze muszą być zakryte i możemy je
podmienić, lecz nie musimy i odkładamy je na swoje
miejsce,
[2] podejrzeć swoją kartę i przy okazji nie
pokazywać jej nikomu,
[3] możemy ogłosić tożsamość swojej potencjalnej
postaci - nigdy nie możemy być pewni co, kto
posiada. Podejrzenie swojej karty może pomóc w tej
akcji, ale tylko wtedy, gdy nam jej nikt nie
podmieni. Ogłoszenie tożsamości "swojej" postaci
oznacza wykorzystanie umiejętności danej postaci.
Gdy nikt nie zakwestionuje tego, zgarniamy wszystkie
dobra, które mam się należą. Gdy jednak ktoś
zakwestionuje, że to on ma tą postać, to wszyscy,
którzy to zrobili odkrywają karty. Osoba posiadająca
wywoływaną kartę może skorzystać natychmiast
z właściwości tej karty, nawet gdy nie jest to jego
tura. Reszta graczy płaci karę po jednej monecie do
Sądu.

W grze
trzyosobowej gracz dysponuje dwiema kartami. Tutaj
zmienia się trochę zasada, że gracz wybiera jedną ze
swoich kart i może ją wymienić, podglądnąć, czy
podać tożsamość. Gracz musi wyraźnie wskazać kartę,
która ma być aktywna w danej turze. Każdy z nich
posiada jedną pulę monet, a nie osobną dla każdej
postaci.
W grze dwuosobowej
każdy z graczy otrzymuje po trzy karty. Kładzie je
przed sobą z tym, że jedna karta jest chroniona i
nie można ogłosić jej tożsamości, jak również
wymienić się z nią, z innym graczem. Można podejrzeć
jej tożsamość, jak również wymienić się z samym
sobą, tylko wtedy wymieniana karta staje się
chronioną. Ważne jest to, że gdy chcemy
zakwestionować tożsamość innego gracza, wtedy bez
problemu możemy użyć karty chronionej.

W grze dwu i
trzyosobowej musimy zawsze przygotować Biskupa,
Błazna, Sędziego, Królową, Króla i Wiedźmę.
:: SPOSTRZEŻENIA /
PODSUMOWANIE ::
Zasady jak i same
rozgrywki są bardzo proste. Do dyspozycji mamy trzy
akcje, które każdy zapamięta. Jedyną trudnością w
grze jest obserwowanie każdego z graczy, aby
wiedzieć lub przynajmniej przypuszczać co może
posiadać. Można świetnie blefować i dobrze na tym
wyjść. Chyba, że któryś z graczy podważy naszą
tożsamość, wtedy nie będzie już tak pięknie.
Będziemy musieli zapłacić za blef. A wygrany otrzyma
bonus wynikający z jego karty. I to właśnie cała
zabawa jest w umiejętnościach poszczególnych
postaci. Czasami mogą one denerwować, ponieważ zbyt
szybko ktoś może się wzbogacić o gra się szybko
kończy. Przykładowo Król dostaje 3 monety, a Wiedźma
może zamienić się swoją fortuną z innym graczem. Gdy
ktoś wyczuje odpowiedni moment może sporo zyskać,
ale może i stracić. Ktoś posiada 12 monet, któryś z
graczy ogłasza, że jest wiedźmą i wygrywa, po czym
zamienia się z nim jedną monetą, którą posiadał.
Szybka akcja, gdzie można stać się biedakiem w
bardzo krótkim czasie.

Gra świetnie
nadaje się na imprezy, jak również w gronie
rodzinnym. Na pudełku podano, że rozgrywka może
trwać średnio 30 minut, jednak może się ona trochę
przedłużyć. Wszystko zależy od ilości osób i
taktyki, jaką obiorą gracze. Najwięcej pochwał
należy się dla Massona, który to stworzył świetne
rysunki powalające w każdym szczególne. Grę mogę
polecić każdemu, choć według mnie lepiej sprawdza
się w imprezowym gronie. Polecam.
AUTOR:
PASTOR |