MR. JACK: EXTENSION  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Mr. Jack: Extension

:: TYTUŁ POLSKI ::
Mr. Jack: Extension

:: AUTOR ::
Bruno Cathala,
Ludovic Maublanc

 :: WYDAWCA ::
Rebel

 :: ROK WYDANIA ::
2018

:: LICZBA GRACZY ::
2 graczy

:: WIEK ::
od 9 lat

:: CZAS GRY ::
około 30 minut

:: OCENA ::
5/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 

 

"Mr. Jack Extension" to propozycja dodatku do gry "Mr. Jack". Dla przypomnienia "Mr. Jack" to gra detektywistyczna, której fabuła opiera się na jednej z najmroczniejszych historii seryjnego mordercy Kuby Rozpruwacza. Recenzję możecie przeczytać tutaj.

"Mr. Jack: Extension" jest dodatkiem, z którego możemy korzystać tylko jeśli posiadamy podstawową wersję gry. Dodatek ten nie wpłynie na czas rozgrywki oraz na liczbę graczy, nadal to pozostanie rozgrywka dla dwóch graczy, która nie powinna zająć więcej niż 30 minut. Ograniczenia wiekowe także pozostają bez zmian i w grę możemy zagrać od 9 lat.

Tak samo, jak podstawowa wersja tej gry, historia rozgrywa się w londyńskiej, mrocznej dzielnicy, w której grasuje Kuba Rozpruwacz, podszywający się pod któregoś z ośmiu detektywów próbujących złapać mordercę. Jeden gracz wciela się w zbira, drugi próbuje ustalić i zdemaskować, który z bohaterów jest winny. W podstawowej wersji gry mamy ośmiu bohaterów i to oni biorą udział w zabawie. Dodatek wprowadza nam całkiem nowych sześć postaci do gry. Wśród nich jest np. Profesor Moriarty, który może się wcielać w innych. Tak samo, jak w podstawowej wersji, każda z tych postaci ma przypisany dla siebie drewniany żeton, na który przed pierwszą rozgrywką przyklejamy odpowiednia naklejkę, kartę postaci, której używamy w trakcie rozgrywki do ustalenia kolejności ruchów na planszy oraz kartę alibi, którą graczowi wcielającemu się w zbira wskazuje winną postać. Karty te są identyczne, jak w podstawowej wersji. Wykonane są z grubej tektury, a na nich widnieją ikony postaci charakterystyczne do czasów i miejsca gry. Na kartach postaci mamy jeszcze zaznaczony zasięg ruchu postaci oraz symbol zdolności specjalnej.

Do tego mamy tekturową barykadę, która jest powiązana ze zdolnością specjalną jednej postaci oraz niebieski żeton ze znakiem zapytania, również bezpośrednio powiązany z postacią występującą w dodatku. Szczegółowy opis zdolności specjalnych bohaterów znajduje się w instrukcji, która w tym wypadku jest dosyć gruba, bo napisana aż w pięciu językach, co sprawia ze gra jest jeszcze bardziej międzynarodowa. Całość zapakowana w prostokątne tekturowe pudełku z papierowa wypraską. Pudełko opatrzone jest w adekwatne ilustracje przedstawiające nowych bohaterów. Mimo, że opakowanie świetnie wygląda, uważam, że wygodniej trzymać dodatkowe karty i żetony w podstawowej wersji gry. Dodatek jest wtedy zawsze pod ręką i sami możemy zdecydować, czy z niego korzystamy, czy nie.

Teraz łącznie mamy do dyspozycji 14 postaci (osiem z podstawowej wersji gry i 6 z dodatku). Wszystkie 14 nie biorą udziału w grze. Zasady określają 4 postacie z podstawowego "Mr. Jacka", które muszą wziąć udział w rozgrywce, jest to: Jerry Bert, Sherlock Holmes, Inspektor Lestrade, John Smith. Z pozostałych 10 (4 z podstawy i 6 nowych z dodatku) gracze sami wybierają po dwie postacie jakie, by chcieli w rozgrywce. Dzieje się to w fazie przygotowania do gry. 10 kart pozostałych postaci tasuje się i rozdaje po 5 dla każdego gracza. Z tych pięciu każdy gracz wybiera po dwie postacie, które chciałby, aby pojawiły się w rozgrywce. Pozostałe postacie odkłada się do pudełka, chyba że w grze uczestniczy Profesor Mariarty, który może wcielić się w jedna z nich i wykorzystać jej zdolność specjalna. O rozmieszczeniu postaci na planszy decydują sami gracze. Robi się to w podobny sposób, jak wykonuje ruch postaciami w grze. Detektyw wybiera jedną z pierwszych 4 kart postaci i umieszcza ją na planszy, następnie Jack wybiera dwie karty postaci i umieszcza żetony tych postaci na planszy. Ostatnia z 4 postaci umieszcza na planszy znów detektyw. Pozostałe 4 postacie rozmieszczane są w ten sam sposób, tylko jako pierwszy rozkłada "Mr Jack". Jak już wszystkie postacie zostały rozmieszczone na planszy tasuje się talie postaci i układa obok planszy. Teraz gracz, który jest mordercą, losuje ze stosu kart alibi postać pod którą będzie się ukrywał Jack. Reszta reguł pozostaje bez zmian i postępuję się z instrukcja podstawowej wersji gry.

Co nam daje dodatek? Moim zdaniem bardzo dużo nowych możliwości i o wiele więcej swobody, niż to jest w podstawie. Zaczynając od tego jakie postacie, a co za tym idzie, zdolności specjalne będą obecne w rozgrywce. W dodatku gracze decydują o obecności konkretnych bohaterów. Ogromnym plusem jest to, że o początkowym rozstawieniu bohaterów na planszy również decydują gracze, co pozwala na budowanie strategii od samego przygotowania do gry. Co prawda, nie wiemy jeszcze, który bohater będzie podszywał pod tytułowego Mr. Jacka, ale już można analizować zasięg ruchu danych postaci, oddziaływanie na innych bohaterów itd. Zestaw nowych umiejętności, nowych bohaterów jest rozbudowany. Mamy bohaterów, którzy są szybsi i mogą przemieszać się aż o 6 pól, skakać przez przeszkody, przeganiać inne postacie, spowalniać inne postacie, przesuwać barykady, podszywać się pod inne postacie. Ostatnia umiejętność należy do profesora M… i moim zdaniem zasługuje na szczególną uwagę, bo dzięki tej umiejętności w grze mogą wsiąść udział również bohaterowie wyeliminowani na samym początku.

Mechanizm gry pozostaje ten sam. Mr. Jack to pojedynek dwóch graczy, gdzie jeden ucieka, drugi próbuje go złapać, taka gra w chowanego na planszy. Gracz wcielający się w detektywa będzie tak sterował ustawieniami bohaterów oraz wykorzystywał ich umiejętności specjalne, aby uniemożliwić czmychnięcie Jacka. Z kolei Mr. Jack zrobi wszystko, by się dać zdemaskować lub uciec. Jest to gra taktyczna, trochę strategiczna, trzeba przewidywać, analizować, dedukować. Uważam, że na wygraną ma wpływ jaką rolę pełnimy w grze. Znacznie łatwiej jest łapać, niż uciekać. Dzięki nowym postacią z dodatku szanse goniącego i uciekającego trochę się wyrównują. W dodatku mamy dwie nowe postacie, dzięki którym łatwiej być Mr. Jackiem. Są to postacie, które są sprawniejsze, lub szybsze od pozostałych.

Dodatek do gry, nie zmienia zasad, nadal są one proste. Wykonanie gry i oprawa graficzna współgra z podstawą i świetnie oddają klimat tamtych czasów i długich zawiłych śledztw. Karty alibi posiadają inne tło, tutaj jest szary, tam był biały kolor. Tak samo, jak w podstawowej wersji, kolorystyka nawiązuje do ciemnej nocy, a wykonanie dodatku równie dobre, jak podstawy. Duży plus za wielojęzyczną instrukcję, pozwoli to na partyjkę w międzynarodowym gronie. Mimo, że grając w podstawową wersje gry, każda partia wygląda inaczej i nie czujemy, aby było konieczne wprowadzenie nowych elementów do gry to polecam grę z dodatkiem po to by Mr. Jack miał więcej razy szansę wygrać. Jest to dodatek, który wzbogaca podstawę, nie zmienia jej zasad i z łatwością możemy przejść z powrotem na podstawową wersję gry. Dzięki dodatkowi, kolejne rozgrywki będą bardziej różnorodne. Postacie mają inne umiejętności i inaczej oddziaływają na siebie, a co za tym idzie, każdy scenariusz gry będzie niepowtarzalny.

 AUTOR: WIOLETA S.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

6 pionków postaci

6 kart postaci

 żeton zdolności specjalnej

barykada

 instrukcja


KUP W SKLEPIE REBEL