
"Origami" to
gra karciana, w której możesz zostać mistrzem
magicznej sztuki układania papierowych dzieł sztuki.
Jednak to nie my sami będziemy je układać. Wejdziemy
w rolę "kupców", którzy za wszelką cenę będą chcieli
wykupić jak największą ilość posiadanych dzieł z
kart.
:: ZAWARTOŚĆ /
WYGLĄD ::
Ładne, poręczne,
kartonowe opakowanie, z niezłą grafiką i krótkim
opisem. Świetne na każdy wypad z powodu jej
rozmiaru. Na opakowaniu znajduje się kilka grafik i
skrócony opis tury gracza. Otwierając opakowanie
naszym oczom ukazują się następujące elementy
wydania:
- instrukcja – dobrze napisana instrukcja, z
licznymi przykładami, przykładowymi zagraniami,
przebiegiem gry, a także opisem poszczególnych kart,
jak również schematem stworzenia origami pierwszego
gracza,
- karteczka do stworzenia origami pierwszego gracza,
- 90 kart gry, po 18 sztuk z 5 kategorii: zwierzęta
gospodarcze, latające, wodne, żyjące na sawannie
oraz w trawie.

Kartonowe opakowanie
posiada białą wypraskę, bez żadnych grafik,
podzielone na dwie przegródki, tak aby karty dobrze
trzymały się swojego miejsca.
Jeżeli chodzi o same
karty, to są one odpowiedniej grubości, co pomaga w
tasowaniu. W centralnym punkcie znajduje się grafika
stylizowana na styl origami. Dość oryginalnie i
ładnie wyglądające. Tuż nad nią nazwa karty, oraz
tak zwane "zagięcia". Po lewej stronie karty,
patrząc od góry, koszt wyłożenia karty na stół,
który liczony jest w zagięciach, poniżej symbol
kategorii, oraz punktacja. W lewym dolnym rogu
liczba identycznych kart znajdujących się w talii.
Pozostaje jedynie dolna część karty, w której
znajdują się akcje specjalne, natychmiastowe, jak
również punktacja. Układ karty jest przejrzysty i
miły dla oka.
:: ZASADY / ROZGRYWKA ::
Do dyspozycji mamy 5
grup kart, które wykorzystujemy do gry. Tylu ile
graczy, tyle talii, przykładowo trzech graczy to
trzy grupy zwierząt. Reszta nie bierze udziału w
grze. Następnie rozdajemy karty dla pierwszego
gracza. Dostaje on karty do momentu, gdy suma zagięć
będzie równa lub większa 10. Rozdanie takie
przebiega jawnie, tak aby wszyscy mogli zobaczyć
wynik z kart. Później gracz zakrywa karty.
Analogicznie kolejni gracze dostają kolejno
karty. Typujemy pierwszego gracza, a jest nim osoba
mająca najmniejszą ilość zagięć. Otrzymuje on
figurkę origami, którą sami montujemy. Możemy
zaczynać grę. Pozostałe karty kładziemy zakryte na
środku stołu, a następnie cztery z góry wykładamy i
tworzą rząd dobierania. Każdy z graczy może wykonać
tylko jedną z trzech następujących akcji:

[1] dobieranie karty
- wybieramy karty z rzędu dobierania, tak, aby suma
zagięć była maksymalnie 4. Może to być 1, 2, 3 lub 4
karty, a wszystko według przyjętej zasady 4 zagięć.
[2] zagranie karty
origami - możemy zagrać obojętnie jaką kartę z ręki,
jaką chcemy. Jednak musimy ją tak jakby wykupić
swoimi kartami z ręki. Przykładowo zagrywamy Szopa,
którego wartość równa jest 4 (lewy, górny róg),
jednak aby to zrobić musimy go wykupić kartami,
które posiadamy na ręce. Tym razem wartość zagięć
musi być równa 4, w innym wypadku nie możemy wyłożyć
Szopa. Nie ważne, czy to będzie 1, 2 czy 3 karty.
Ważne, żeby obie wartości były identyczne, nie mogą
być większe, ani mniejsze.
Każdy z graczy może
posiadać 2 kolekcje, czyli karty ułożone w dwie
kolumny. Każda z kolekcji może różnić się ilościowo
maksymalnie 1 kartą.

Na kartach znajdują
się efekty, różniące się trochę od siebie. Jest ich
3 rodzaje:
1. Efekt natychmiastowy - wykorzystujemy ten efekt
od razu po zagraniu karty.
2. Punktacja - w tym przypadku efekt ten zaczyna
działać podczas podliczania punktów i nie jest
ważne, że karta z nim jest gdzieś na spodzie.
3. Akcja specjalna - efekt tej karty można użyć
dopiero w następnej rundzie po zagraniu, raz na
turę, do momentu, gdy przykryjemy tą kartę inną.
Gdy akcje na kartach
wskazują nam, że możemy zagrać dodatkową kartę,
wtedy postępujemy tak samo, jak w normalnej akcji
wykładania karty origami.

[3]
wykorzystanie akcji specjalnej - akcje tą można
wykorzystać dopiero wtedy, gdy w poprzedniej rundzie
zagraliśmy kartę z tą akcją. Pamiętajmy, że tylko
aktywna karta, czyli ta na górze, może zostać
uaktywniona.
I to by było na tyle.
Gramy do momentu wyczerpania się dwukrotnego talii.
Wtedy tasujemy ją ostatni raz, a każdy z graczy
dokańcza bieżącą turę i rozgrywamy jeszcze jedną,
ostatnią, która może przesądzić o wyniku rozgrywki.
Możemy podliczyć swoje punkty. Liczymy wszystkie
chińskie znaczki oraz karty z akcjami punktacja,
gdzie mogą być bonusowe punkty. Gdy będzie remis,
wtedy wygrywa osoba, która ma więcej kart. Jeżeli
wtedy nie ma rozstrzygnięcia, tytułem mistrzowskim
dzielą się zwycięscy.

:: SPOSTRZEŻENIA /
PODSUMOWANIE ::
"Origami" to dość
prosta gra, która sprawdzi się w wielu warunkach,
czy to w gronie rodzinnym, wypadzie z przyjaciółmi,
czy na imprezie. Dzięki szybkiej rozgrywce nie
znudzi nam się tak szybko. A łatwe zasady pojmą
nawet najmłodsi. Przy mniejszej ilości graczy zawsze
można mieszać poszczególne talie zwierząt, aby było
ciekawiej. Początkowe rozdanie po części ustala
pierwsze tury. Jeden z graczy może dostać karty o
wartości 10 zagięć, zaś ktoś inny 13. Wszystko
zależy od naszego szczęścia. Czasami zdarza się, że
naszym jedynym ruchem jest dobranie karty, bo albo
nie mamy nic na ręce, albo nie posiadamy
odpowiednich kart do wyłożenia i wykupienia. Karty z
ręki uciekają nam w zastraszającym tempie i nawet,
gdy polujemy na jakąś kartę, a zostanie ona
odrzucona na stos, może ona po ponownym potasowaniu
trafić właśnie do nas.

Trochę mylący jest
tytuł gry, ponieważ wydaje się, że będziemy wchodzić
w tajniki sztuki origami. Jedynie na początku musimy
zmatować figurkę pierwszego gracza i to jest na
tyle. Grafiki zwierząt na kartach stylizowane są na
tą sztukę. Jednak według mnie można je zastąpić
czymś innym, np. samolot, rower, dowolny obrazek.
Gra ta opiera się tylko na dwóch zmiennych
wartościach: zagięciach i liczbie wykupu. Dodatkowo
mamy jeszcze kilka ciekawych akcji, które
urozmaicają grę. Im wyższa wartość wykupu
poszczególnych kart, tym więcej punktów dostajemy za
nie na samym końcu. Widać to ładnie, ponieważ każda
karta posiada chińskie znaczki, które odpowiadają
punktom.
Gra jest dobrym
przykładem do rozpoczęcia przygody z karciankami -
nieskomplikowana, szybka i prosta w przyswojeniu. Im
więcej osób usiądzie do stołu, tym więcej zabawy i
rywalizacji. Pozostaje mi tylko ją polecić.
AUTOR:
PASTOR |