PUNTO  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Punto

:: TYTUŁ POLSKI ::
Punto

:: AUTOR ::
Bernhard Weber

 :: WYDAWCA ::
Rebel

 :: ROK WYDANIA ::
2019

:: LICZBA GRACZY ::
2 -

:: WIEK ::
od 7 lat

:: CZAS GRY ::
około 20 minut

:: OCENA ::
5/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 

 

Gra "Punto" to jedna z najmniejszych gier, jaką otrzymałem do tej pory. Mimo małych rozmiarów liczy się pomysł. Gra oparta jest na zmodyfikowanej wersji kółko-krzyżyk, gdzie do rozgrywki może przystąpić aż sześciu graczy. Ciekawi? Zapraszam na recenzję.

:: ZAWARTOŚĆ / WYGLĄD ::

"Punto" to bardzo mała gra. Znajduje się ona w dwóch opakowaniach. Pierwsze jest jednorazowe, kartonowo-plastikowe, z dziurką, aby powiesić je na stojaku. Nie brakuje na nim krótkiego opisu wraz z grafikami. Drugie opakowanie jest niezłe. To metalowa puszka w kształcie kafelków. Ładny design, matowa farba i zapełniony każdy bok. Nie brakuje informacji na temat gry, przykładu, czy wtrącenia standardowych informacji.

W środku znajdujemy poskładaną instrukcję. Wygląda całkowicie, jak ulotka informacyjna otrzymana na ulicy. Podzielona jest ona dodatkowo na cztery kolumny, żeby było łatwiej ją odczytać. Nie brakuje graficznych przykładów i prostego przekazu.

Pozostają jedynie karty, czy jak kto woli, kafelki. To kwadratowe kartoniki, z zaokrąglonymi rogami Czarne karty z jednej strony posiadają kropki, od jednej do dziewięciu, a z drugiej logo gry. Powierzchnia kart nie palcuje się tak, jak przy zwykłych laminowanych powierzchniach. Karta wygląda, jakby była dodatkowo pikowana, co tworzy ładny efekt.

:: ZASADY / ROZGRYWKA ::

W opakowaniu jest siedemdziesiąt dwie karty i podczas rozgrywki dwu- i czterosobowej wszystkie biorą udział. Tylko w trzy osobowej należy odrzucić kilka.

Cel gry jest prosty. Ze swoich kart należy ułożyć linię ze swoich kafelków. Dla gry dwuosobowej pięć w linii, lub trzy- i czteroosobowej, cztery w pionie, poziomie, czy po skosie. Ważne jest, aby każda gra rozgrywała się w obszarze 6x6.

W grze dwuosobowej rozdajemy po dwa komplety kart, każdy w innym kolorze.

W grze trzyosobowej rozdajemy po jednym komplecie kart w jednym kolorze, a także po sześć losowych z czwartego, naturalnego koloru.

W grze czteroosobowej każdy otrzymuje po komplecie w jednym kolorze.

Każdy z graczy tasuje swoje karty i tworzy z nich swój stos gry. Grę rozpoczyna najmłodszy gracz. Odkrywa kartę z wierzchu i kładzie ją na środku stołu. Następny gracz odkrywa kartę ze swojego stosu i kładzie ją obok już położonej. Możemy ją dołożyć poziomo, pionowo lub po skosie, ważne, żeby stykały się chociażby rogiem. Możemy również połączyć ją na innej karcie, tylko nasza kładziona musi być większa od tej na dole, kolor nie ma znaczenia.

Gdy ktoś ułoży linię z czterech lub pięciu kart, w zależności od wariantu, wygrywa rundę. Zwycięzca wybiera najmocniejszą z kart z wygranej linii i odkłada ją na bok. Nie bierze ona udziału w dalszej rozgrywce.

Karty pozostawione na stole rozdajemy je ich właścicielom. W przypadku gry trzyosobowej, karty naturalne należy potasować i rozdać po równo graczom.

Gra kończy się po dwóch zwycięskich rundach. Oczywiście możemy zagrać ich więcej. Może również nastąpić taka sytuacja, w której nie będziemy w stanie ułożyć linii. Należy zobaczyć, kto ułożył jak najwięcej kafelek w linii, wtedy ta osoba wygrywa. Gdy będzie remis, należy przeliczyć ilość kropek na kartach.

:: SPOSTRZEŻENIA / PODSUMOWANIE ::

"Punto" to prosta gra logiczna przypominająca kółko-krzyżyk tylko w jej podstawowych zasadach. Mamy tutaj mocno zmodyfikowane reguły, które wpływają pozytywnie na rozgrywkę. Pierwszym plusem jest na pewno ilość graczy. Do rozgrywki możemy przystąpić już od dwóch osób, aż do czterech. Każdy z graczy ma do dyspozycji kafelki w swoim kolorze o wartości od jeden do dziewięć. To nimi rozgrywa partię, która jest emocjonująca. Bez problemów możemy zmieniać losy pojedynku, w którym w ostatnim momencie możemy zasłonić kafelek przeciwnikowi i przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę. Oczywiście w im więcej osób przystąpimy do rozgrywki, tym lepsza będzie rywalizacja.

Zabawa przy rozgrywce jest przednia, mimo, że zasady, lub przynajmniej ich zalążek znany jest od lat. Sama ta modyfikacja pozwala na zaciekawienie kolejnych graczy, którzy już po pierwszej partii zmieniają zdanie o takich grach. Świetnym rozwiązaniem było wydanie jej w tak małych rozmiarach. Można wziąć ją praktycznie wszędzie i na pewno nie będzie przeszkadzała nam w zapakowaniu czegoś więcej. Dodatkowo metalowe opakowanie sprawia, że pudełko jest prawie niezniszczalne.

Grę dzięki swojej prostocie można polecić każdemu. Sprawdzi się praktycznie wszędzie i na pewno zaciekawi kolejnych graczy. Nie widzę przeciwwskazań, aby nawet najmłodsi usiedli do rozgrywki. Polecam.

 AUTOR: MICHAŁ N.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

instrukcja

72 karty
KUP W SKLEPIE REBEL