RURKA WODNA  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Slide Blast

:: TYTUŁ POLSKI ::
Rurka wodna

:: AUTOR ::
Sam-goo, Evan Song

 :: WYDAWCA ::
FoxGames

 :: ROK WYDANIA ::
2018

:: RODZAJ GRY ::
planszowa

:: OCENA ::
4
/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 


Rurka Wodna to fantastyczna letnia propozycja gry dla całej rodziny. Otwierając pudełko już się słyszy szum chłodnej wody. Tematem gry jest tytułowa Rurka Wodna a zdaniem gracza jest zbudowanie jej jak najdłuższej i najbardziej atrakcyjnej. Gra jest bardzo szybka i zajmuje zaledwie kwadrans, a może w nią grać maksymalnie sześciu graczy. Temat jak najbardziej atrakcyjny dla dzieci, przeznaczona od 7 roku życia, ale myślę, że młodsze dzieci też sobie świetnie poradzą, ponieważ nie ma żadnych tekstów do czytania. Gra opiera się na ilustracjach oraz na łączeniu pasujących do siebie elementów i budowaniu labiryntu a z tym radzą sobie również młodsze dzieci.

Do budowania zjeżdżalni  używamy kafelków w formie sześcianu, wykonanych z grubej tektury. Do dyspozycji mamy 29 zwykłych, które przedstawiają fragmenty rury, dodatkowo 7 kafelków superrurek. Gdy uda nam się zagrać kafelek superrurki dostajemy dodatkowy ruch. W talii znajdują się również trzy kafelki  atrakcji, mimo iż równią się między sobą ilustracjami, to ich działanie jest takie same, a ich zadaniem jest uatrakcyjnienie naszego zjazdu.

Na standardowym kafelku zawsze są 3 drogi, zaś na tym z atrakcjami jest ich aż 6, przez co mamy więcej możliwości rozbudowy. Do tego dostajemy jeszcze 3 duże kafelki atrakcji, które są powiększeniem małych kafelków. Po zagraniu małego kafelka, zamienia się go na duży. Dzięki temu na planszy jest lepsza widoczność. Kolejnym specjalnym kafelkiem jest kafelek wjazdu do tunelu. Po zagraniu tego kafelka do planszy musimy dołożyć kafelek wyjazdu z tunelu. Pozwala nam to kontynuowanie naszego zjazdu w zupełnie innym miejscu. Czasami zdarza się, że zasady nie pozwalają nam dołożyć żadnego kafelka, wtedy korzystamy z kafelków ratowników, których jest 4.

Zasada jest bardzo prosta, bierzemy 2 kafelki ratowników, które działają jak wjazd i wyjazd z tunelu. Ostatnim kafelkiem jest kafelek startu. Wszystkie wykonane są z grubej tektury, co uniemożliwi ich szybkie zniszczenie. Duże kafelki atrakcji, wjazdu, wyjazdu z tunelu i dwa kafelki ratunkowe są nieco grubsze niż pozostałe, dzięki temu wyróżniają się na planszy. Wszystkie kafelki zostały opatrzone dobrymi ilustracjami i wystylizowane w pastelach wody, nawiązującymi do zabawy w parku wodnym. W pudełku znajdziemy też 6 drewnianych pionków, które przesuwamy po stworzonej przez nas rurce oraz sześć  kart gracza w tych samych barwach co pionki. Karty te na rewersie mają ściągę z końcową punktacją.

Ostatnim elementem jest 18 żetonów premii. Otrzymujemy ją jeżeli dołożony przez nas kafelek przedłuży zjeżdżalnię innego gracza. Za żetony premii otrzymujemy dodatkowe punkty zwycięstwa. Żetony różnią się między sobą ilustracjami, mimo to, wszystkie mają tą samą funkcję. Wszystko zapakowane w bardzo ładnym i solidnym pudełku. Na żetony dołączony jest woreczek strunowy. W pudełku solidna plastikowa wypraska. Dzięki niej wszystkie kafelki pozostają na swoim miejscu podczas transportu. Zasady gry są bardzo proste, dlatego też instrukcja jest krótka, zwięzła i opatrzona przykładami.

Do zagrania będziemy potrzebować stołu, lub jakiejś powierzchni płaskiej. Na środku ustawiamy kafelek startowy. Kafelki z elementami rury tasujemy i ustawiamy w dwóch kolumnach tak, aby były rewersem do góry. Pozostałe kafelki i żetony kładziemy z boku. Każdy z graczy otrzymuje jedną kartę gracza i pionek w tym samym kolorze. Każdy z graczy ciągnie jeden kafelek zjeżdżalni. Grę rozpoczyna gracz, który ostatnio odwiedził park wodny. W grze wykonujemy 3 akcje. Ciągniemy kafelek z jednego ze stosów. Na ręce mamy wtedy 2 kafelki i pomiędzy nimi wybieramy, który chcemy dołożyć do zjeżdżalni. Następnie przesuwamy swój pionek na koniec przedłużonej zjeżdżalni. Jeśli uda nam się przedłużyć zjeżdżalnię innego gracza, otrzymujemy żeton premii, a gracz ten przesuwa swój pionek na koniec swojej zjeżdżalni. Należy przy tym pamiętać o dwóch zasadach: kafelki dokładamy tylko do swojej zjeżdżalni, dołożony kafelek nie może powodować kolizji z trasą innego gracza, ani powodować powrotu do żadnego punktu startowego. Kiedy wykorzystamy wszystkie kafelki zjeżdżalni gra się kończy, a wszyscy gracze wracają swoimi pionkami do punktu startowego licząc kafelki. Do tej liczby dodajemy premię za żetony. Za 1 żeton otrzymamy 1 punkt, za 2 żetony 3 punkty, ale za 5 żetonów aż 15 punktów. Wygrywa ten, który zdobył punktów najwięcej.

Mechanizm gry jest bardzo prosty, musimy tak dołożyć kafelek, aby powiększyć swoją zjeżdżalnię. Im bardziej kręta nasza rurka tym lepiej. Zabawa zaczyna się dopiero po paru minutach gry, kiedy na stole pojawiły się już pierwsze kafelki, wtedy możemy kombinować, aby wykorzystać drogi które już są i za jednym ruchem powiększyć swoją zjeżdżalnię o parę odcinków. Gra podobnie jak na zjeżdżalni nabiera szybkości pod koniec, gdzie ostatni kafelek może zdecydować o naszym zwycięstwie. Mimo, że na naszą rękę losowo trafiają kafelki, to prawie zawsze udaje nam się odpowiednio go dopasować i nie ma takiej sytuacji, w której czekamy na odpowiedni kafelek.

Szczególnym przypadkiem jest superrurka, która pozwala nam na dodatkowy ruch. Zawsze też mamy wybór spośród dwóch kafelków na ręce. Dopiero w końcowej fazie gry przydałby się nam konkretny kafelek i tu jak nam dopisze szczęcie, możemy szybko rozbudować tor i zgarnąć dużo punktów. W grze nie ma negatywnych interakcji. Ruraka Wodna to bez wątpienia gra, w której warto pomagać. Im więcej pomagamy, tym więcej żetonów otrzymujemy.

Liczba punktów premii za pomoc rośnie z każdym jej udzieleniem, więc finalnie to się opłaca. Ta pozytywna interakcja jest szczególnie istotna w przypadku dzieci, unikniemy wielu kłótni oraz przykrych zdarzeń w grze z maluchami. Gra toczy się dopóki nie wykorzystamy wszystkich kafelków, zarówno w dwuosobowym, jak i w pełnym sześcioosobowym  składzie. Co za tym idzie, gra w duecie będzie się nieco dłużyć. W przypadku mniejszego składu może się zdarzyć, że każdy pójdzie ze swoim tunelem w inną stronę i nawet nie wykorzystamy żetonów premii.

Im więcej osób, tym więcej tworzonych zjeżdżalni oraz więcej emocji. Z kolei w pełnym składzie jest dosyć ciasno i trzeba trochę pokombinować, dlatego preferuję grę w czteroosobowym składzie. Wykonanie gry i jej wszystkie elementy stoją na bardzo wysokim poziomie. Kafelki są grube i moim zdaniem wytrzymają wiele rozgrywek. Jedynie karty gracza są dosyć cienkie. Duży plus za plastikową wypraskę w pudełku, dzięki której wszystko pozostaje na swoim miejscu. Młodszych graczy na pewno zachęci tematyka zabawy oraz ilustracja na pudełku. Klimat gry podkręcają adekwatne, kolorowe ilustracje. Dzieci uwielbiają różnego rodzaju labirynty, a budowanie go i później powrót tymi zawijasami, sprawi im wiele radości oraz poćwiczy ich spostrzegawczość. Dla starszych graczy, gra może okazać się nieco monotonna i nudna, za mało wymagająca  i być może nie powtórzą rozgrywki wiele razy.  Tematyka, proste zasady i pozytywne interakcje sprawiają, że młodsze dzieci na pewno będą nieraz sięgać po tą grę. Proste zasady, które przekażemy w minutę oraz szybkość rozgrywki sprawiają, że jest świetna propozycja na kinderbale lub na wypełnienie czasu podczas letniego deszczu, przywoła jakże niezapomniane wspomnienia z wizyt w parkach wodnych.

 AUTOR: WIOLETA S.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

kafelki zjeżdżalni

1 kafelek startowy

3 kafelki atrakcji

1 kafelek wyjazdu z tunelu

4 kafelki ratowników

6 pionków

6 kart graczy

18 żetonów premii

 instrukcja