Nawiedzone
domostwa, opustoszałe dwory i pałace były
wielokrotnie podstawą do napisania fabuły do filmów,
książek a nawet gier. "Straszny Dwór" jest gra
planszowa obsadzoną w jednym z takich miejsc. Do
walki z duchami zostaje wysłana czwórka odważnych
bohaterów, którzy muszą powstrzymać dziwne,
świetliste sylwetki przed inwazją na miasto i
przegonić zjawy tam, skąd przybyły.
Gra przeznaczona
jest dla dwóch, trzech lub czterech osób. W
zależności od ilości graczy, do dyspozycji mamy dwie
strony planszy. Są one bardzo podobne do siebie.
Różnią się ilością dróg i przejść pomiędzy wieżami i
pomnikami aniołów. Gracz otrzymuje do wyboru cztery
postacie, a także osiem duchów, cztery klucze oraz
kostkę do gry.

Gra polega na
pozbyciu się wszystkich duchów z dworu. Wygrać można
na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest usunięcie
wszystkich zjaw z planszy. Na starcie cztery duchy
ustawia się już w strasznym dworze, a cztery
pozostają w puli zjaw. Drugim sposobem jest
aktywacja kamiennych posągów przez zdobycie kluczy.
Aby to zrobić musimy dogadać się z innym graczem,
żeby zająć w dwójkę pole anioła, na którym kładziemy
klucz. I tak cztery razy. Należy pamiętać, że jest
to gra kooperacyjna, gdzie albo wszyscy wygrywamy
lub przegrywamy. A przegrywamy wtedy, kiedy w puli
duchów nie ma już zjaw, które musimy dołożyć na
plansze, czyli wszystkie osiem znajduje się w
dworze, a kostka nie wskazuje białego pola, które to
jako jedyne nie wymaga dołożenia ducha na plansze.
Przegrać możemy również w momencie, gdy jeden z
graczy znajdzie się w wieży, wraz z trzema lub
więcej duchami. Może się to wydarzyć jedynie, gdy w
rozgrywce bierze udział czterech graczy.

Gra może trwać od
dwóch do piętnastu minut. Wszystko zależy od naszego
szczęścia rzutu kostką, na której znajdują sie
kolory odpowiadające wieżą na planszy i umiejętności
gry zespołowej. Każdorazowe wyrzucenie danego koloru
skutkuje dołożeniem ducha na planszę. Każdy łowca
chcąc usunąć zjawę musi przemieścić się na
odpowiednie pole. W każdej rundzie możemy wykonać
jeden ruch lub pozostać na polu, na którym się
znajdujemy, po to aby wyeliminować nowo przybyłą
zjawę lub poczekać na innego gracza. Zasady jasno
mówią, że do wieży, w której znajdzie się trzy lub
więcej duchów nie możemy się już przemieścić, a co
za tym idzie wyeliminować z niej zjaw. Wtedy nie
możemy już wygrać gry przez usunięcie wszystkich
duchów z dworu, tylko przez aktywację posagów
aniołów.

Zasady "Strasznego
Dworu" są proste, a instrukcja bardzo jasno i
czytelnie napisana. Gracze nie rywalizują ze sobą w
żadnym aspekcie, albo wszyscy wygrywamy, albo
wszyscy przegrywamy! Dla nieco starszych graczy z
tego powodu rozgrywka może być pozbawiona emocji.
Gra jest świetna dla tych najmłodszych. Dzięki temu,
że nie ma rywalizacji pomiędzy graczami, jest duże
prawdopodobieństwo, że dzieci nie pokłócą się przy
stole, a dodatkowo wzmocnią swoje umiejętności
komunikacji i gry zespołowej, bo jednym ich wrogiem
będą zjawy. Nic tak bardzo nie jednoczy jak wspólny
wróg.

Gra świetnie się
prezentuje. Porządny druk, żywe kolory, ciekawe
projekty... Wydawnicwto FoxGames postarało się o
aspekt wizualny. Bardzo dobre jakościowo wydanie.
Wymiary planszy są mniejsze niż zwykle, dlatego też
gra nadaje się do zabrania ze sobą na wakacje. Cała
plansza utrzymana w konwencji opuszczonych,
nawiedzonych miejsc z dominującymi kolorami
ciemnymi. Bohaterowie gry to postacie animowane
wykonane z kantonu i umieszczone na podstawkach.
Żetony zjaw (duchów) z grafiką zbliżoną do
anonimowej bajki o uroczym duszku Kacperku. Każdy
duch jest inny. Zarówno żetony zjaw jak i kluczy
wykonane z twardego kartoniku. Standardowa kostka
sześcienna. Jedna ze ścian w tonacji białej, reszta
w tych samych kolorach co wieże. Jedynie do zgięć na
samej planszy można się przyczepić, które już po
dwóch partyjkach trochę się wyeksploatowały. Gra
niezbyt skomplikowana, krótka, dlatego polecam
młodszym graczom.
AUTOR:
WIOLETA S. |