STRASZNY DWÓR  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Zombie Kidz

:: TYTUŁ POLSKI ::
Straszny Dwór

:: AUTOR ::
Annick Lobet

 :: WYDAWCA ::
FoxGames

 :: ROK WYDANIA ::
2016

:: RODZAJ GRY ::
gra planszowa

:: CENA ::
40-60 zł

:: OCENA ::
4,5/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 


Nawiedzone domostwa, opustoszałe dwory i pałace były wielokrotnie podstawą do napisania fabuły do filmów, książek a nawet gier. "Straszny Dwór" jest gra planszowa obsadzoną w jednym z takich miejsc. Do walki z duchami zostaje wysłana czwórka odważnych bohaterów, którzy muszą powstrzymać dziwne, świetliste sylwetki przed inwazją na miasto i przegonić zjawy tam, skąd przybyły.

Gra przeznaczona jest dla dwóch, trzech lub czterech osób. W zależności od ilości graczy, do dyspozycji mamy dwie strony planszy. Są one bardzo podobne do siebie. Różnią się ilością dróg i przejść pomiędzy wieżami i pomnikami aniołów. Gracz otrzymuje do wyboru cztery postacie, a także osiem duchów, cztery klucze oraz kostkę do gry.

Gra polega na pozbyciu się wszystkich duchów z dworu. Wygrać można na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest usunięcie wszystkich zjaw z planszy. Na starcie cztery duchy ustawia się już w strasznym dworze, a cztery pozostają w puli zjaw. Drugim sposobem jest aktywacja kamiennych posągów przez zdobycie kluczy. Aby to zrobić musimy dogadać się z innym graczem, żeby zająć w dwójkę pole anioła, na którym kładziemy klucz. I tak cztery razy. Należy pamiętać, że jest to gra kooperacyjna, gdzie albo wszyscy wygrywamy lub przegrywamy. A przegrywamy wtedy, kiedy w puli duchów nie ma już zjaw, które musimy dołożyć na plansze, czyli wszystkie osiem znajduje się w dworze, a kostka nie wskazuje białego pola, które to jako jedyne nie wymaga dołożenia ducha na plansze. Przegrać możemy również w momencie, gdy jeden z graczy znajdzie się w wieży, wraz z trzema lub więcej duchami. Może się to wydarzyć jedynie, gdy w rozgrywce bierze udział czterech graczy.

Gra może trwać od dwóch do piętnastu minut. Wszystko zależy od naszego szczęścia rzutu kostką, na której znajdują sie kolory odpowiadające wieżą na planszy i umiejętności gry zespołowej. Każdorazowe wyrzucenie danego koloru skutkuje dołożeniem ducha na planszę. Każdy łowca chcąc usunąć zjawę musi przemieścić się na odpowiednie pole. W każdej rundzie możemy wykonać jeden ruch lub pozostać na polu, na którym się znajdujemy, po to aby wyeliminować nowo przybyłą zjawę lub poczekać na innego gracza. Zasady jasno mówią, że do wieży, w której znajdzie się trzy lub więcej duchów nie możemy się już przemieścić, a co za tym idzie wyeliminować z niej zjaw. Wtedy nie możemy już wygrać gry przez usunięcie wszystkich duchów z dworu, tylko przez aktywację posagów aniołów.

 

Zasady "Strasznego Dworu" są proste, a instrukcja bardzo jasno i czytelnie napisana. Gracze nie rywalizują ze sobą w żadnym aspekcie, albo wszyscy wygrywamy, albo wszyscy przegrywamy! Dla nieco starszych graczy z tego powodu rozgrywka może być pozbawiona emocji. Gra jest świetna dla tych najmłodszych. Dzięki temu, że nie ma rywalizacji pomiędzy graczami, jest duże prawdopodobieństwo, że dzieci nie pokłócą się przy stole, a dodatkowo wzmocnią swoje umiejętności komunikacji i gry zespołowej, bo jednym ich wrogiem będą zjawy. Nic tak bardzo nie jednoczy jak wspólny wróg.

Gra świetnie się prezentuje. Porządny druk, żywe kolory, ciekawe projekty... Wydawnicwto FoxGames postarało się o aspekt wizualny. Bardzo dobre jakościowo wydanie. Wymiary planszy są mniejsze niż zwykle, dlatego też gra nadaje się do zabrania ze sobą na wakacje. Cała plansza utrzymana w konwencji opuszczonych, nawiedzonych miejsc z dominującymi kolorami ciemnymi. Bohaterowie gry to postacie animowane wykonane z kantonu i umieszczone na podstawkach. Żetony zjaw (duchów) z grafiką zbliżoną do anonimowej bajki o uroczym duszku Kacperku. Każdy duch jest inny. Zarówno żetony zjaw jak i kluczy wykonane z twardego kartoniku. Standardowa kostka sześcienna. Jedna ze ścian w tonacji białej, reszta w tych samych kolorach co wieże. Jedynie do zgięć na samej planszy można się przyczepić, które już po dwóch partyjkach trochę się wyeksploatowały. Gra niezbyt skomplikowana, krótka, dlatego polecam młodszym graczom.

AUTOR: WIOLETA S.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

1 plansza nawiedzonego dworu

4 postacie łowców
wraz z podstawkami

8 postaci duchów

4 klucze

1 kostka sześciościenna

instrukcja