KONCEPT KIDS: ZWIERZAKI  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
The Mind

:: TYTUŁ POLSKI ::
The Ming

:: AUTOR ::
Wolfgang Warsch

 :: WYDAWCA ::
FoxGames

 :: ROK WYDANIA ::
2018

:: LICZBA GRACZY ::
2 - 4 osoby

:: WIEK ::
od 8 lat

:: CZAS GRY ::
około 20 minut

:: OCENA ::
5/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 

 

"The Mind" to ciekawa propozycja od FoxGames, która przenosi nas w świat karcianek, kooperacji i strategii. Prosta gra o prostych zasadach, która sprawdzi się podczas miłych rodzinnych spotkań, czy jako gra imprezowa. Zapraszam do recenzji…

:: ZAWARTOŚĆ / WYGLĄD ::

Gra znajduje się w małym, kartonowym opakowaniu, które podzielono na dwie przegródki. Prosta grafika na froncie, z tytułem, na ciemnym tle, świetnie się prezentują. Zaś z tyłu krótki opis, kilka przykładowych kart oraz informacja o zawartości. Całość zamieszczona jest na czarnym tle. Po otwarciu opakowania naszym oczom ukazuje się krótka instrukcja, nieźle wyjaśniająca zasady wraz z przykładami i przykładową rozgrywką. Jak już wcześniej wspomniałem, wypraska podzielona jest na dwie części. Nie zawiera ona żadnych grafik, tylko białe tło.

W wyprasce znajdują się karty, które odgrywają w grze podstawową rolę. Gracz otrzymuje sto ponumerowanych kart od 1 do 100. Każda z nich zawiera numer w centralnej części oraz w każdym rogu. Cyfra na środku znajduje się w ciekawym efekcie "rozbłysku". To chyba najlepsze co jest na tych kartach. Dodatkowo w talii znajduje się dwanaście kart poziomów, gdzie każda z nich opatrzona jest inną grafiką z naszym stworkiem z pudełka. Do tego dochodzi pięć kart żyć, również z nim oraz trzy karty z gwiazdkami shuriken.

Mimo, że graficznie nie dostajemy czegoś szczególnego, to jednak wszystko jest spójne i nie zwraca się tak dużej uwagi na zawartość kart. Mimo to, ta prostota się podoba, a tytułowy stworek ma w sobie to coś. Karty są przejrzyste, a wielkość czcionki ułatwia grę.

:: ZASADY / ROZGRYWKA ::

Cel gry jest bardzo prosty - należy przejść wszystkie poziomy z zachowaniem chociażby jednego życia. Sprawa nie jest prosta, ponieważ z każdą rundą jest coraz trudniej.

Należy pamiętać, że wszyscy gramy przeciwko grze i błąd jednego z graczy odbiera życie całej grupie. Ilość żyć uzależniona jest od ilości graczy. Tak więc, gdy zaczynamy w dwójkę dostajemy dwa życia, w trójkę trzy, a w czwórkę cztery oraz po jednej gwiazdce shuriken.  Nie możemy również ujawniać, jakie karty posiadamy na ręce. Zasada rozgrywania rund jest prosta, jaka runda, taka ilość kart trafia do poszczególnych graczy. Należy pozbyć się wszystkich kart na ręce zgodnie z zasadą, która mówi, że musimy je odkładać rosnąco na stos bez względu na kolejność graczy.

Karty z używanymi gwiazdkami shuriken i życiami należy położyć w widocznym miejscu dla wszystkich, reszta ląduje na brzegu stołu lub pudełku.

W grze istnieje takie pojęcie, jak koncentracja. Kto jest gotowy zagrać na aktualnym poziomie, kładzie płasko dłoń na stole. Kiedy wszyscy są gotowi, zabierają ręce ze stołu i gra się zaczyna. W każdym momencie możemy poprosić o koncentrację, która podczas gry jest bardzo ważna.

Zaczynamy. Każdy z graczy zagrywa swoje karty. Ważne, aby były w kolejności. Gdy zejdziemy ze wszystkich karty przechodzimy na kolejny poziom.

Po ukończeniu danego poziomu może spotkać nas nagroda i tak dzieje się w rundach 2, 3, 5, 6, 8 i 9. Po ukończeniu tych poziomów otrzymujemy nagrodę (kartę z gwiazdką shuriken lub życiem).

Nie jest tutaj tak kolorowo. Możemy się szybko pomylić, a to wiąże się z utratą życia. Po błędzie każdy z graczy odrzuca z ręki wszystkie karty, które są mniejsze od tej ostatnio zagranej. Gdy mamy życia kontynuujemy rozgrywkę z tymi kartami co mamy na ręce. Nie zaczynamy od nowa poziomu, ani nie cofamy się do poprzedniego.

Gwiazdka shuriken to ciekawe wtrącenie do gry. Każdy z graczy może zaproponować użycie tej karty i gdy wszyscy wyrażą na to zgodę, wtedy jest ona aktywowana. Każdy odrzuca z ręki najmniejszą kartę.

Po każdym poziomie, zagraniu gwiazdki shuriken, czy na żądanie, lub gdy po prostu chcemy zrobić małą przerwę, dochodzi do koncentracji.

Gra kończy się po przejściu wszystkich poziomów chociażby z jednym życiem. Wydawca proponuje również wariant, który możemy zastosować po ukończeniu normalnej rozgrywki. Tym razem zagrywamy karty zakryte i po zejściu wszystkich kart z ręki, szacujemy, czy możemy przejść na kolejny poziom.

:: SPOSTRZEŻENIA / PODSUMOWANIE ::

"The Mind" to kolejna gra karciana, których ostatnimi czasy wychodzi dość sporo. Już podczas unboxingu możemy się mocno zdziwić. Osoby nie mające wcześniej styczności z tą grą dostają ponumerowane karty 1-100, jakieś gwiazdki i króliczki. Kolejny "Piotruś" lub coś podobnego. Z pozoru może się tak wydawać, jednak już sama instrukcja przekonuje nas, że "The Mind" jest inna. To gra intuicyjna, gdzie musimy przewidywać, kto jakimi kartami może dysponować, bo od tego zależy nasze wspólne zwycięstwo. Może na początku nic trudnego, jednak z każdą rundą jest coraz gorzej. Zasada jest prosta, każda runda oznacza ilość kart, jakie otrzymuje dany gracz. Każdy musi zejść ze wszystkich kart, a w dodatku nie pomylić się, ponieważ każda pomyłka oznacza utratę życia. Do dyspozycji mamy również gwiazdy shuriken, które pomagają nam odrzucić najmniejszą kartę każdego gracza.

Każdy uczestnik widzi jedynie swoje karty, więc gdy gramy w cztery osoby jest na prawdę ciężko odgadnąć, co kto może mieć. Schody zaczynają się już na samym początku, kiedy jeden z graczy musi się przełamać i wyłożyć swoją kartę, którą uważa za najmniejszą ze wszystkich uczestników. Na początku obywa się bez większych problemów, gdzie do dyspozycji mamy jedną, dwie, czy trzy karty. O stratę życia łatwo na każdym poziomie. Nie liczy się pośpiech, lecz wyrachowanie. Należy pomyśleć, a dopiero później wyłożyć swoją kartę. Może się tak zdarzyć, że to my będziemy dokładali kilka kart pod rząd. Po prostu ma być po kolei.

Zasady są banalnie proste. Szybko można pojąc jak grać i do czego służą karty. Instrukcja napisana jest przejrzyście i w przystępny sposób. Małe gabaryty pudełka sprawiają, że można ją zabrać wszędzie i sprawdzi się nawet na imprezie. Nie jest to pozycja, która spodoba się wszystkim. Gra stawia na ukrytą kooperację, która z drugiej strony nią nie jest. Ciężko to określić, ponieważ wszyscy gramy przeciwko grze, jednak nie możemy się konsultować, ani dawać sobie potajemnych znaków.

"The Mind" to krótka gra, ale chyba z pozoru. Ma zająć nam dwadzieścia minut, jednak to ile będzie trwać, zależy tylko od samych graczy. Nie polecam grać z maruderami, czy myślicielami, którzy będą przeciągali rozgrywkę. Trzeba liczyć na szczęście i wystarczającą ilość żyć podczas pomyłki. Bez problemów można wracać ponownie do rozgrywki, która wciąga, a co najważniejsze, gracze będą chcieli pokonać wyznaczoną ilość rund, przez co regrywarność wzrasta z każdą rundą. Polecam.

 AUTOR: MICHAŁ N.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

120 kart

 instrukcja


ODWIEDŹ STRONĘ WYDAWCY