TORNADO ELLIE  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Tornado Ellie

:: TYTUŁ POLSKI ::
Tornado Ellie

:: AUTOR ::
Josep M. Allué

 :: WYDAWCA ::
FoxGames

 :: ROK WYDANIA ::
2015

:: RODZAJ GRY ::
karciano-planszowa

:: OCENA ::
5/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 

Tornado Ellie – gra, która przeniesie nas do mlecznej góry, gdzie co jakiś czas wieje mocny wiatr i porywa wszystko - krowy, zagrody i drzewa. Gra pozwala nam wcielić się w właściciela małego gospodarstwa, które musimy uchronić przed tornadami. Wygrywa ten gospodarz, który zachowa najbardziej wartościowe gospodarstwo. Liczy się dokładność i zręczność.

ZAWARTOŚĆ

Podstawę gry stanowią cztery kartonowe stojaki, na których stawia się plansze szlaku toru tornada, a na walcu układa się tornado. Każdy z graczy otrzymuje zestaw trzech krów, trzech zagród i trzech drzew - łącznie w pudełku jest ich po 12, a wykonane są z drewna. Cały zestaw wystarcza na maksymalnie 4 graczy. W skład gry wchodzi 90 kart, na których widnieją wizerunki zabawnych kreskówkowych zwierzątek. Na rewesie kart znajdują się symbole krów, zagród i drzew. Wśród kart jest 14 specjalnych.  Oczywiście w pudełku jest również instrukcja, która napisana jest w sposób przystępny. W zrozumieniu zasad pomocne są rysunki.  Plansza, stojaki oraz tornado wykonane z grubej tektury, bardzo solidne. Elementy gospodarstwa drewniane w żywych barwach. Niestety karty są dosyć cienkie, giętkie i laminowane, być może to celowy zabieg, aby jeszcze trudniej ustawiać wieżę tornada.  

ZASADY

Każdy z graczy otrzymuje po 4 karty. Rozpoczynający zawodnik kładzie dowolną kartę na dole tornada, następnie odwraca tornado do przeciwnika, aby było skierowane lejem do niego. Kolejny gracz musi położyć kartę z takim zwierzęciem, jakie leży na dnie tornada lub z większą ilości zwierząt, niż poprzednio i odwraca do kolejnego gracza. Kiedy gracz nie posiada pasującej karty dotyka go tornado i porywa mu takie zasoby, jakie widnieją na ostatniej karcie talii dobierania. Gracz taki musi ustawić na oku cyklona, które znajduje się na środku tornada wieżę z utraconych zasobów i kart z talii dobierania. Zabawa zaczyna się właśnie w tym momencie, ponieważ odwracanie tornada wymaga precyzji i ostrożności, bo jeżeli teraz zwalimy wieżę tornada, również dosięgają nas szkody huraganowe i będziemy musieli ustawiać nową wieżę. Elementy z zburzonej wieży trafiają do puli zapasowej, z której w przypadku zburzenia wieży inni gracze mogą odzyskać utracone zasoby do maksymalnej liczby, czyli po 3. Jedyną okazją do uzupełnienia kart na ręce jest też moment zburzenia wieży, kiedy to dobiera się karty maksymalnie do 4. Gra kończy się kiedy talia dobierania zostanie wyczerpana lub jeden z graczy nie może pokryć szkód huraganowych.

Kiedy talia się skończy, wszyscy gospodarze podliczają wartość swojego gospodarstwa. Każdy element wart jest jeden punkt. Warto jednak zachować cały komplet  krów, drzew lub zagród , ponieważ za to możemy otrzymać dodatkowo dwa punkty. Jeżeli któryś z graczy nie będzie mógł pokryć szkód huraganowych wykluczony jest  z punktacji. Jak w prawie każdej grze, w tej również, możemy korzystać z kart specjalnych. Mamy do wyboru chmury, błysk pioruna lub samotne zwierzątko. Karty te zmieniają kierunek obrotu tornada, nakazują obrócić  tornado innemu graczowi lub wymuszają zagranie karty z talii dobierania narażając się na niedopasowanie i szkody huraganowe. Gra nadaje się dla graczy od 7 lat, ale myślę, że już trochę młodsze dzieci będą miały frajdę grania, jedna partyjka nie powinna trwać dłużej niż 20 minut - nam niestety nie udało się zmieścić w tym czasie. Dla bardziej zaawansowanych możemy wykorzystać dłuższy tor tornada, wtedy tornado ma bardziej nieprzewidywalny tor. Producenci dają też radę, aby za każdym razem, gdy lej upadnie, obrócić stojaki zgodnie z ruchem wskazówek zegara, wtedy każdy przesuwa lej tornada po innym torze.

PODSUMOWANIE

Tornado Ellie to ciekawa propozycja zręcznościowej gry, zwłaszcza do zabawy z dzieciakami. Zasady są na tyle proste, że dziecko nie zniechęci się do zabawy, zwłaszcza, że to właśnie one mają często lepsze wyczucie w rękach i są delikatniejsze,  uwielbiają budować i śmiać się w momencie burzenia wieży. Nie polecam na imprezy. Wygrana również zależy od losu, a zwłaszcza  od kart, które mamy na ręce i czy mamy odpowiednią kartę do zagrania. Do grania potrzebujemy płaskiej powierzchni, aby ustawić planszę, dlatego też odpadają łóżka, dywany i inne niestabilne podłoża. Przy dwóch osobach niestety gra trochę się dłuży, najlepsza zabawa jest  wtedy, kiedy gra się w pełnym składzie. Polecam rodzinom, które lubią  gry zręcznościowe. 

 AUTOR: WIOLETA S.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

90 kart

 1 plansza szlaku tornada

1 mały drewniany walec szlaku tornada

4 kartonowe stojaki

12 domów

12 krów

 12 drzew