WELCOME TO... MIASTECZKO MARZEŃ  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Welcome to... Your perfect Home

:: TYTUŁ POLSKI ::
Welcome to... Miasteczko marzeń

:: AUTOR ::
Benoit Turpin

 :: WYDAWCA ::
Rebel

 :: ROK WYDANIA ::
2019

:: LICZBA GRACZY ::
1 - 100 osoby

:: WIEK ::
od 10 lat

:: CZAS GRY ::
25 minut

:: OCENA ::
5/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::


 

 

"Welcome to... Miasteczko marzeń" to propozycja od Wydawnictwa Rebel. Bardzo prosta gra, która przenosi nas do lat pięćdziesiątych w USA. Możliwość zagrania nawet w sto osób jest jej wielkim atutem. Czas przyswojenia zasad i samej rozgrywki jest bardzo krótki. A nieduża ilość elementów i zmuszenie nas do logicznego myślenia tworzą z tej gry prawdziwy rarytas. Zapraszam do recenzji...

:: ZAWARTOŚĆ / WYGLĄD ::

Gra "Welcome to" znajduje się w dość poręcznym opakowaniu. Nie jest za duże, można nawet napisać, że dopasowane do zawartości. Design przystosowany jest do lat, w których rozgrywa się akcja, czyli lata pięćdziesiąte, w USA. Mamy typowych inżynierów, ze szkicami, przyrządami, na tle szkicu domka z przedmieścia. W centralnej części znajduje się tytuł, z kilkoma charakterystycznymi znakami z kart - basen, palmy... Na rewersie znajdują się standardowe informacje o grze - ilość osób, czas, przedział wiekowy, zawartość, a także przykład arkusza, kart podczas rozgrywki. Na bokach podobna stylistyka i informacje. Wszystko osadzone jest na dość wypłowiałych kolorach.

W środku otrzymujemy kilka elementów. Pierwszym z nich jest dobrze napisana instrukcja, w której opisane są najważniejsze reguły wraz z licznymi przykładami. Oczywiście styl jest identyczny, jak ten z opakowania. Nie mogło zabraknąć kart pomocy, z tym, że jest ich tylko cztery. Zastosowano na nich niezłe rozwiązanie, z jednej strony wydrukowane są informacje pomocne podczas gry, zaś z drugiej niezłe plakaty z lat pięćdziesiątych, przynajmniej na takie mają wyglądać. Otrzymujemy sto kart gry. Wydzielono w nich trzy ulice, na których mamy budować swoje osiedla. Na karcie znajduje się także sekcja punktacji, którą możemy podbijać przez zagrywanie odpowiednich kart.

Na koniec pozostają karty. Dostajemy ich dwa rodzaje. Pierwszym z nich są karty budowy. Na awersie znajduje się ganek wraz z numerem domu. Taki sam numer usytuowany jest w lewym, górnym rogu. Zaś w prawym górnym i lewym dolnym znajduje się symbol efektu karty. Na rewersie zamieszczono efekt poszczególnych kart. Znajdujący się tam efekt jest taki sam, jak na awersie. Drugim rodzajem kart są karty planu miejscowego. Karty zostały oznaczone numerami 1, 2 i 3. Awers i rewers są prawie identyczne, na rewersie znajduje się napis "Approved". W środkowej jej części usytuowano zadania, za które otrzymujemy bonusowe punkty, a w dolnej części ich wartość, dla pierwszej i drugiej osoby, które wykonają zadanie.

:: ZASADY / ROZGRYWKA ::

Zasady nie są skomplikowane, są dość proste i łatwe do wytłumaczenia. Wcielamy się w architektów, którzy muszą rozbudować swoje trzy ulice poprzez budowanie domów i tworzenie osiedli mieszkaniowych. Podnosimy wartość osiedli poprzez urozmaicaniu okolicy. Możemy również współpracować z agencją pracy tymczasowej, czy w porozumieniu z burmistrzem.

Przygotowanie gry również nie powinno nikomu sprawić problemów. Każdy z uczestników otrzymuje arkusz gry. Będziemy potrzebować coś do pisania. Rozkładamy karty pomocy. Wybieramy po jednej karcie planu miejscowego z numerem 1, 2 i 3. Umieszczamy je napisem "Approved" do dołu, a karty budowy tasujemy i rozdzielamy na trzy stosy, które mają być ułożone koło siebie awersem do góry.

Na początku każdej rundy obracamy wierzchnią kartę z każdego z trzech stosów kart budowy i kładziemy je obok tych stosów. Tworzą one wtedy kombinację numer domu i efekt. Wszyscy rozgrywają swoje tury jednocześnie wybierając jedną możliwą opcję. Do dyspozycji mamy trzy ulice, w których możemy wpisywać numery domów. Należy pamiętać, że numery wpisujemy jedynie w puste rubryki i muszą być one ułożone rosnąco. Nie możemy wpisać dwa razy tego samego numeru na jednej ulicy, chyba, że będzie on użyty z efektem bis.

Może się tak zdarzyć, że nie będziemy mieli możliwości wpisania nigdzie danego numeru, wtedy dostajemy odmowę. Taka sytuacja może powtórzyć się trzykrotnie, później gra się kończy.

Domy możemy budować jak chcemy. Przykładowo możemy wybudować dom na pierwszym polu, zaś następnie możemy opuścić, ile tylko chcemy pól. Ważne, abyśmy tak rozplanowali swoje ruchy, żeby w następnych ruchach mielibyśmy możliwość wpisania kolejnego numerka. Po skończeniu rundy przez wszystkich, wykładamy kolejne trzy karty z każdego ze stosów.

Do dyspozycji mamy sześć efektów, które możemy wykorzystać w danej rundzie, lecz nie musimy:
1. Geodeta - dzięki tej karcie możemy postawić płot pomiędzy dwoma domami, które znajdują się na tej samej ulicy. Tworzymy tym samym osiedla mieszkaniowe, za które możemy później otrzymać punkty.
2. Pośrednik nieruchomości - karta ta pozwala podnieść nam wartość poszczególnych osiedli mieszkaniowych, obojętnie z ilu domów się składających.
3. Architekt krajobrazu - tworzymy park przy danej ulicy przynoszący nam odpowiednią ilość punktów.
4. Producent basenów - możesz wybudować basen na działce ze specjalnym miejscem na niego. Wybudowanie każdego basenu podbija nam końcowe punkty.
5. Pracownik tymczasowy - karta pozwalająca mam o zwiększenie lub zmniejszenie o jeden lub dwa numer domu, co pozwala nam rozszerzyć pole manewru, czyli do dyspozycji mamy 0-17.
6. Bis - możemy wybudować dom o tym samym numerze po prawej lub lewej stronie odpowiedniego numeru. Łączy się to z utratą punktów. Efektu można użyć wielokrotnie.

Nie możemy zapominać o kartach planu miejscowego, które za każdym razem pełnią ważną funkcję. Spełnienie postawionych nam celi powoduje zdobycie dodatkowych punktów. Pierwszy gracz, który spełni warunek z jednej karty, otrzymuje ilość punktów podanych na czarnym tle. Później obracamy kartę i kolejni otrzymują punkty, tym razem w mniejszej ilości. Warunki na karcie muszą być spełnione w całości. Nie możemy wykonać częściowo zadania. Warunek nie dotyczy jednej ulicy, założenia z karty mogą być rozsiane po całej planszy. Jeżeli już raz zdobędziemy za jakieś osiedle punkty, nie bierze ono dalej udziału w następnych wariantach. Osoba, która jako pierwsza osiągnie cel z jednej karty, może potasować wszystkie karty budowy i utworzyć z nich na nowo stosy gry.

Gra kończy się na trzy sposoby:
1. jeżeli ktoś z Was zaznaczył trzy pola odmowy budowy,
2. jeżeli ktoś z Was osiągnął wszystkie cele z trzech kart,
3. jeżeli ktoś z Was wybudował wszystkie domy

Oczywiście zliczamy wszystkie wszystkie punkty, a później porównujemy je między sobą. W przypadku remisu wygrywa ten, kto ma najwięcej skończonych osiedli. W przypadku remisu, ten co ma najwięcej osiedli z jednym domkiem, później z dwoma... Jeżeli gra nie została rozstrzygnięta, wtedy gramy jeszcze raz.

Gra oferuje nam również rozgrywkę jednoosobową, wariant zaawansowany oraz zmodyfikowane zasady eksperckie.  

:: SPOSTRZEŻENIA / PODSUMOWANIE ::

"Welcome to... Miasteczko marzeń" to dość ciekawa gra familijna o bardzo prostych zasadach i ładnym, i przyjemnym wyglądzie. Autor obsadził grę w latach pięćdziesiątych, w USA, co świetnie widoczne jest chociażby na kartach, czy samej planszy. Instrukcja wprowadzi każdego w grę, a przykładowe grafiki ułatwią nam zrozumienie i tak prostych zasad. Gra oferowana jest nawet dla stu graczy, co z jednej strony jest zrozumiałe. Mam jednak małe ale. Oczywiście taka ilość graczy może przystąpić do rozgrywki, jednak trzeba byłoby pomyśleć nad jakimś inteligentnym pokazywaniem kart. Najlepiej, gdyby były one wyświetlane przez jakimś projektor. Druga uwaga to mała ilość kart pomocy, których jest tylko cztery. Muszę przyznać, że posiadają one ładne grafiki, rodem z lat pięćdziesiątych. No i najważniejsze. Do dyspozycji mamy sto kart gry, jednak po jednej rozgrywce ubywa ich, więc ilość graczy się kurczy. Warto jest zrobić kreso lub zeskanować planszę, żeby w późniejszym czasie było gdzie rozgrywać kolejne partie.

Co do samego wykonania to nie mam żadnych zastrzeżeń. Wszystkie elementy są bardzo ładne i dobrej jakości. Kolorystycznie również nie mam nic do zarzucenia. Sama karta planszy wydrukowana jest na matowym papierze, lecz jest to zrozumiałe, ponieważ nie moglibyśmy po niej pisać, a długopis lub ołówek ślizgałby się po powierzchni.

Banalne zasady sprawiają, że nawet najmłodsi mogą usiąść do rozgrywki. Gra przeznaczona jest dla graczy od dziesięciu lat, co jest zrozumiałe. Trzeba wykazać się odpowiednią taktyką i zaplanować tak grę, abyśmy mieli odpowiednie pole manewru podczas kolejnych rund. Źle zaplanowanie poszczególnych numerów domów może wiązać się początkowo z punktami ujemnymi, jednak po kilku błędach gra się dla nas kończy. Taktyka i logiczne rozumowanie przede wszystkim. Czasami warto poświęcić jedną rzecz dla drugiej, tylko po to, aby kolejna runda była dla nas bardziej przychylna. W każdej turze wybieramy pośród trzech kart, więc każdy z graczy niezależnie od naszego posunięcia może wybrać również taki sam zestaw, a gdzie go wstawi to już indywidualna sprawa każdego z nich. Fajne jest to, że nie musimy się ścigać pomiędzy sobą, aby wybrać jakiś zestaw, bo każdy może mieć ten sam. Każda partia rozgrywana jest równocześnie i zgrani gracze będą płynie przechodzić przez kolejne partie. Dodatkowo każdy numer domu posiada jakiś efekt, który możemy, a nie musimy użyć. Nie chcemy efektu, po prostu omijamy go. Są takie efekty, które warto używać, ponieważ pomnażają one nasze punkty za poszczególne rzeczy, czy to za pracowników tymczasowych, czy wartość osiedli. Podoba mi się również, że dostajemy także punkty ujemne za nasze złe zagospodarowanie planu przestrzennego.

Świetna gra, która zainteresuje mniej wymagających graczy, którzy nastawieni są na krótką rozgrywkę i walkę między sobą. Duża ilość graczy dodatkowo podkręca rywalizację. Bez problemów mogę polecić tą grę, czy to w gronie rodzinnym, czy na imprezie.

 AUTOR: MICHAŁ N.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

29 kart planu miejscowego
(58 × 88 mm)

81 kart budowy
(58 × 88 mm)

4 arkusze pomocy

notes punktacji

instrukcja


KUP W SKLEPIE REBEL