WYPRAWA NA BIEGUN  /  G R Y  /  ARENA HORROR
   


:: INFORMACJE O GRZE ::

 :: TYTUŁ ORYGINALNY ::
Race To The North Pole

:: TYTUŁ POLSKI ::
Wyprawa Na Biegun - Jak Przetrwać w Arktyce

:: AUTOR ::
Jouni Jussila
Tomi Vainikka

 :: WYDAWCA ::
FoxGames

 :: ROK WYDANIA ::
2016

:: RODZAJ GRY ::
planszowa

:: OCENA ::
5/6


:: GRĘ UDOSTĘPNIŁO NAM ::



 

 

Zawartość:

"Wyprawa na Biegun - jak przetrwać w Arktyce" to kolejna propozycja ciekawej rodzinnej planszówki. Gra przeznaczona od 2 do 4 osób, a jej celem jest zdobycie bieguna północnego. Rozgrywka nie powinna trwać więcej niż 45 minut. Pierwsza gra może się trochę przeciągnąć, my w dwie osoby graliśmy około godzin.  Całość składa się z planszy głównej, na której w centralnej części znajduje się nasz cel, czyli biegun północny. Plansza jest podzielona na pola - siatka. Wejście na biegu jest możliwe tylko z konkretnych stron, a na całej planszy, jak to na Arktyce, jest pełno szczelin, które trzeba omijać lub  przedostać się za pomocą specjalnego ekwipunku. Mamy do wyboru 4 rodzaje wejścia na biegun – możemy je wybrać podczas rozkładania planszy, umieszczając na osi bieguna odpowiedni dysk bieguna. Plansza ta jest ruchoma i w czasie burzy obraca się, a co za tym idzie, zmienia się miejsce wejścia na biegun oraz układ szczelin i może się okazać, że byliśmy o krok od zdobycia bieguna, a po burzy musimy wykonać jeszcze cztery kroki by go osiągnąć. Oprócz planszy, która przedstawia Arktykę, mamy do dyspozycji malutką planszę punktacji, na której odkładamy już członków załogi, którzy zdobyli biegun. Każdy z graczy otrzymuje dla siebie kartę ekspedycji i jej ekwipunku. Każdy z uczestników na początek otrzyma taki ekwipunek, który jest wyznaczony na karcie ekwipunku i ekspedycji.

Każdy z zawodników otrzymuje też swój statek, który służy do przechowywania członków swojej ekspedycji, którzy jeszcze nie rozpoczęli wyprawy oraz do odkładania białej śnieżki, która jest niczym innym jak znacznikiem gracza, który posiada ruch. W skład gry wchodzi też 26 żetonów, na których widnieją przedmioty ekwipunku jak np. kompas czy też pies husky. Każdy z nich posiada inne dodatkowe funkcje, które mogą dać nam przewagę w grze. Na żetonach znajdują się również zagrożenia np. dziura w lodzie lub niedźwiedź polarny, które mogą nas odesłać na statek. Każdy z graczy otrzymuje grupę pionków. Do dyspozycji mamy kolor pomarańczowy, biały, niebieski lub czarny, których należy doprowadzić na biegun. Jest również pionek niedźwiedzia, czyli taki mały „przeszkadzacz”.  Po planszy poruszamy się dzięki kartą akcji, których jest 100, a przedstawiają różne możliwości ruchów. Do dyspozycji mamy tylko te ruchy, które leżą przed nami. Podczas burzy nie tylko zmienia się układ szczelin, ale również zestaw ruchów, które możemy wykonać. Wśród tych kart są takie, które pozwalają nam przesunąć się np. na ukos, w przód, w tył, w boki. Łącznie z ruchami możemy urządzać zasadzki, jeżeli tylko karta akcji na to pozwala. Oczywiście w skład gry wchodzi instrukcja. Tutaj duży plus dla autorów gry, ponieważ oprócz instrukcji w języku polskim jest jeszcze w języku angielskim. Co pozwala na rozkoszowanie się grą  w towarzystwie międzynarodowym bez konieczności tłumaczenia instrukcji lub poszukiwania jej w Internecie.  Dodatkowo też jest też karta pomocy, która w skondensowany sposób przedstawia zasady. Szkoda, że tylko jedna, bo w grze z czterema zawodnikami trudno się nią dzielić.

Dodatkowo mamy do dyspozycji aplikację dizez, którą możemy bezpłatnie ściągnąć na nasze urządzenie mobilne. Dzięki aplikacji możemy korzystać z kilku nowych wariantów gry, np. losowe burze.

Przebieg gry i zasady

Na początek gry gracze otrzymują kartę ekwipunku, na której możemy umieścić konkretny rodzaj ekwipunku (żetony). Każdy gracz posiada inny zestaw takich żetonów i odpowiedni kolor pionków. Liczba ta uzależniona jest od ilości graczy. Im nas jest mniej, tym więcej pionków otrzymujemy. Na planszy rozkładanych jest 12 kart akcji, po 3 z każdej strony świata. Możemy korzystać tylko z tych, które są po naszej stronie. Karty akcji to nic innego jak ruchy. Musimy pamiętać o dwóch zasadach: na jednym polu może się znajdować tylko jeden pionek oraz nie można przechodzić przez szczeliny.   Oprócz ruchów można też urządzić na przeciwnika zasadzkę. Dzięki zasadzkom możemy zająć pole, na którym stał przeciwnik i odesłać go na statek. Dodatkowo mamy możliwość pociągnięcia żetonu ekwipunku, którego będziemy mogli wykorzystać w kolejnych rundach lub natychmiast, jeżeli nie mamy już miejsc na naszej karcie ekwipunku (są 3 takie miejsca). Każdy ruch przybliża nas do burzy, to kiedy ona nastąpi, zależy od liczby punktów. Każdy ruch kosztuje konkretną liczbę. Kiedy na stosie zużytych ruchów jest już np. 8 punktów następuje burza. Burza to nic innego jak obrót planszy. Po obrocie planszy nic nie jest już takie samo. Z innych stron są wejścia na biegun, inaczej są położone szczeliny. Zmieniają się realia, a my mamy do wykorzystania inny zestaw ruchów.  Kiedy dany pionek dotrze na biegun jest okładany na kartę punktacji. Wygrywa ten gracz, który jak najszybciej dotrze wszystkimi pionkami na biegun.  Czyhają na nas również zagrożenia. Kiedy urządzimy na kogoś zasadzkę mamy prawo do otrzymania żetonu maski – wśród żetonów oprócz ekwipunku znajdują się zagrożenia, takie jak dziura w lodzie, albo niedźwiedź polany, które odsyłają nasze pionki na statek i znów musimy rozpocząć przygodę od początku. 

Bardzo fajne jest to w grze, że oprócz narzuconych nam zasad możemy wprowadzić nowe, swoje reguły. Mamy w tym celu przygotowane, aż dwie karty ekwipunku i ekspedycji, 10 kart akcji oraz 6 żetonów. Zawsze możemy namalować na nich swoje grafiki i wymyślić taki rodzaj ekwipunku, ruchu, czy zasadzki jakie tylko nam się podoba. Proponuję swoją kreatywność rozwinąć po paru rozgrywkach z standardowymi zasadami, by wprowadzić coś co przyniesie nam jeszcze więcej emocji.

Wykonanie

Wszystkie elementy gry znajdują się w solidnym pudełku wykonanego z grubej tektury i opatrzonego ciekawą animowaną grafiką.  Ciekawe grafiki kojarzące się z zimową atmosferą wykorzystane są na wszystkich elementach gry.  Kolorystyka zimowa, czyli biało - niebieska. Pionki oraz niedźwiedź wykonane są z drewna. Plansza z grubej tektury. Do głównej planszy montuje się plastikowe, przeźroczyste płytki, które pozwalają właśnie na zmienność realiów gry. Podczas pierwszej rozgrywki nie obędzie się bez dłuższej lektury instrukcji. Oś  bieguna północnego wykonana jest z plastiku. Całość prezentuje się bardzo solidnie i jest wykonana bardzo porządnie. Czasami zdarza się niestety, że przezroczyste płytki wypadają z gry, na szczęście tylko podczas rozkładania -  nie zdarzyło się nam podczas zabawy. Dużym plusem jest to, że jest ich zapas, więc jak się zgubi jedna płytka nie będzie problemu. Instrukcja w należyty sposób przedstawia zasady gry. Napisana jest zrozumiale i przejrzyście, wsparte rysunkami - czyta się jak komiks. Tak jak wcześniej napisałam, Foxgames dołączyło instrukcję w języku angielskim. Rozkładanie gry trochę trwa i potrzeba dosyć sporo miejsca - duży stół.

Posumowanie

Gra nadaje się dla graczy od 7 lat. Jest naprawdę ciekawa zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. O wygranej oprócz szczęścia, decydują karty, ekwipunek i nasza strategia. Wpływ ma również przewidywanie ruchów naszych przeciwników, którym dzięki zasadzkom i manipulowaniem pogodą (liczbami punktów burzy, czyli momentu obrotu planszą) możemy nieźle pokrzyżować plany. Gra charakteryzuje się dużą dynamiką, dzięki burzy co jakiś czas mamy inny układ szczelin, które trzeba ominąć oraz inny zestaw ruchów. Musimy podjąć decyzję w sprawie strategii, czy idziemy wszystkimi członkami załogi do mety, czy prowadzimy ich po kolei, czy skupiamy się na zdobyciu dodatkowego ekwipunku, czy od razu pędzimy do bieguna.  Dzięki możliwości wymyślania własnych zasad możemy zagrać  w tym samym składzie więcej razy i uczynić z rozgrywki, nową zupełnie inną rozgrywkę. Autorzy proponują nam też urozmaicenie w postaci gry drużynowej, co może też wnieść trochę świeżości w rozgrywkę. Szczerze polecam tą grę na długie zimowe wieczory, w rodzinnej lub przyjacielskiej atmosferze. Świetnie nadaje się np. na prezent świąteczny z racji jej mroźnej scenerii.

AUTOR: WIOLETA S.

 


:: ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA ::

1 polska instrukcja

1 angielska instrukcja

1 karta pomocy

100 kart talii akcji

6 kart gracza

4 karty statków

26 żetonów ekwipunku

16 plastikowych bloczków

2 żetony bieguna północnego

1 figurka bieguna północnego

16 figurek gracza

1 figurka niedźwiedzia

1 figurka śnieżynki

1 plansza główna nieruchoma

1 plansza  główna ruchoma

1 obramowanie planszy głównej ruchomej

dostęp do aplikacji Dized