SPIS WEDŁUG TYTUŁÓW POLSKICH


0-9  A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  Q  R  S   U  V  W  X  Y  Z  Ż  Ź

DRABINA DIONIZOSA

 

Od małego byłam uczona nie sądzić po pozorach. Mimo to zdarza mi się polegać na często mylnym pierwszym wrażeniu oraz oceniać książkę po okładce – dosłownie i w przenośni. Na tej podstawie kupiłam niedawno Drabinę Dionizosa, powieść pisarza, o którym nigdy nie słyszałam. Okładka wciąż mi się podoba, jednak moje uczucia nie są w pełni pozytywne.

Akcja powieści rozgrywa się u schyłku XIX wieku, w okresie przesyconym lękiem egzystencjalnym, strachem przed końcem świata, kiedy przybrały na sile zainteresowania spirytystyczne. Sceną przedstawianych zdarzeń jest bliżej nieokreślone miasto w Europie. Główny watek dotyczy makabrycznych morderstw, których tajemnicę stara się rozwikłać inspektor Milton Germinal (tak, drodzy czytelnicy, nazwisko jest znaczące), człowiek naznaczony tragedią z przeszłości i uzależniony od narkotyków. W tle przybiera na sile ruch socjalistyczny.

Trzeba przyznać, że miejsce akcji jest świetnie skonstruowane, czytając można doskonale wyobrazić sobie wszystkie opisywane przez autora brudne uliczki, robotnicze domy, dzielnice wyrzutków kontrastujące z rezydencjami bogaczy. Luca di Fulvio stworzył także galerię interesujących postaci drugoplanowych – bezrękiego chirurga (!) Noverre i jego przyjaciela Zolę, właściciela cyrku Scirona, Człowieka-Maszynę czy inteligentnego Chemika. Niestety najsłabiej wypada główny bohater, Milton Germinal, ze względu na ogromne podobieństwo tej postaci do inspektora Abberline (From Hell). Ukochana bohatera książki, tancerka Ignes, automatycznie skojarzyła mi się z Mary Kelly. Wątek romansowy tej dwójki uważam za zbędny, podobnie jak wnikanie autora w krzywdy poniesione przez parę w przeszłości. Rozumiem, że miało to na celu pogłębienie sylwetek psychologicznych postaci, ale wyszło mało oryginalnie. Postać mordercy z kolei posiada wszystkie pożądane cechy czarnego charakteru. Przez długi czas pozostaje tajemniczy, jego słowa wydają się zaledwie bełkotem szaleńca, motywów możemy się jedynie domyślać.

Książkę czyta się w większości dobrze, pomimo dłużyzn wątku miłosnego i pewnych wyraźnych podobieństw do From Hell. Autor zindywidualizował język, którym napisana jest powieść. Istnieją różnice pomiędzy opisami miasta i przeżyć wewnętrznych bohaterów a monologami mordercy. Dobrze wypada stylizacja na patetyczny, egzaltowany język charakterystyczny dla epoki fin de siecle. Luca di Fulvio zastosował w swej książce interesujący, choć nieco dziwny zabieg. Koniec powieści jest zamknięty, mimo tego czytelnik dalej wie tyle, ile bohaterowie, dysponuje tylko najistotniejszymi informacjami, natomiast nie zna wszystkich istotnych szczegółów, mimo istnienia narratora wszechwiedzącego. Po zamknięciu akcji właściwej można doczytać jeszcze dodatek zatytułowany Szesnaście szczebli - szczegółową genezę mordercy. Dopiero po jego lekturze powiązania pomiędzy bohaterami oraz motywacja zbrodniarza stają się całkowicie jasne. Dopiero wówczas zaczynamy mu współczuć... Umieszczenie tego, co powinno być częścią powieści, poza nią, może wzbudzać podejrzenia co do sprawności warsztatowej autora. Zabieg ten dodaje jednak całej historii realizmu, wszak w życiu bardzo trudno jest dotrzeć do całkowitej prawdy.

Drabina Dionizosa di Fulvio nawiązuje do najlepszych tradycji powieści europejskiej XIX-wieku. Fanom horroru mogą spodobać się krwawe jatki, dziwaczne postaci, naturalistyczne opisy oraz nastrój tajemniczości i beznadziei. Można też zabawić się w interpretowanie nazwisk bohaterów. Czasami warto zaryzykować kupno książki w ciemno.

AUTOR RECENZJI: KAROLINA GÓRSKA

 
   

 

.: TYTUŁ ORYGINALNY :.
La scala di Dioniso

.: AUTOR :.
Luca di Fulvio

.: TŁUMACZENIE :.
Karolina Dyjas

.: WYDANIE ŚWIATOWE :.
Arnoldo Mondadori Editiore

.: WYDANIE POLSKIE :.
Prószyński i S-ka

.: ILOŚĆ STRON :.
471 stron

:: KUP TERAZ ::
 

KRÓTKIE ZESTAWIENIE:

OGÓLNA OCENA KSIĄŻKI:
7 / 10 

OCENA KSIĄŻKI JAKO HORROR:
5 / 10

 OCENA KSIĄŻKI OD STRONY LITERACKIEJ:
9 / 10

PLUSY:
+ Miejsce akcji
+ Klimat epoki końca wieku
+ Postać mordercy
+ Postaci drugoplanowe
+ Naturalizm opisów

MINUSY:
- Dłużyzny
- Wątek miłosny
- Podobieństwa do From Hell