SPIS WEDŁUG TYTUŁÓW POLSKICH


0-9  A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  Q  R  S   U  V  W  X  Y  Z  Ż  Ź

UPIÓR POŁUDNIA. CZERŃ

 

Nie jest łatwo napisać dobrą powieść grozy. Dobrą czyli tak zakorzenioną w swojskiej rzeczywistości, by uczynić ją nieznośnym koszmarem, z którego nie uratują nas ani nadejście świtu, ani modlitwa. Wciąż niewielu polskim autorom udaje się stworzyć takie powieści czy choćby opowiadania. Tylko z rzadka trafiają się perły. Do tychże z pewnością należy Czerń Mai Lidii Kossakowskiej, pierwsza z czterech mikropowieści z cyklu Upiór Południa.

Książka jest doskonała, trudno zdecydować, od którego jej aspektu zacząć pochwały. Zatem może po prostu od początku. Po nastrojowym preludium cyklu, przywołującym pozytywne skojarzenia z niesamowitym filmem Dust Devil Richarda Stanleya, rozpoczyna się akcja Czerni. Bohaterem powieści jest Jack Wilczynsky, reporter wojenny w Afryce. Kontynent ten, swego czasu domniemane miejsce położenia boskiego Edenu, ukazuje mu jednak wyłącznie swoje mroczne oblicze. Najmroczniejsze. Jack przybył bowiem do Afryki nie po to, by podziwiać urodę Matki Przyrody, lecz by dać świadectwo okropieństw, jakich dopuszczają się jej dzieci. Tu spotkał także swoje koszmarne przeznaczenie...

Nietypowa w literaturze polskiej sceneria, egzotyczne wierzenia, problemy, które na razie znamy tylko z telewizji, niebanalny sposób narracji i angażująca czytelnika fabuła składają się na powieść wyjątkową, wręcz unikalną. Na uwagę zasługuje także oprawa graficzna książki. Klimatyczna okładka i nie ustępujące im kroku ilustracje tworzą spójną całość wraz z treścią.

Autorka stworzyła przekonujący obraz Afryki – jej dnia codziennego pełnego problemów i krwawych konfliktów – oddała także niezwykle plastyczną wizję duchowości tego miejsca. Ta sama Afryka, olśniewająca i zachwycająca turystów, dla niektórych okaże się dusznym piekłem, z którego nie ma ucieczki. Na tym właśnie polega groza tej powieści. Człowiek osaczony przez demony, jakich nie zna jego kultura, może zostać zmuszony do szukania pomocy, w której skuteczność nie nauczono go wierzyć. Autorce udało się nie stracić obiektywizmu, przedstawiła tę historię bez moralizatorstwa czy epatowania aluzjami politycznymi, co niestety nagminne w fantastyce polskiej.

Główny bohater, Wilczynsky, jest jednocześnie narratorem powieści. Mówi szczerze, bez literackich ozdobników, nie szczędząc naturalistycznych szczegółów, oschle, niekiedy cynicznie, co sprawia, że jego historia zyskuje na autentyczności. Choć nie ma tu drobiazgowej analizy przeżyć wewnętrznych bohatera, czytelnik z łatwością wczuje się w położenie mężczyzny. Momentami chciałoby się powiedzieć, że narracja nie jest zbyt kobieca. Autorka nie stroni także od obrazów makabry i przemocy, które pobudzają wyobraźnię czytelnika bogactwem detali oraz realizmem – wszak miny, karabiny, śmierć, rozlew krwi i brak szacunku dla życia są naszą rzeczywistością. Nad pogorzeliskami wciąż unosi się duch domagając się swego prawa do istnienia... Jaka w tym wszystkim rola Wilczynskiego, czytelnicy powinni przekonać się sami.

Nie umniejszając innych osiągnięć literackich pani Mai, Czerń jest dziełem, które bezsprzecznie wynosi ją ponad wszystkie pozostałe autorki polskiej fantastyki, a także czyni z tej pisarki poważną konkurentkę innych twórców horroru.

AUTOR RECENZJI: KAROLINA GÓRSKA

 
   



 

.: TYTUŁ ORYGINALNY :.
Upiór Południa. Czerń

.: AUTOR :.
Maja Lidia Kossakowska

.: TŁUMACZENIE :.
Brak

.: WYDANIE ŚWIATOWE :.
Fabryka Słów 2009

.: WYDANIE POLSKIE :.
Fabryka Słów 2009

.: ILOŚĆ STRON :.
229


 

KRÓTKIE ZESTAWIENIE:

OGÓLNA OCENA KSIĄŻKI:
10 / 10 

OCENA KSIĄŻKI JAKO HORROR:
10 / 10

OCENA KSIĄŻKI OD STRONY LITERACKIEJ:
10 / 10

PLUSY:
+
fabuła
+ bogactwo realiów afrykańskich
+
 sposób narracji
+ nastrój
+ odważne obrazy brutalności, przemocy i makabry
+ skłania do refleksji

MINUSY:
-
brak