::INFORMACJE::


::TYTUŁ POLSKI::
Krąg 2

::AUTOR::
Hans Zimmer

::ROK WYDANIA::
2005 r.

::CZAS TRWANIA::
63:10 min.


::OCENA::
8/10

 


SPIS WEDŁUG TYTUŁÓW ORYGINALNYCH

0-9  A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  Q  R  S   U  V  W  X  Y  Z  Ż  Ź


RING TWO, THE

 

Jego prawdziwe nazwisko to Hans Florian Zimmer. Jest szefem działu muzyki filmowej DreamWorks. Skomponował muzykę do ponad 70 filmów. Ma na swoim koncie liczne nominacje i nagrody: 5 nominacji do Oscara ("The Prince Of Egypt", "The Thin Red Line", "As Good As It Gets", "Rain Man", "The Preacher's Life"), Oscara i Golden Globe za muzykę do "Króla Lwa" oraz Tony Award 1998 (dla najlepszego musicalu) i nagrodę Grammy dla Najlepszego Albumu Płytowego. Dodatkowo nominacja do Oscara za muzykę do "Gladiatora" oraz statuetka Golden Globe za tę ścieżkę (2001) i BFCA Award za ścieżkę do "Road To El Dorado". Jest to jeden z nielicznych artystów, którzy podczas każdego kolejnego projektu eksperymentują z formą plastyczną dźwięku, przez co każdy album charakteryzuje indywidualizm twórczy, pełen ekspresji. Zdarza się jednak, że w jego twórczości można usłyszeć szereg nawiązań do klasycznych utworów muzyki ilustracyjnej w nowej aranżacji, jednym z przykładów takich pozycji jest muzyka ilustracyjna z amerykańskiego remake’u „The Ring 2” w której kompozytor nie tylko eksperymentuje, lecz również wykorzystuje nową formę aranżacji tych samych utworów, co daje zaskakujący efekt.

Całokształt możemy śmiało podzieli na dwie części, które nawzajem się uzupełniają, przez co ta pozycja staje się nie tylko zapisem audio produkcji filmowej, stanowi również niezależny album, którego dźwięki skutecznie relaksują, pobudzają, straszą. Każdy utwór jest charakterystyczny, poniekąd rozwija temat przewodni poprzedniego, pozostając przy tym indywidualną formą. Utwory są obszerne, linia melodyczna zróżnicowana, rozbudowana przy pomocy szeregu instrumentów orkiestry symfonicznej oraz… I tu zaskoczenie, ponieważ w tle słyszymy nie tylko dźwięki klasycznych instrumentów, kompozytor skutecznie wtapia w tło odgłosy, słowa, szepty, używa również instrumentów i narzędzi, które uważane są za powszechne (katarynka, pozytywka, tara…). Aby dokładnie przedstawić zapis audio należy każdy utwór przeanalizować oddzielnie, tylko wtedy możemy uchwycić piękno całokształtu, które zachwyca…

Utwór „The Well” jest jednym z najdłuższych i najbardziej rozbudowanych, jakie możemy usłyszeć na krążku. Charakteryzuje się zmienną dynamiką kompozycji, nierównym, nacechowanym emocjonalnie tempem a całość podzielona została poniekąd na trzy tematy główne, które skutecznie się przeplatają, łączą, bądź uzupełniają. Możemy usłyszeć szereg instrumentów symfonicznych, jednak instrumentem wiodącym jest pozytywka, której dźwięk trwa przez cały utwór w różnym stopniu natężenia. Wysokie tony kontrabasu, połączone z ekspresyjnym dźwiękiem skrzypiec przy akompaniamencie wtrąconych bębnów wprowadzają meander symfoniczny, niejednolite tempo, przez co utwór staje się wyjątkowo drapieżny, zamracza swoją klarownością i wykonaniem, poniekąd można go zaliczyć do muzyki relaksującej…

Utwór „Before You Die You See The Ring” rozpoczyna się stonowanymi dźwiękami skrzypiec i fortepianu, pełen nostalgii pozostawia uczucie niepokoju. Równomierne tempo, tendencja dźwięku wzrastająca, następuje rozbudowanie podstawowego tematy za pomocą kontrabasu i bębnów. Ten utwór posiada w sobie uśpioną agresję, rozdarcie emocjonalne, które powoduje walkę pomiędzy stonowanie a ekspresją. Wręcz idealne dźwięki fortepianu przy akompaniamencie skrzypiec skutecznie wiodą całej linii melodycznej. Jest to zdecydowanie muzyka relaksacyjna…

Utwór „This Is Going To Hurt” doskonale by zilustrował nadciągający sztorm, który się rozwija by zademonstrować ogrom zniszczenia, ekspresję i siłę. Jest to pozycja o niezwykle narastającej ekspresji i sile dźwięku, przy pomocy skrzypiec, które poddane są coraz to ostrzejszemu naciskowi smyczka po przez stukot kołatki wytyczającej tempo aż po dynamizm bębnów i niemy krzyk wydobyty z drżącej piły daje zaskakujący efekt, niepowtarzalne odczycie…

Utwór „Burning Tree” jest powrotem do tematów początkowych, stanowi swoiste podsumowanie, nieco odtwórcze. Znów usłyszymy piękną partie skrzypiec przy akompaniamencie fortepianu, w tle przewijają się cymbały i dźwięk pozytywki, jednak przoduje stonowany dźwięk skrzypiec. Tempo utworu wskazuje na tonacje spokojną, przemyślaną, przez co w pełni relaksującą, jednak wraz upływem czasu nabiera dynamizmu, który w subtelny sposób wprowadza element niepokoju…

Utwór „Not Your Mommy” jest poniekąd kontynuacją poprzednika, jednak wraz z rozwojem linii melodycznej przewagę stanowi dramaturgia linii melodycznej wytworzona przez ekspresję instrumentów symfonicznych, intensywne dźwięki bębnów i skrzypiec poprzeplatane stonowaną ciszą i spadkiem natężenia, gdzie następuje powrót do początkowej fazy utworu, co sprawia, że utwór charakteryzuje się zmiennym tempem i trudno go jednoznacznie określić…

Utwór „Shelter Mountain” to etiuda poetycka, która zawiera temat przewodni albumu, który został poddany nieznacznej modyfikacji, przez co jest stonowany, pełen wyrazu i poetyckości. Instrumentem wiodącym są skrzypce przy akompaniamencie bębnów. W połowie następuje zarwanie linii melodycznej, utwór przybiera formę drapieżną, pełną ekspresji, poniekąd stanowi połączenie dwóch przeciwstawnych części…

Utwór „The Ferry” stanowi partię solową skrzypiec, której wtórują pozostałe instrumenty. Narastające tempo powoduje doskonałe przeobrażenie się utworu z stonowanego po przez nostalgiczny aż po drapieżny a zarazem stanowi zapowiedź przyszłych elementów kompozycji. Jednak w danym przypadku końcówka wydaje się urwana…

Utwór „I'll Follow Your Voice” kończy część pierwszą ścieżki dźwiękowej, stanowi również pomost łączący obydwie części. Charakteryzuje się stonowaną wstawką skrzypiec jako solowe preludium pozycji, które ulega ciągłym przekształceniom, by pod koniec trwania utworu nawiązać do następnych pozycji a zarazem załamać linię melodyczną poprzez ciężkie brzmienie bębnów oraz drapieżne wstawki skrzypiec, przez co zostaje wprowadzony doskonały element grozy, który zaskakuje słuchacza…

Utwór „She Never Sleeps” to pierwszy utwór stanowiący protoplastę pozostałych, znakomicie powiązane brzmienie muzyki elektronicznej z brzmieniem skrzypiec daje zapowiedź bardziej innowatorskim rozwiązaniom, które nie tylko mogą służyć jako muzyka ilustracyjna, stają się również stonowanymi utworami taneczno rozrywkowymi, czego przykładem mogą być kolejne utwory…

Utwór „Let The Dead Get In” stanowi odrębną aranżację motywu przewodniego, który pojawiał się w formie symfonicznej. Teraz poddany doskonałej obróbce komputerowej, gdzie dodano dźwięki perkusji i gitary doskonale spełnia funkcję muzyki rozrywkowej. Szybkie, jednolite tempo oraz młodzieżowe brzmienie…

Utwór „Seven Days” jest przykładem aranżacji taneczno ilustracyjnej, w której motyw przewodni został rozbudowany poprzez dźwięk zakończonego połączenia telefonicznego i szept kobiety, która powtarza tytuł utworu. Niezwykle gustowna, współczesna aranżacja charakteryzuje się innowacyjnym użyciem wszelkich dźwięków pośrednich, przerywniki poprzedzone szmerem, po których następuje cisza, po za tym słyszymy połączenie instrumentów symfonicznych z elektronicznym brzmieniem syntezatora.

Utwór „Television” stanowi podsumowanie ścieżki dźwiękowej a zarazem jest indywidualną aranżacją, typowo rozrywkową, pełną zwrotów i ciężkiego brzmienia. Ten utwór poniekąd jest odtwórczy, bowiem podstawowe dźwięki zostały zapożyczone z ścieżki dźwiękowej „Requiem Dla Snu” i taki też klimat wprowadzają. Moim zdaniem jest to najlepszy utwór z całej ścieżki, prezentuje niezwykły poziom umiejętności kompozycyjnych, gdzie można zauważyć różnorodność dźwięku poprzedzona głosem, szeptem bądź odgłosem. Zdumiewające jest użycie pozytywki jako wprowadzenia, po przez nierównomierne rozłożenie kolejnych instrumentów wykonujących, bądź wtórujących głównemu tematowi.

Jest to doskonale skomponowany zapis audio, które spełnia dwie ważne role, stanowi ilustrację muzyczną do filmu, która doskonale współgra z obrazem, jednak jako indywidualna pozycja zyskuje na wartości i brzmieniu. Niestety melomani są skazani na wtórny odzysk utworów prezentowanych, ponieważ ścieżka dźwiękowa nie została wydana przez żadną firmę fonograficzną. Jednam brzmienie oraz ekspresja, z jaką wykonane są utwory skutecznie by wypromowały album, jest to pozycja, której elementy składniowe są bliskie perfekcji, zatem jeżeli tylko się ukarze na rynku zachęcam do zakupu. Jak na razie zmuszeniu jesteśmy do żmudnych poszukiwań owych utworów w Internecie…


ZOBACZ RÓWNIEŻ


FILMY

DVD

CIEKAWOSTKI

SYLWETKI

DOWNLOAD

AUTOR: REQUIEM

 
     
 



::UTWORY::


1. THE WELL (11:24)

 2. BEFORE YOU DIE YOU SEE THE RING (7:09)

 3. THIS IS GOING TO HURT (2:48)

 4. BURNING TREE (10:13)

 5. NOT YOUR MOMMY (3:59)

 6. SHELTER MOUNTAIN (4:10)

 7. THE FERRY (3:15)

 8. I'LL FOLLOW YOUR VOICE (6:28)

 9. SHE NEVER SLEEPS (2:17)

10. LET THE DEAD GET IN (3:59)

11. SEVEN DAYS (3:24)

12. TELEVISION (4:00)