|
Jego prawdziwe
nazwisko to Hans Florian Zimmer. Jest szefem działu muzyki filmowej
DreamWorks. Skomponował muzykę do ponad 70 filmów. Ma na swoim
koncie liczne nominacje i nagrody: 5 nominacji do Oscara ("The
Prince Of Egypt", "The Thin Red Line", "As Good As It Gets", "Rain
Man", "The Preacher's Life"), Oscara i Golden Globe za muzykę do
"Króla Lwa" oraz Tony Award 1998 (dla najlepszego musicalu) i
nagrodę Grammy dla Najlepszego Albumu Płytowego. Dodatkowo nominacja
do Oscara za muzykę do "Gladiatora" oraz statuetka Golden Globe za
tę ścieżkę (2001) i BFCA Award za ścieżkę do "Road To El Dorado".
Jest to jeden z nielicznych artystów, którzy podczas każdego
kolejnego projektu eksperymentują z formą plastyczną dźwięku, przez
co każdy album charakteryzuje indywidualizm twórczy, pełen
ekspresji. Zdarza się jednak, że w jego twórczości można usłyszeć
szereg nawiązań do klasycznych utworów muzyki ilustracyjnej w nowej
aranżacji, jednym z przykładów takich pozycji jest muzyka
ilustracyjna z amerykańskiego remake’u „The Ring 2” w której
kompozytor nie tylko eksperymentuje, lecz również wykorzystuje nową
formę aranżacji tych samych utworów, co daje zaskakujący efekt.
Całokształt
możemy śmiało podzieli na dwie części, które nawzajem się
uzupełniają, przez co ta pozycja staje się nie tylko zapisem audio
produkcji filmowej, stanowi również niezależny album, którego
dźwięki skutecznie relaksują, pobudzają, straszą. Każdy utwór jest
charakterystyczny, poniekąd rozwija temat przewodni poprzedniego,
pozostając przy tym indywidualną formą. Utwory są obszerne, linia
melodyczna zróżnicowana, rozbudowana przy pomocy szeregu
instrumentów orkiestry symfonicznej oraz… I tu zaskoczenie, ponieważ
w tle słyszymy nie tylko dźwięki klasycznych instrumentów,
kompozytor skutecznie wtapia w tło odgłosy, słowa, szepty, używa
również instrumentów i narzędzi, które uważane są za powszechne
(katarynka, pozytywka, tara…). Aby dokładnie przedstawić zapis audio
należy każdy utwór przeanalizować oddzielnie, tylko wtedy możemy
uchwycić piękno całokształtu, które zachwyca…
Utwór „The Well”
jest jednym z najdłuższych i najbardziej rozbudowanych, jakie możemy
usłyszeć na krążku. Charakteryzuje się zmienną dynamiką kompozycji,
nierównym, nacechowanym emocjonalnie tempem a całość podzielona
została poniekąd na trzy tematy główne, które skutecznie się
przeplatają, łączą, bądź uzupełniają. Możemy usłyszeć szereg
instrumentów symfonicznych, jednak instrumentem wiodącym jest
pozytywka, której dźwięk trwa przez cały utwór w różnym stopniu
natężenia. Wysokie tony kontrabasu, połączone z ekspresyjnym
dźwiękiem skrzypiec przy akompaniamencie wtrąconych bębnów
wprowadzają meander symfoniczny, niejednolite tempo, przez co utwór
staje się wyjątkowo drapieżny, zamracza swoją klarownością i
wykonaniem, poniekąd można go zaliczyć do muzyki relaksującej…
Utwór „Before You
Die You See The Ring” rozpoczyna się stonowanymi dźwiękami skrzypiec
i fortepianu, pełen nostalgii pozostawia uczucie niepokoju.
Równomierne tempo, tendencja dźwięku wzrastająca, następuje
rozbudowanie podstawowego tematy za pomocą kontrabasu i bębnów. Ten
utwór posiada w sobie uśpioną agresję, rozdarcie emocjonalne, które
powoduje walkę pomiędzy stonowanie a ekspresją. Wręcz idealne
dźwięki fortepianu przy akompaniamencie skrzypiec skutecznie wiodą
całej linii melodycznej. Jest to zdecydowanie muzyka relaksacyjna…
Utwór „This Is
Going To Hurt” doskonale by zilustrował nadciągający sztorm, który
się rozwija by zademonstrować ogrom zniszczenia, ekspresję i siłę.
Jest to pozycja o niezwykle narastającej ekspresji i sile dźwięku,
przy pomocy skrzypiec, które poddane są coraz to ostrzejszemu
naciskowi smyczka po przez stukot kołatki wytyczającej tempo aż po
dynamizm bębnów i niemy krzyk wydobyty z drżącej piły daje
zaskakujący efekt, niepowtarzalne odczycie…
Utwór „Burning
Tree” jest powrotem do tematów początkowych, stanowi swoiste
podsumowanie, nieco odtwórcze. Znów usłyszymy piękną partie
skrzypiec przy akompaniamencie fortepianu, w tle przewijają się
cymbały i dźwięk pozytywki, jednak przoduje stonowany dźwięk
skrzypiec. Tempo utworu wskazuje na tonacje spokojną, przemyślaną,
przez co w pełni relaksującą, jednak wraz upływem czasu nabiera
dynamizmu, który w subtelny sposób wprowadza element niepokoju…
Utwór „Not Your
Mommy” jest poniekąd kontynuacją poprzednika, jednak wraz z rozwojem
linii melodycznej przewagę stanowi dramaturgia linii melodycznej
wytworzona przez ekspresję instrumentów symfonicznych, intensywne
dźwięki bębnów i skrzypiec poprzeplatane stonowaną ciszą i spadkiem
natężenia, gdzie następuje powrót do początkowej fazy utworu, co
sprawia, że utwór charakteryzuje się zmiennym tempem i trudno go
jednoznacznie określić…
Utwór „Shelter
Mountain” to etiuda poetycka, która zawiera temat przewodni albumu,
który został poddany nieznacznej modyfikacji, przez co jest
stonowany, pełen wyrazu i poetyckości. Instrumentem wiodącym są
skrzypce przy akompaniamencie bębnów. W połowie następuje zarwanie
linii melodycznej, utwór przybiera formę drapieżną, pełną ekspresji,
poniekąd stanowi połączenie dwóch przeciwstawnych części…
Utwór „The Ferry”
stanowi partię solową skrzypiec, której wtórują pozostałe
instrumenty. Narastające tempo powoduje doskonałe przeobrażenie się
utworu z stonowanego po przez nostalgiczny aż po drapieżny a zarazem
stanowi zapowiedź przyszłych elementów kompozycji. Jednak w danym
przypadku końcówka wydaje się urwana…
Utwór „I'll
Follow Your Voice” kończy część pierwszą ścieżki dźwiękowej, stanowi
również pomost łączący obydwie części. Charakteryzuje się stonowaną
wstawką skrzypiec jako solowe preludium pozycji, które ulega ciągłym
przekształceniom, by pod koniec trwania utworu nawiązać do
następnych pozycji a zarazem załamać linię melodyczną poprzez
ciężkie brzmienie bębnów oraz drapieżne wstawki skrzypiec, przez co
zostaje wprowadzony doskonały element grozy, który zaskakuje
słuchacza…
Utwór „She Never
Sleeps” to pierwszy utwór stanowiący protoplastę pozostałych,
znakomicie powiązane brzmienie muzyki elektronicznej z brzmieniem
skrzypiec daje zapowiedź bardziej innowatorskim rozwiązaniom, które
nie tylko mogą służyć jako muzyka ilustracyjna, stają się również
stonowanymi utworami taneczno rozrywkowymi, czego przykładem mogą
być kolejne utwory…
Utwór „Let The
Dead Get In” stanowi odrębną aranżację motywu przewodniego, który
pojawiał się w formie symfonicznej. Teraz poddany doskonałej obróbce
komputerowej, gdzie dodano dźwięki perkusji i gitary doskonale
spełnia funkcję muzyki rozrywkowej. Szybkie, jednolite tempo oraz
młodzieżowe brzmienie…
Utwór „Seven Days”
jest przykładem aranżacji taneczno ilustracyjnej, w której motyw
przewodni został rozbudowany poprzez dźwięk zakończonego połączenia
telefonicznego i szept kobiety, która powtarza tytuł utworu.
Niezwykle gustowna, współczesna aranżacja charakteryzuje się
innowacyjnym użyciem wszelkich dźwięków pośrednich, przerywniki
poprzedzone szmerem, po których następuje cisza, po za tym słyszymy
połączenie instrumentów symfonicznych z elektronicznym brzmieniem
syntezatora.
Utwór „Television”
stanowi podsumowanie ścieżki dźwiękowej a zarazem jest indywidualną
aranżacją, typowo rozrywkową, pełną zwrotów i ciężkiego brzmienia.
Ten utwór poniekąd jest odtwórczy, bowiem podstawowe dźwięki zostały
zapożyczone z ścieżki dźwiękowej „Requiem Dla Snu” i taki też klimat
wprowadzają. Moim zdaniem jest to najlepszy utwór z całej ścieżki,
prezentuje niezwykły poziom umiejętności kompozycyjnych, gdzie można
zauważyć różnorodność dźwięku poprzedzona głosem, szeptem bądź
odgłosem. Zdumiewające jest użycie pozytywki jako wprowadzenia, po
przez nierównomierne rozłożenie kolejnych instrumentów wykonujących,
bądź wtórujących głównemu tematowi.
Jest to doskonale
skomponowany zapis audio, które spełnia dwie ważne role, stanowi
ilustrację muzyczną do filmu, która doskonale współgra z obrazem,
jednak jako indywidualna pozycja zyskuje na wartości i brzmieniu.
Niestety melomani są skazani na wtórny odzysk utworów
prezentowanych, ponieważ ścieżka dźwiękowa nie została wydana przez
żadną firmę fonograficzną. Jednam brzmienie oraz ekspresja, z jaką
wykonane są utwory skutecznie by wypromowały album, jest to pozycja,
której elementy składniowe są bliskie perfekcji, zatem jeżeli tylko
się ukarze na rynku zachęcam do zakupu. Jak na razie zmuszeniu
jesteśmy do żmudnych poszukiwań owych utworów w Internecie…
ZOBACZ RÓWNIEŻ
AUTOR:
REQUIEM |
|