|
Są sceny, które zapadają w pamięć o
tyle szczególnie, iż ilustruje je sugestywna, niezwykła, chwytająca
za serce muzyka. Często jest to muzyka instrumentalna - kto z nas
nie pamięta nokautującego "Adagio for strings" w "Plutonie" ,
przemawiającego do wszystkich zmysłów "The battle" w wiadomej scenie
"Gladiatora" czy niezapomnianego "lotu piórka" w "Forreście Gumpie"?
Bywa jednak, że tym elementem, który staje się niepowtarzalną
kreacją artystyczną jest piosenka, stworzona poprzez aranżację,
charakterystyczną i oryginalną, czy poprzez szczególny związek
tekstu tego utworu z symboliką sceny, czy dlatego, że pojawia się w
najbardziej dramatycznym momencie, wyciskając łzy i szarpiąc za
serce swoim autentyzmem, czy wreszcie, dlatego, że jest idealnie
wkomponowana w nastrój filmu, a czasem staje się wręcz jego
przesłaniem. Ten niezwykle trafny chwyt marketingowy wykorzystał
Robert Rodriguez, uznawany za przedstawiciela kinematografii
współczesnego kina grozy w remaku "Invasion of the Body Snatchers".
„The Faculty” stał się współczesnym manifestem duetu Rodriguez’a z
Kevinem Williamsonem, twórcą scenariusza oraz pomysłodawcą
przedsięwzięcia, ich współpraca zaowocowała zyskując miliony fanów
na całym świecie. Sukces ten film zawdzięcza między innymi
znakomitej plejadzie gwiazd wielu pokoleń, przystępnemu językowi,
pełnemu młodzieżowego żargonu, progresywnemu montażowi oraz
znakomitej ścieżce dźwiękowej, którą należy traktować jako odrębny
element zbiorczy utworów rokowych, łatwo i przyjemnie
przyswajalnych. Powracając jednak do początkowego spostrzeżenia
chciałbym zaznaczyć, iż każdy z tych utworów zawiera głębszą wymowę,
podczas seansu widz zauważa, że stanowią doskonałe uzupełnienie
scen, podczas odsłuchiwania ścieżki na nowo przeżywa seans w formie
audio.
Moją uwagę skupiły w szczególności
dwie współczesne aranżacje ”Another Brick In The Wall”, które w
pierwowzorze wykonywał zespół Pink Flyod - The Wall. Zapewne
niewiele widzów młodszego pokolenia kojarzy najbardziej
kontrowersyjny wideoklip lat osiemdziesiątych, stworzony do tego
utworu. Był to niezwykle trafny protest ówczesnego społeczeństwa na
ustrój polityczny, zaprezentowany w formie graficznej. Przedstawiał
maszerujące młoty i sierpy, symbole rozprzestrzeniającego się reżimu
komunistycznego, klip był zabroniony w wschodniej Europie, pewnie
dlatego odniósł niesłychany sukces, a obecnie posłużył reżyserowi na
podsycenie atmosfery w scenie finałowej oraz jego alternatywna
wersja stała się motywem przewodnim, sugerującym nadciągający rozłam
dotychczasowych norm oraz doktryn w szkolnym społeczeństwie. Do
współczesnej wersji również powstał wideoklip, dla zainteresowanych,
znajduje się na wznowieniach filmu na dvd.
Na płycie nie zabrakło również
niesamowitych utworów takich zespołów i gwiazd jak: The Offspring
(scena na samym początku filmu), Creed, D Generation, Soul Asylum -
School's Out (ten utwór pojawia się w większości filmów, do których
napisał scenariusz Williamson – „Scream” i nie tylko, moim zdaniem
rewelacja), Garbage, Stabbing Westward, Flick, Sheryl Crow, Neve,
Shawn Mullins – Changes ( kolejny, wręcz kultowy utwór, znany
również, między innymi ze Shreka) oraz Oasis - Stay Young (utwór tej
grupy usłyszymy w końcowej sekwencji filmu oraz na części napisów).
Na zakończenie zachęca wszystkich
czytelników do zapoznania się z tą pozycją w wersji filmowej jak i
audio, bowiem oba wybory są trafne a wszelkie koszta poniesione przy
zakupie zwrócą się z nawiązką podczas niezapomnianych chwil w gronie
znajomych i nie tylko...
ZOBACZ RÓWNIEŻ

FILMY |

DVD |

CIEKAWOSTKI |

SYLWETKI |

DOWNLOAD |
AUTOR:
REQUIEM |
|