::INFORMACJE::


::TYTUŁ POLSKI::
Dom Woskowych Ciał

::AUTOR::
John Ottman

::ROK WYDANIA::
2005
r.

::CZAS TRWANIA::
39:09 min.

::OCENA::
9/10

 


SPIS WEDŁUG TYTUŁÓW ORYGINALNYCH

0-9  A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  Q  R  S   U  V  W  X  Y  Z  Ż  Ź


HOUSE OF WAX

 

Eksponaty z wosku, tak piękne, tak kruche, odzwierciedlają rzeczywistość, są jej dokładną kopią. Ich twórcy to geniusze, władający niesamowitym wyczuciem kształtu i perspektywy. Ich eksponaty długo jeszcze cieszą oko po śmierci ich twórców, zatrzymując chwilę na wieki, lecz zapewne żaden z nas nie chciałby stać się eksponatem goszczącym za lśniącą szybą w muzeum figur woskowych. Podobnie jest z muzyką filmową, która ilustruje ujecie, ułamek sekundy uchwycony przez niedościgniony obiektyw kamery, wciąż odtwarzana będzie trwała po wieki, nawet po śmierci kompozytora, ponieważ mistrza można poznać po jego twórczości a niewątpliwie do takich osób możemy zaliczyć Johna Ottmana.

Napisał on, bowiem szczególny rodzaj muzyki filmowej, która przewyższa jakościowo obraz, wręcz nim kieruje nadając ponadczasową wartość artystyczną. Kompozycja skomponowana do produkcji „House Of Wax” jest genialna, pełna plastycznej wymowności i aranżacji, cechuje ją swoboda wykonania i łatwość przyswajalna przez słuchacza. Kompozytor zasadniczo dzieli kompozycje na stonowane, pełne nostalgii, cierpienia oraz na dynamiczne, pełne nagłych ekspresji instrumentalnych, podkreślone głosem znakomitego chóru pod kierownictwem Deborah Lurie. Nie było by w tym nic niezwykłego, gdyby kompozytor nie zaskoczył słuchacza czymś pośrednim, złożonym, mam tu na myśli kompozycje, które łączą w sobie częściową monotonię z gwałtowną ekspresją. Wszystkie utwory są wykonane przez orkiestrę symfoniczną, tło tworzą skrzypce bębny fortepian, jednak główną rolę odgrywa fagot oraz pokrewne, wydobywając niezwykle ciekawą barwę dźwięku, powodującą niepokój. Odsłuchując poszczególne utwory możemy odtworzyć produkcję filmową, bądź stworzyć własną, bowiem dana muzyka ilustracyjna pozwala na doskonałe wczucie się w atmosferę. Powoduje senność, by po chwili gwałtownie poderwać słuchacza swoją ekspresją. Chór kompozytor stosuje oszczędnie, bowiem gama instrumentów stosowanych do poszczególnych utworów jest zatrważająca, w szczególności brzmienie organów kościelnych, cymbałów, kołatek oraz dźwięków poza instrumentalnych, które są doskonale wkomponowane w całość. Począwszy od pierwszych minut zapewne każdego zainteresuje i wciągnie początkowy utwór, albowiem ten temat będzie przekształcany po przez szereg zabiegów instrumentalnych aż do końca w różnych formach i tempie. Jest to w sumie jeden z nielicznych filmów, w których podkład muzyczny docenia się dopiero jako oddzielna formę sztuki, bowiem w powiązaniu z obrazem, jego ekspresją widz nie jest w stanie w pełni delektować się jakże pełnym plastycznych form zapisie melodycznym.

Moim zdaniem wydanie owej ścieżki dźwiękowej jest największym sukcesem całej produkcji, która bez tego podkładu uzyskałaby miano kolejnego remake’a. Forma jak i treść prezentuje znakomity kunszt kompozytora. Nasuwa się, zatem jedno stwierdzenie idealnie pasujące do podsumowania a mianowicie, Jerry Goldsmith kiedyś powiedział: „Jeżeli nasza muzyka przetrwa a nie mam co do tego wątpliwości, to dlatego, że jest dobra…” Moim zdaniem nic dodać nic ująć, bowiem zachęcać nie muszę do zakupu tej rewelacji…


ZOBACZ RÓWNIEŻ


FILMY

DVD

CIEKAWOSTKI

SYLWETKI

DOWNLOAD

AUTOR: REQUIEM

 
     
 



::UTWORY::


01.OPENING / TANTRUM - CHOIR FEATURING DEBORAH LURIE AND JOHN OTTMAN

02.RITUAL / ESCAPE FROM CHURCH

03.STORY OF THE TOWN

04.UP IN FLAMES

05.THEY LOOK SO REAL

06.SEALED LIPS

07.BROTHERLY LOVE

08.HANGING WITH BABY JANE

09.PARIS GETS IT

10.CURIOSITY KILLS

11.BRINGING DOWN THE HOUSE

12.THREE SONS

13.ENDLESS SERVICE - PERFORMED BY JOHN OTTMAN