::INFORMACJE::


::TYTUŁ POLSKI::
Miasteczkowe Legendy

::AUTOR::
Christopher Young

::ROK WYDANIA::
1998 r.

::CZAS TRWANIA::
36:38 min.


::OCENA::
7/10

 


SPIS WEDŁUG TYTUŁÓW ORYGINALNYCH

0-9  A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  P  Q  R  S   U  V  W  X  Y  Z  Ż  Ź


URBAN LEGEND

 

Legendy miejskie często próbują wyjaśniać zjawiska wywołujące strach, oswajać procesy niezrozumiale i tajemnicze dla szarych zjadaczy chleba. Czy NASA kontaktuje się z pozaziemską cywilizacją? Czy naukowcy, na usługach rządu USA, odkryli sposób na niewidzialność? Do miejskiego folkloru zalicza się szeroki wachlarz opowieści, począwszy od historii o duchach i wiecznie żywym Elvisie, a skończywszy na UFO i spiskowej teorii dziejów. Na tych współczesnych mitach żeruje m.in. Chris Carter w serialach Z Archiwum X i Millenium. Ceniony badacz legend miejskich, Jan Harold Brunvand z Uniwersytetu w Utah, uznał je za integralną cześć kultury anglosaskiej; jak wykazał, pierwotne wersje znanych legend funkcjonowały w niektórych przypadkach już od początku XX wieku. Jednak dopiero Internet rozpowszechnił je na wielka skale, popularyzując zwłaszcza opowieści wywodzące się z tradycji angloamerykańskiej. Wydaje się, że tam właśnie „Urban Legends” wywierają największy wpływ na zbiorowe emocje i przejawiają największe zróżnicowanie tematyczne. Zastąpienie przekazu ustnego elektronicznym, spowodowało rozszerzenie zasięgu i przyspieszenie rozpowszechniania się legend. Wraz z postępem techniki również Hollywood wykorzystało tematyczną studnię bez dna tworząc przy ty wiele mniej lub bardziej produkcji, które często zaliczamy do slasherów młodzieżowych…

I ja mam dla was historię, która wydarzyła się naprawdę, słyszałem to od znajomego mojego znajomego, wydarzyła się rok wcześniej w campusie uniwersytetu Pendleton. Pamiętam jak wspominał o seryjnym mordercy, który eliminował po kolei studentów. Zabił osiem osób, jednak nie złapano go a władze zatuszowały sprawę, bowiem taki rozgłos mógłby źle wpłynąć na reputację uniwersytetu. Zapewne wielu z was słyszało tą historię, lecz większość obejrzała, bowiem tak pokrótce można opowiedzieć fabułę znakomitego slashera młodzieżowego, który zdobył uznanie wśród widzów na całym świecie. Sukces ta produkcja zawdzięcza między innymi znakomitej fabule, znakomitej obsadzie oraz muzyce, która jest nieodzownym elementem całości.

Wraz z popularnością filmu wzrosło również zainteresowanie utworami prezentowanymi w filmie, niestety ku mojemu rozczarowaniu album ukazał się na rynku w nieco okrojonej wersji audio, pozbawiono go kilku ciekawych utworów wokalnych, do których wytwórnia fonograficzna nie uzyskała praw. Mimo wszelkich przeciwności w zamian zaprezentowano nam ciekawą składankę, która dzieli się stanowczo na dwie części, wokalną oraz instrumentalną.

W części wokalnej zaprezentowali swoje utwory między innymi: Annette Ducharme, Ruth Ruth, Junkster, Juliana Hatfield, Ohio Players,... W tej części mamy do czynienia ze zróżnicowaną formą wokalną, zaproponowano nam dwie ballady rockowe (niestety brakło Bonnie Tyler - Total Eclipse Of The Heart, utwór wykonywany na początku filmu): The Only One oraz Trying Not To Think About It. Stonowane, sentymentalne, umilą czas wszystkim romantykom, zrelaksują. W części pierwszej umieszczono również utwory szybsze, moim zdaniem zbędne, psujące nastrój, oto tytuły: .Tortured, Condition. Jako bonus części wokalnej możemy traktować znany i lubiany w latach osiemdziesiątych utwór disco, w nowej aranżacji: Love Rollercoaster. Ta pozycja znana jest większości widzów, często pojawia się w różnego rodzaju produkcjach oraz imprezach studenckich, również w filmie młodzież bawi się przy tej formie muzyki...

Część ilustracyjna to znakomity popis zdolności kompozytorskich Christophera Younga, składający się z dwóch znacznie rozbudowanych utworów, które po scaleniu stanowią nierozerwalny utwór trwający ponad kwadrans. Ów ilustracje cechuje cykliczny ciąg, dzięki któremu przeżywamy historię na nowo. Young wprowadza aranżację chóralną popartą symfonicznym brzmieniem orkiestry, do tego zabiegu stosuje nieodzowny instrument pojawiający się w każdym jego utworze, czyli fortepian, akompaniują skrzypce a dramaturgicznych tonów nadają bębny. Są to utwory zróżnicowane, łączą w sobie sielankowe brzmienie z dramaturgią, która ewoluuje prowadząc słuchacza do wielkiego finału. Często zdarzają się przestoje, przyciszenie dźwięku podsyca nastrój a nagłe wzburzenie orkiestry wywołuje dreszcz emocji. W tych utworach odczuwamy wzmożoną ekspresję dźwięku, płynność oraz tragizm sytuacyjny ilustrowany kolejnymi etapami uwertury. W tych utworach zasadniczo przodują instrumenty smyczkowe, jako tło dodana została perkusja obijana miotełką. Całość ilustracyjna jest doskonałym przykładem muzyki typowo filmowej, jednak jej przyswajalność również stanowi znaczący element doznaniowy, który w swój spontaniczny sposób porusza emocje, dzięki czemu może stanowić indywidualną część.

Odsłuchując poszczególne utwory dostrzegamy zróżnicowanie, dzięki czemu dany album jest interesującym przykładem muzyki występującej jako tło akcji, jak i również indywidualnego elementu zbiorczego, który można spożytkować. Jednak dobór poszczególnych utworów został uproszczony, umieszczono mniej lub bardziej trafne pozycje, dzięki którym każdy może znaleźć coś dla siebie, jak i również wykluczyć poszczególną pozycję. W moim wypadku z części pierwszej pozostawiłbym tylko ballady a natomiast skupił się na części drugiej, która po raz kolejny potwierdza geniusz kompozytora oraz możliwości wpływu muzyki ilustracyjnej na słuchacza. W zależności od upodobań, polecam album, jednak rezerwuję lekki dystans, licząc na waszą ambicję oraz predyspozycje melomana...


ZOBACZ RÓWNIEŻ


FILMY

DVD

CIEKAWOSTKI

SYLWETKI

DOWNLOAD

AUTOR: REQUIEM

 
     
 



::UTWORY::


01.Tortured - Annette Ducharme

02.Condition - Ruth Ruth

03.The Only One - Junkster

04.Trying Not To Think About It - Juliana Hatfield

05.Love Rollercoaster - Ohio Players

06.Urban Legend

07.Sex Advice With An Axe