|
Komunizm [łac.]
ideologia społ. sformułowana przez K. Marksa i F. Engelsa; za gł.
czynnik rozwoju hist. uznawała walkę klas społ.; głosiła program
likwidacji kapitalizmu w drodze rewolucji społ.; uznawała k. za
konieczne stadium procesu dziejowego mające nastąpić po fazie dyktatury
proletariatu i etapie socjalizmu ustrój społ. postulowany przez
ideologię komunistyczną, określany jako wyższe, bezklasowe stadium
społeczeństwa socjalistyczne, różniące się od niego przede wszystkim
poziomem rozwoju ekonomi (przejście od zasady podziału „według pracy” do
zasady podziału „według potrzeb”); w myśl teorii k. miał on likwidować
wszelkie formy alienacji, religię, różnice między pracą fizyczną i
umysłową oraz prowadzić do zaniku państwa; międzynarodowy ruch
komunistyczny, zapoczątkowany w połowie XIX w. (Związek Komunistów),
rywalizował w ruchu robotniczym (I i II Międzynarodówka) z nurtem
socjaldemokratycznym; po rozłamie w czasie I wojny światowej rozwijał
się (1919 – 43) w ramach Międzynarodówki Komunistycznej (III
Międzynarodówka, Komintern); grupował narodowe partie komunistyczne
(sekcje), wyznające zasady leninizmu i ściśle podporządkowane
Komunizmowi Wykonawczemu w Moskwie, a faktycznie — kierownictwu partii
bolszewickiej i państwa sowieckiemu; gł. przywódcy: W. Lenin i J.
Stalin; z czasem stracił charakter monocentryczny (gł. rywalizujące
ośr.: ZSRR i ChRL) i podzielił się na partie i frakcje; po oficjalnym
potępieniu stalinizmu na XX Zjeździe KPZR (1956) ruch komunistyczny
wszedł w stadium kryzysu ideologicznego, a w latach 80. uległ rozpadowi.
Jednak na kartach historii oprócz zajść politycznych tamtego okresu
zapisała się jedna z najokrutniejszych zbrodni dwudziestego wieku,
spowodowana przez jednego człowieka,
Andrei
Evilenko, a zatem pora przedstawić historię człowieka mrożącą krew w
żyłach…
Urodził się w
Wiekadelimburgu, dwudziestego października, tysiąc dziewięćset czterdziestym roku.
Słonce było czarne tamtego ranka, niebo było ciemne i zimne, porzucili go na
pastwę losu. Wychowywany wedle poglądów politycznych opiekunów stał się
zatwardziałym zwolennikiem Stalina jak i ustroju, jaki wprowadził, stał się
komunistą, co doprowadziło go do obłędu. Wybrał życie komunisty, był
impotentem, uważał to za przywilej, jednak prawda jest o wiele okrutniejsza,
nie był impotentem, kiedy wyławiał z tłumu jakieś dziecko, pragnął je,
pożądał bliskości a gdy zostawał zaspokojony, mordował z zimną krwią by nie
wyjawiło tajemnicy. Zabierał je w ustronne miejsce, zdobywał zaufanie,
rozbierał a następnie dotykał, gładził aksamitną skórę, kazał im siebie
dotykać…, gdy osiągnął moment kulminacyjny, zatapiał w obiekcie swoje zęby,
rozszarpywał ciało, podniecał się krwią, radował uchodzącym życiem.
15 maja 1984 r. –
Larisa,
jedenaście lat, las numer 137, dystrykt kijowski,…
29 sierpnia 1986 r. – Wiera, osiemnaście lat, las numer 21,
Pawłosk,
…
15 października 1984 r. – Tamara, dwadzieścia jeden lat, las numer 18,
Rostov, …
4 listopada 1984 r. – Oleg, siedem lat, las numer 19, Ryga, …
24 grudnia 1986 r. –
Lev, jedenaście lat, las numer 22, okręg leningradzki,…
…
Pięćdziesiąt pięć ofiar,
w różnym wieku, płeć bez znaczenia, jak twierdził, to był kawał dobrej
roboty a zarazem jego partyjny obowiązek. 22 maja 1992 r., w Kijowie odbyła
się rozprawa, pod gmachem sądu czekał tłum, pragnący pogrzebać żywcem
potwora, wyklinali jego imię, doszło do szeregu protestów.
Andrei
Romanowicz Evilenko został uznany za zdrowego psychicznie i winnego swych
zbrodni, skazany na śmierć, jednak wyrok został rzekomo wykonany 14 lutego
1994 r., nikt nie wie jak i gdzie. W 1993 r. dwie agencje wywiadowcze,
Niemiecka i Amerykańska zaproponowały byłemu Związkowi Radzieckiemu znaczące
sumy za wydanie zbrodniarza… Żywego!
Nie od dziś wiadomo, że
najoryginalniejsze scenariusze tworzy historia, jednak nie każdy potrafi ów
fakt wykorzystać. Ów sztuka niejednokrotnie przerastała zdolności wielkich
twórców fabryki snów, bowiem aby zaadaptować fakty należy uwzględnić każdy
czynnik a zarazem opowiedzieć całą historię mieszcząc się w ograniczonych
czasem normach. Filmowcy niejednokrotnie starali się uchwycić najważniejsze
zdarzenia, wstrząsając przy tym opinią publiczną, jednak powstałe produkcje
przeinaczały znaczenie oraz zaistniałe zdarzenia. Niemniej jednak powstają
perełki kinematografii, które doskonale prezentują zajścia, przekazują
sentencję, przy czym nie oceniają, bądź krytykują postawę. Dzięki takim
pozycjom widz staje się niemym świadkiem wydarzeń, które niejednokrotnie
pobudzają skrajne emocje. W ostatnich latach powstaje coraz więcej
produkcji, zatem skazani jesteśmy na masową produkcję, na ratunek przybywa
nam David Grieco, scenarzysta a zarazem reżyser niezwykłego dokumentu, który
w pełni oddaje atmosferę lat totalnego chaosu. Moim zdaniem, jest to jeden z
najbardziej kontrowersyjnych a zarazem wstrząsających produkcji, która
porusza fenomen pedofilii. Doskonałą, jedną z najlepszych w swoim dorobku
ilustracji muzycznych stworzył Angelo Badalamenti, to właśnie jego podkład w
pełni podkreśla dramatyzm fabuły, piękne, wręcz zachwycające dźwięki
orkiestry wtapiają się w wydarzenia. Na szczególną uwagę zasługuje wokal
artystki, która barwą głosu wydobywa kwintesencję dramatyzmu prezentowanego
w tej pozycji. Film wręcz idealny, bez zniekształceń fabularnych bądź
udziwnień, produkcja, która na trwałe wstrząsa widzem a to wszystko za
sprawą genialnego Malcolma McDowella, który wcielił się w postać seryjnego
gwałciciela, psychopaty, osoby skrajnie chorej. W tej pozycji pokazał
znakomity warsztat aktorski, oddał głębię zachowań głównej postaci,
zachowując naturalność, obnażając ciemną stronę ludzkiej mentalności. W
filmie ukazane są sceny seksualne w sposób subtelny, jednak odegrane z
niezwykłym wyczuciem chwili, co można zauważyć już w pierwszych sekwencjach.
Przedstawiono nam zapis biograficzny od momentu pierwszego gwałtu aż do
pojmania i osądzenia, niemniej jednak ten wydźwięk historii, tła zajść oraz
gry pozorów oddaje w pełni nastrój, wywołuje wewnętrzną złość, skrajną
fascynację. Jest to pozycja jedyna w swoim gatunku, przez co warta
zapoznania się, uzupełnia całokształt kinematografii grozy, przedstawia
skrajność, która dotyczy jednostek jak i społeczeństwa. Polecam każdemu, kto
ceni znakomite kino…
ZOBACZ RÓWNIEŻ

DVD |

CIEKAWOSTKI |

KSIĄŻKI |

SYLWETKI |

MUZYKA |

DOWNLOAD |
AUTOR:
REQUIEM |
|