|

TYTUŁ
ORYGINALNY:
False Memory
AUTOR:
Dean R.
Koontz
TŁUMACZENIE:
Maciej Antosiewicz
WYDANIE
ŚWIATOWE:
1999
WYDANIE
POLSKIE:
Prószyński i S-ka, 2003
ILOŚĆ
STRON:
571 stron
PLUSY:
+ Opis charakterologiczny postaci.
+ Doskonałe studium mentalności człowieka.
+ Obrazowość
+ Przystępny język
+ Potęgujące się napięcie
MINUSY:
- Opóźniający akcję początek…
|
Dean Koontz o swojej twórczości kiedyś
powiedział: "Pisanie powieści jest jak uprawianie miłości, ale także
jak wizyta u dentysty. Przyjemność i ból. Czasem jednak wydaje się
jakby obie czynności wykonywało się jednocześnie.".
Tak jest również z czytaniem twórczości tego niesamowicie
utalentowanego pisarza, który w swoich powieściach łączy kilka
popularnych gatunków: thriller, horror, sensację, science fiction, a
nawet romans. Dzięki temu powstają pełne ekspresji i nagłych zwrotów
akcji dzieła, które na długo zachowują się w pamięci czytelnika.
Kolejną propozycją pisarza jest thriller „False Memory” nieco
pomijany przez czytelników, przez co mało znany. Jednak historia
zawarta w tej powieści jest intelektualną gratką dla miłośników
grozy w nieco innym słowa tego znaczeniu, ponieważ temat powieści
ociera się o rzeczywistość każdego z nas.
Życie w sielankowej krainie,
zwanej przedmieściami to marzenie każdej rodziny. Martie Rhodes jest
piękną kobietą, czułą kochanką, kochającą żoną, której towarzyszy
jej mąż Dusty. Nie mają dzieci, zatem miłością obdarowują swojego
pupila, psa o imieniu Lokaj. Nie było by w tym nic dziwnego gdyby
nie koszmar, w którym wkrótce się znajdą, wyniszczający ich związek.
Podczas codziennych rutynowych czynności Martie ma poczucie lęku,
którego odzwierciedleniem będzie jej własny cień. Wszystko zaczyna
nabierać kształtu podczas odwiedzin Susan, najlepszej przyjaciółki,
która cierpi na agorafobie. Po wizycie nabiera coraz większych obaw,
uświadamia sobie, że podczas nagłego ataku paniki jest w stanie
skrzywdzić swoje otoczenie. Podczas powrotu do domu jej leki
potęgują się a obawy nawarstwiają, wkrótce zaczyna usuwać wszelkie
ostre lub niebezpieczne narzędzia z domu. Próbę zniszczenia
przedmiotów odkrywa przybyły z pracy mąż, podczas wjazdu do garażu.
Na widok Dustiego Martie ucieka przerażona, w pogoń za kobietą
wyrusza mąż, wkrótce po krótkiej szamotaninie Martie zgadza się na
profilaktyczne badania u jednego ze znajomych lekarzy. Jednak testy
wykazują, że kobieta jest zdrowa fizycznie, zatem jej urojenia i
fobie mają podłoże emocjonalne. To jednak nie rozwiązuje problemu
dziwnego zachowania kobiety, małżeństwo wspólnie umawia się na
wizytę u doktora Ahrimana, będącego od lat terapeutą Susan. Wizyta
odbywa się za zamkniętymi drzwiami, zdenerwowany mąż zauważa pewne
nieścisłości w praktyce lekarskiej, jaką doktor wypróbowuje na
swoich pacjentach. Wkrótce skutki terapii Martie będą miały
destrukcyjny wpływ na otoczenie, ich związek będzie przechodził
trudny okres. Jednak ich podstawowym problem stanie się psychopata,
którego zdolności pozwalają na swobodną manipulację otoczeniem i
pacjentami… Nie ufaj wspomnieniom, pamięć można zmienić, tak samo
jak twój lęk…
Twórczość Koontza cechuje
osobliwe połączenie elementów horroru, science fiction i innych
gatunków literackich. Jego powieść utrzymana jest w konwencji
psychologicznego dreszczowca. Dzieła powstające w początkach pracy
pisarskiej Koontza były nieco odmienne od tych bardziej
współczesnych form. Dominowało science fiction oraz romans gotycki.
Jednakże dopiero wtedy, gdy skierował się w kierunku suspensu,
zaczął rozwijać to, co jest rozpoznawane jako jego unikatowy styl,
swoista mieszanka wielu gatunków literackich. Bohaterowie książek
Koontza są wędrowcami w świecie mroku i cieni, poszukującymi
odpowiedzi na pytania o naturę i pochodzenie zła oraz o tajemnicę
własnej przeszłości. Koontz opisuje zmagania ludzi trzymających się
z dala od zgiełku codziennego życia, których egzystencja zostaje
zaburzona. Przedstawia zachowania ludzi w ekstremalnych sytuacjach,
niepodobnych do problemów, z którymi borykamy się, na co dzień.
Bohaterami jego książek są ludzie wrażliwi, z trudem znoszący
przeciwności losu, ludzie ciężko pracujący, tacy, którzy codziennie
muszą walczyć o przetrwanie, ukazywani w niezwykle trudnych
momentach ich życia. Przeżywają oni rozterki egzystencjalne,
przeżywają kryzys wszelkich wartości. Na domiar złego jak grom z
jasnego nieba spadają na nich trudy z pozoru nie do przezwyciężenia.
Walka z przeciwnościami losu powoduje jednak u bohaterów przypływ
sił, z których istnienia nie zdawali sobie do tej pory sprawy. Autor
przedstawia w ten sposób, że ludzie zdolni są do największego
wysiłku w obronie swego życia, ocalenia wartości, które są
fundamentem ich egzystencji. Są zdolni do poświęcenia wszystkiego w
imię miłości,
walki o życie najdroższych im osób.
Realizm postaci, jakie pojawiły się w jego powieści
jest naprawdę imponujący. Język zastosowany w powieści jest
przystępny i obrazowy, elementy narracji pierwszoosobowej i tak
zwanego narratora spoza pozwalają na dogłębną analizę zachowań oraz
sylwetek postaci. Dla wielu zaskoczeniem będzie obrazowość detalu,
opisy przedmiotów oraz czynności, które doskonale pozwalają rozwinąć
zmysł wyobraźni, pochłaniając bez reszty kolejne wersy ciągle
narastającego napięcia. Jedynym mankamentem tej powieści może być
zbyt obrazowy wstęp, który zawiera szereg opisów, skutecznie
opóźniający dalszy rozwój wydarzeń. Jednak po przebrniętej jak to
sam autor stwierdził wizycie u dentysty nadchodzą momenty grozy oraz
nieustająca się akcja, której zwroty zaskakują. Całej pikanterii
dodaje realizm, szereg splotów zdarzeń sprawia, iż czytelnik może
wczuć się w poszczególne postacie często porównując do własnego
zachowania. Istotę powieści Koontza dość trafnie podsumowała jedna z
bardziej liczących się amerykańskich gazet - Los Angeles Times: "Koontz
nigdy nie daje nam szansy oglądać się za siebie. To nadzwyczajny
wyczyn utrzymywać poziom podniecenia wysoko przez cały czas - nawet
na chwilę nie spuszczając z tonu.".
KRÓTKIE ZESTAWIENIE:
OGÓLNA OCENA
KSIĄŻKI: 7,5 / 10 ; OCENA KSIĄŻKI JAKO HORROR: 6 / 10
OCENA KSIĄŻKI OD STRONY LITERACKIEJ: 9 / 10
AUTOR
RECENZJI:
REQUIEM
|
|